HM0021l Pedagogická praxe

Hudební fakulta
léto 2014
Rozsah
1/2. 5 kr. 5 z 10. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Blanka Morávková (přednášející)
Garance
Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
HM0021z Pedagogická praxe
Pro získání zápočtu je potřebná aktivní účast na cvičeních během celého semestru - nejméně 70% prezence v docházce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Získání praktických zkušeností v oblasti výuky zpěvu na ZUŠ a příprava pro praxi pedagoga zpěvu.

Osnova
  • Praktická pedagogická příprava studentů pro výuku zpěvu na různých stupních hudebních škol.

    Předmět Pedagogická praxe navazuje na předmět Metodika zpěvu a připravuje studenty na výuku hlasové výchovy a zpěvu na ZUŠ a konzervatořích. Seznamuje studenty s výukou mladších žáků, tj. žáků I. stupně ZUŠ ve věku 6-l0 roků:
    - přijetí nového žáka a úvodní hodina;
    - správný postoj, základní dechová cvičení;
    - hlasová cvičení s ohledem na věk a rozsah hlasu;
    - nácvik písně - respektování hlasového rozsahu, talentu a povahy žáka a možností dětského hlasu;
    - seznámení s instruktivní literaturou;
    - respektování dětského charakteru hlasu a psychiky dítěte;
    v LS pak
    V návaznosti na zimní semestr seznamuje studenty s výukou žáků I. st. ZUŠ ve věku 11 - 15 let a žáků II. st. ZUŠ v předmětu sólový zpěv:
    - práce s dětmi v předmutačním a mutačním období;
    - hlasová cvičení s ohledem na momentální stav a rozsah hlasu;
    - nácvik písní pro příslušný věk s ohledem na možnosti a rozsah hlasu a zájmy dítěte;
    - práce s nadanými žáky, kteří chtějí v budoucnu studovat zpěv na konzervatoři;
    - zásady práce s hlasem po mutaci;
    - hlasová cvičení s ohledem na rozsah hlasu, postupné zvětšování rozsahu a dynamických možností hlasu;
    - u hlasově nadaných žáků výběr náročnější pěvecké literatury;
    - důraz na výraz interpretovaných skladeb a cítění frází;
    - odlišnost práce se žáky, kteří jsou zaměřeni na populární zpěv;
Literatura
  • Blanka Morávková: Metodika zpěvu, JAMU 2008. info
  • Osnovy ZUŠ - hlasová výchova I. stupeň. info
  • Osnovy ZUŠ - sólový zpěv (II. stupeň). info
  • Jelena Holečková-Dolanská: 500 denních pěveckých cvičení, Praha, SNKLHU, 1956. info
  • sborníky lidových a umělých dětských písní. info
Výukové metody
kolektivní výuka
Metody hodnocení
zápočet
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015.