H40600l Interpret. seminář I

Hudební fakulta
léto 2015
Rozsah
0/2. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
Vyučující
prof. MgA. Kamila Klugarová (přednášející)
Garance
Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra varhanní a historické interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( H40600z Interpret. seminář I )
ZS - zápis předmětu, LS - zápočet za ZS

Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Osnova
  • - vývoj evropské hudby v gotice a renesanci
    - baroko v severním a středním Německu (s výjimkou J. S. Bacha) - vývoj kompozičních forem
    - druhy úhozů

    - Přibližně polovina seminářů je pravidelně věnována interpretačním výkonům studentů - zpravidla před jejich semestrálními vystoupeními. Po seminárním vystoupení následuje rozbor předvedeného výkonu a diskuse, jíž se zúčastňují především studenti vyšších ročníků - v některých případech se jedná o kompozice, které již sami hráli. Součástí může být také srovnání s nahrávkou dané skladby.

    - Vývoj evropské hudby v gotice a renesanci:
    - tabulatury
    - kompoziční formy (preambulum, variace, práce s c. f., v renesanci rozdělení na jednotlivé geografické oblasti s typickými formami - např. ricercar, canzona, versetti, chorální zpracování, voluntary, fantasie, toccata, tiento, glosas apod.)
    - první nizozemská škola - G. Dufay a G. Binchois
    - druhá nizozemská škola - J. Ockeghem, J. Obrecht, J. de Pr?s
    - Itálie - G. Cavazzoni, A. Gabrieli, C. Merulo, G. Gabrieli, A. Banchieri, G. Diruta atd.
    - Anglie - J. Bull, W. Byrd, O. Gibbons, T. Morley
    - Nizozemí - J. P. Sweelinck, Ch. Luyton
    - Německo - A. Schlick, P. Hofhaimer, A. von Fulda, H. Finck, H. Issac, H. Kotter atd.
    - Francie - G. Costeley, D. Megnier, E. du Caurroy, C. le Jeune
    - Španělsko - J. Bermudo, T. de Santa Maria, A. de Cabezón

    - Baroko v severním a středním Německu:
    - význam protestantského chorálu pro rozvoj kompozičních forem (zpracování motetovou, imitační a variační technikou) - chorální fantazie, chorální předehra, chorální variace
    - preambulum, fantazie, toccata, fuga, variační fuga, toccatová fuga
    - M. Praetorius, A. Werckmeister, J. Adlung - význam jejich teoretických spisů
    - rané baroko - S. Scheidt, H. Scheidemann, F. Tunder, M. Weckmann atd.
    - vrcholné baroko - D. Buxtehude, N. Bruhns, V. Lübeck, G. Böhm, J. A. Reinken atd.
    - pozdní baroko - G. Ph. Telemann, G. F. Händel, J. G. Walther atd.

    Druhy úhozů - nácvik celkového spektra, tj. od staccata až po nejpřísnější legato. Jako pomůcka mohou sloužit některá preludia z I. dílu Temperovaného klavíru J. S. Bacha.
Literatura
  • Černušák, Gracian: Dějiny evropské hudby. Panton, Praha 1964. info
  • Frotscher, Gotthold: Geschichte des Orgelspiels und der Orgelkomposition - Band I., II. Max Hesse, Berlin-Schöneberg 1935-36. info
  • Klinda, Ferdinand: Organ v kultúre dvoch tisícročí. Hudobné centrum, Bratislava 2000. info
  • Klotz, Hans: Das Buch von der Orgel. Bärenreiter, Kassel-Basel 1955. info
  • Kolektiv autorů: Antológia - renesancia a barok. In: Slovenská hudba 3-4, 1994. info
  • Šlechta, Milan: Dějiny varhan a varhanní hudby v Evropě. SPN, Praha 1985. info
Výukové metody
2 hodiny/týden
Metody hodnocení
zápočty
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022.