HF:H70065l Basics of Composition Theory I - Course Information
H70065l Basics of Composition Theory II
Faculty of MusicSummer 2014
- Extent and Intensity
- 2/1. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- prof. Ing. Ivo Medek, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- H70065z Basics of Composition Theory II
Zájem o vhled do oblasti výstavby uměleckého díla odvíjejícího se v čase. Doporučuje se kombinovat s předměty praktického komponování v oblasti akustické nebo elektronické a počítačové hudby a předpokládá se absolvování předmětu Základy teorie kompozice I. - Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
- Syllabus (in Czech)
- Zimní semestr:
1. Umělecké dílo, jeho struktura, proces a prvky jeho výstavby. Možnosti parametrizace v různých uměleckých druzích. Formotvorné možnosti parametrů.
2. Řád, princip, forma, prvek. Specifika strukturace hudebního díla. Hierarchie prvků a její pohyblivost. Faktor kvantity a kvality prvků.
3. Obecné výstavbové principy díla a jejich hierarchie: Vymezení terénu a rolí, posloupností a klíčů. Obecné výstavbové principy: Principy selekce a restrikce prvků.
4. Obecné výstavbové principy: Principy hierarchizace a vyvažování a princip vztahu.
5. Obecné výstavbové principy: Princip koexistence a návaznosti a podoby jeho aplikace.
6. Obecné výstavbové principy: Multivariační a zcelovací principy.
7. - 8. Organizace a náhodnost. Obecné výstavbové principy: Principy náhodnosti, neurčitosti a alternativnosti.
9. Obecné výstavbové principy: Principy neurčitosti, oscilace, kontrapozice a latence.
10. Minimalizace a maximalizace. Aplikace obecných principů v praxi.
11. Principy týmové kooperace. Kompozice multimediálních děl.
12. Kompozice a improvizace.
13. Zápočet
Letní semestr:
1. Uspořádání hudby v čase. Uspořádání zvukových barev (hierarchie, vyváženost, formotvornost, průběh hustot atd.) a prostoru.
2. Tektonika. Výběr a dramaturgie vrstev a ploch, stanovení proporcí, vztahů a hierarchií. Mikro versus makrosvět díla.
3. Statičnost, evolučnost, konstantnost a variabilnost prvků a celků.
4. Elementární svébytný proces, struktura, vlastnosti, třídění.
5. Procesy v jednotlivých parametrech díla a procesy ovlivňující jeho formu.
6. Obecná typologie procesů a jejich dramaturgie.
7. Aplikace procesuality v současných kompozičních směrech.
8. Transference a transcendence.
9. - 11. K některým současným přístupům ke kompozici
12. Závěrečné shrnutí.
13. Zkouška
- Zimní semestr:
- Literature
- MEDEK, I., PIŇOS., A.: Řád hudební kompozice a prostředky jeho výstavby, JAMU, Brno, 2004. info
- MEDEK, I.: Úvod do procesuality jako komplexní kompoziční metody, JAMU, Brno, 1996. info
- IŠTVAN, M.: Jednohlas v soudobé hudbě, JAMU, Brno, 1989. info
- VOGT, H.: Neue Musik seit 1945, Philipp Reclam jun., Stuttgart, 1982. info
- PARSCH, A., PIŇOS, A., ŠŤASTNÝ, J.: Transference hudebních elementů v kompozicích současných skladatelů, JAMU, Brno, 2004. info
- SUTHERLAND, R.: New Perspectives in Music, sun tavern fields, London, 1994 The Undercurrents, edited by Young R., Continuum, London, New York, 2005. info
- VIOLA, B.: Reasons for Knocking at an Empty House, in: Writings, 1973-1984. info
- New Grove Dictionary of Music and Musicians, 2nd edition, London, 2001. info
- Teaching methods (in Czech)
- Tvorba díla, některé současné kompoziční metody a přístupy s možnostmi aplikace kompozičních postupů při tvorbě multimediálního díla.
- Assessment methods (in Czech)
- Zápočet, zkouška
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Credit evaluation note: 2 z 4.
- Enrolment Statistics (Summer 2014, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2014/H70065l