DH0011l Teorie kompozice – Hudební sémiotika

Hudební fakulta
léto 2015
Rozsah
0/0. 5 kr. 5 z 5. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Leoš Faltus (přednášející)
Garance
Doktorské studium HF – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Doktorské studium HF – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Absolvování předmětu H60358 Teorie kompozice III v rámci magisterského stupně studia, přijetí do doktorského stupně studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Sémiotika - sémantika, historie oboru.
    Systémovost hudebního díla, vstupy, výstupy, typy znaku, obecně, specificky hudebně.
    Richardsův trojúhelník reference s modifikací pro autora a interpreta v komunikačním řetězci.
    Funkce znaku - konotační, denotační.
    Tři roviny sémantické aktivity: syntaktická, sémantická, pragmatická.
    Aspekty syntaktické roviny: konstruktivní, statistický, sémantický, pragmatický.
    Aspekty pragmatické roviny.
    Syntagma - paradigma, informace - redundance.
Literatura
  • Doubravová, J.: Sémiotika v teorii a praxi - Proměny a stav oboru do konce 20.století, Praha, Portál 2009. info
  • Doubravová, J.: Sémantické gesto, Praha, Karolinum 2011. info
  • Eco, U.: Teorie sémiotiky, Praha, Argo 2009. info
  • Faltus, L.: Hudební sémiotika pro skladatele, Brno, JAMU 1994. info
  • Fukač, J.: Základy hudební sémiotiky, Díl 1.-3., Brno, Masarykova univerzita 1992. info
  • Jiránek, J.: Hudební sémantika a sémiotika, Olomouc, Vydavatelství Univerzity Palackého 1996. info
  • Tondl, L.: Půl století poté. Pohledy na problémy sémantiky a sémiotiky v posledních desítiletích, Praha, Karolinum 2006. info
Výukové metody
Řízená rozprava, praktické úkoly, ověření teoretických znalostí v praxi.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2016, léto 2018.