HF:H60388Nl Zpěv II - abs. projekt - Informace o předmětu
H60388Nl Zpěv II - abs. projekt
Hudební fakultaléto 2014
- Rozsah
- 0/2. 14 kr. 14 z 28. Ukončení: z.
- Vyučující
- Natalia Achaladze (přednášející)
doc. Jaroslava Janská (přednášející)
doc. MgA. Zdeněk Šmukař (přednášející) - Garance
- Katedra zpěvu – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra zpěvu – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- H60388Nz Zpěv II - abs. projekt
Minimálně 70% účast v hodinách hlavního oboru, nastudování požadovaného repertoáru, aktivní přístup ke studiu, rozvoj dosavadních pěveckých dovedností.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Veřejné vystoupení v délce asi 20 min., 1 povinné vystoupení v semináři a menší úkoly v Komorní opeře.
Výběr z povinných skladeb pro komisionální zkoušku klasifikovaného zápočtu.
- Osnova
- V návaznosti na předcházející studium rozvoj umělecké osobnosti a technické vyspělosti studenta.
Zdokonalování pěvecké techniky, vyrovnání hlasu v celém rozsahu, osvojení legata a základy ozdobného zpěvu. Výuka směřuje k dokonalému spojení rejstříků a vyrovnání rezonance, neutralizaci vokálů, výuce piana a pianissima, pohyblivosti hlasu dle hlasového oboru. Nácvik repertoáru se zaměřením k přípravě 20 min. vystoupení na veřejném koncertě. Zvládnutí menších úkolů v Komorní opeře.
* Nastudování výběru (alespoň pěti) písní českých a světových klasiků 19. a 20. století (Dvořák, Smetana, Mozart, Schubert, Kaprálová, Hurník, Slavický, Křička), dále alespoň 2 árie italského nebo německého baroka (Bach, Gluck, Händel, Pergolesi, Lotti) a 1 až 2 operní árie české nebo světové tvorby (Donizetti, Mozart, Blodek, Dvořák, Smetana, Gluck atp.)
v LS
Posluchač 2. ročníku nastuduje nejméně 1-2 árie antiche, 1-2 operní árie,
4-6 písní (nemá-li závažnější úkol v Komorní opeře).
Vzhledem k prvnímu povinnému minimálně 20 min. koncertnímu vystoupení (pokud nebylo absolvováno v zimním semestru) se uplatňuje požadavek úplného zvládnutí
dechových a artikulačních návyků, aby se student mohl věnovat interpretačnímu úkolu. Seminární vystoupení je povinné.
Písně a árie volí pedagog podle svého uvážení, dostupných pramenů a technické vyspělosti studenta.
- V návaznosti na předcházející studium rozvoj umělecké osobnosti a technické vyspělosti studenta.
- Literatura
- Míček, L. : Duševní hygiena. Praha 1986. info
- Hála - Sovák : Hlas, řeč, sluch. Praha 1947. info
- Sychra, A. : L. Janáček, velký představitel kritického realismu v české hudbě. Praha 1956. info
- Grünfeld, P. : Gustav Mahler. Mnichov 1920. info
- Firkušný, L. : Odkaz Leoše Janáčka české opeře. Brno 1939. info
- Hrušovský, I. : Slovenská hudba v profiloch a rozboroch. Bratislava 1964. info
- Bokesová, Z. : M. Schneider Trnavský. Bratislava 1953. info
- Jakovlev, V. : Puškin a hudba. Praha 1953. info
- Burian, K.V. : Carl Maria von Weber. Praha 1970. info
- Jiránek, J. : Umění rozezpívat myšlenku. Praha 1965. info
- Jůva, V. : Estetickovýchovný proces. Brno 1968. info
- Výukové metody
Individuální výuka, vystupování na interpretačním semináři, veřejných koncertech, v Komorní opeře a ve Studiu Devítka.
- Metody hodnocení
- Klasifikovaný zápočet - komisionální.
- Statistika zápisu (léto 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2014/H60388Nl