H70081 Sound interpretation aspects

Faculty of Music
Summer 2015
Extent and Intensity
0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Ondřej Jirásek, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 36 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
získat znalosti o akustickém členění nástrojů (syté versus hebké barvy), o rozestavění nástrojů tak, aby tělesa docílila co nejlepších barev

Syllabus (in Czech)
  • Posluchač se seznámí s akustickými zákonitostmi při míchání barev, zkusí si prakticky namixovat různé typy souborů, aby si ověřil, jakých barev jsou tato tělesa schopna docílit

    1. 5 základních tvarů akustické i elektronické/virtuální vlny (sinus, čtverec, pila, puls, šum), sytost vyšších harmonických, shodné kategorie barev a shodné skupiny akustických i umělých nástrojů, jak je 5 základních barev charakterizováno a jejich využití v kompozicích
    2. Rejstříky nástrojů z hlediska sytosti spektra (počtu vyšších harmonických) a jejich hlasitosti
    3. Míchání barev a maskování v případě průhledné a syté harmonie - úzké a široké vedení hlasů, rozličné způsoby instrumentace, prostorové uspořádání nástrojů
    4. Křivka ADSR u akustického i elektronického signálu - shodné kategorie dynamického průběhu tónu - perkusní (drnknutí palička, kladívko) a neperkusní (smyčec, dech) nástroje, praktické užití
    5. míchání barev - princip, zákonitosti
    6. maskování - kdy nastává, jak se mu vyhnout
    7. charakteristika tónových soustav tradičních i modernějších, užití v praxi
    8. typy sálů z hlediska akustiky (suchý - s dozvukem, malá - velká kubatura atd.), důsledky pro zvuk tělesa, jak si pomoci
    9. akustické hodnoty důležitých sálů v ČR i ve světě
    10. nejčastější typy komorních souborů - jak je kdy rozsadit, abych získal co nejpestřejší barvy - nejčastější typy duet a trií - kdy může nastat maskování, jak dosáhnout co nejlepších barev, smyčcové kvarteto - stejně, dechové kvinteto - stejně, žesťové kvinteto - stejně, nonet - stejně
    11. Různá rozestavění symfonického orchestru (evropský, americký ad.) - kdy a proč které preferovat
    12. nejčastější typy vokálních těles - dětské sbory, ženské a mužské, smíšené
    13. nejčastější sestavy z jiných žánrů - rock, jazz band, country
Literature
  • Blatter, A. : Instrumentation and Orchestration, Wadsworth Pub Co, 1997. info
  • Burhauser, J., Špedla, A. :. info
  • Akustické základy orchestrace, Praha 1967. info
  • Cook, P. R. : Music, Cognition and Computerized Sound, An Introduction to. info
  • Psychoacustics. info
  • Forró D.: Musitronika, elektroakustické hudební nástroje. II. Analogové a analogově-digitální syntetizéry, JAMU, Brno 2001. info
  • Forró D.: Musitronika, elektroakustické hudební nástroje. IV. Samplery, JAMU, Brno 2001. info
  • Janoušek I.: ABC akustiky pro hudební praxi, Editio Supraphon, Praha 1979. info
  • Jež, R, Jirásek, O, Mikoška, L:. info
  • Zoufalý aranžér, dvouroční seriál v časopise Muzikus 02/09-03/10. info
  • Jirásek O. : Kytara a počítač, Computer Press, Brno 2005. info
  • Kennan, K., Granthan, D. : The Technique of Orchestration, Prentice Hall, 1996. info
  • Krotil Z: Aranžování pro moderní taneční orchestr, Státní hudební nakladatelství, Praha 1963. info
  • Kurfürts P.: Základy hudební akustiky, Vydavatelství MU, Brno 2000, str. 19. info
  • Meyer,J: Akustik und musikalische aufurrungspraxis, Verlag Erwin Bochinsky, Frankfurt am main 1999. info
  • Otčenášek, Z: O subjektivním hodnocení zvuku, Akademie múzických umění, Praha 2007. info
  • Syrový, V: Hudební akustika, Akademie múzických umění, Praha 2003. info
  • Špelda, A.: Úvod do akustiky pro hudebníky, Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, Praha 1958. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
Credit evaluation note: 1 z 1.
The course is also listed under the following terms Summer 2014, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2015, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2015/H70081