HF:H40600l Staging Seminar I - Course Information
H40600l Staging Seminar I
Faculty of MusicSummer 2015
- Extent and Intensity
- 0/2. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- prof. MgA. Kamila Klugarová (lecturer)
- Guaranteed by
- Organ and Early Music Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Organ and Early Music Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- EVER( H40600z Staging Seminar I )
ZS - zápis předmětu, LS - zápočet za ZS
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Sacred Music (programme HF, B-HUDUM)
- Syllabus (in Czech)
- - vývoj evropské hudby v gotice a renesanci
- baroko v severním a středním Německu (s výjimkou J. S. Bacha) - vývoj kompozičních forem
- druhy úhozů
- Přibližně polovina seminářů je pravidelně věnována interpretačním výkonům studentů - zpravidla před jejich semestrálními vystoupeními. Po seminárním vystoupení následuje rozbor předvedeného výkonu a diskuse, jíž se zúčastňují především studenti vyšších ročníků - v některých případech se jedná o kompozice, které již sami hráli. Součástí může být také srovnání s nahrávkou dané skladby.
- Vývoj evropské hudby v gotice a renesanci:
- tabulatury
- kompoziční formy (preambulum, variace, práce s c. f., v renesanci rozdělení na jednotlivé geografické oblasti s typickými formami - např. ricercar, canzona, versetti, chorální zpracování, voluntary, fantasie, toccata, tiento, glosas apod.)
- první nizozemská škola - G. Dufay a G. Binchois
- druhá nizozemská škola - J. Ockeghem, J. Obrecht, J. de Pr?s
- Itálie - G. Cavazzoni, A. Gabrieli, C. Merulo, G. Gabrieli, A. Banchieri, G. Diruta atd.
- Anglie - J. Bull, W. Byrd, O. Gibbons, T. Morley
- Nizozemí - J. P. Sweelinck, Ch. Luyton
- Německo - A. Schlick, P. Hofhaimer, A. von Fulda, H. Finck, H. Issac, H. Kotter atd.
- Francie - G. Costeley, D. Megnier, E. du Caurroy, C. le Jeune
- Španělsko - J. Bermudo, T. de Santa Maria, A. de Cabezón
- Baroko v severním a středním Německu:
- význam protestantského chorálu pro rozvoj kompozičních forem (zpracování motetovou, imitační a variační technikou) - chorální fantazie, chorální předehra, chorální variace
- preambulum, fantazie, toccata, fuga, variační fuga, toccatová fuga
- M. Praetorius, A. Werckmeister, J. Adlung - význam jejich teoretických spisů
- rané baroko - S. Scheidt, H. Scheidemann, F. Tunder, M. Weckmann atd.
- vrcholné baroko - D. Buxtehude, N. Bruhns, V. Lübeck, G. Böhm, J. A. Reinken atd.
- pozdní baroko - G. Ph. Telemann, G. F. Händel, J. G. Walther atd.
Druhy úhozů - nácvik celkového spektra, tj. od staccata až po nejpřísnější legato. Jako pomůcka mohou sloužit některá preludia z I. dílu Temperovaného klavíru J. S. Bacha.
- - vývoj evropské hudby v gotice a renesanci
- Literature
- Černušák, Gracian: Dějiny evropské hudby. Panton, Praha 1964. info
- Frotscher, Gotthold: Geschichte des Orgelspiels und der Orgelkomposition - Band I., II. Max Hesse, Berlin-Schöneberg 1935-36. info
- Klinda, Ferdinand: Organ v kultúre dvoch tisícročí. Hudobné centrum, Bratislava 2000. info
- Klotz, Hans: Das Buch von der Orgel. Bärenreiter, Kassel-Basel 1955. info
- Kolektiv autorů: Antológia - renesancia a barok. In: Slovenská hudba 3-4, 1994. info
- Šlechta, Milan: Dějiny varhan a varhanní hudby v Evropě. SPN, Praha 1985. info
- Teaching methods (in Czech)
- 2 hodiny/týden
- Assessment methods (in Czech)
- zápočty
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Credit evaluation note: 1 z 2.
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
- Enrolment Statistics (Summer 2015, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2015/H40600l