H60352l Teorie klavírní interpretace

Hudební fakulta
léto 2014
Rozsah
0/2. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. MgA. Alena Vlasáková (přednášející)
Garance
Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
H60352z Teorie klavírní interpretace
Znalosti na úrovni absolutoria konzervatoře.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Osnova
Základní faktory podmiňující úspěšné studium klavírní hry:
- specifičnost a rozvíjení pianistovy hudební představivosti;
- souvislost představ a paměti při studiu skladby i při interpretačním výkonu;
- individuální klavírní technika;
- umění slyšet vlastní hru;
- koncentrace při cvičení a při uměleckém výkonu. Biorytmus a efektivní rozvržení
- práce;
- problematika trémy. Možnosti využití jejích kladných faktorů a potlačování
- záporných;
- vliv motivace na výsledky práce klavíristy v jednotlivých fázích studia skladby;
- rovnováha mezi emocionální a rozumovou složkou při studiu skladby a při jejím
- provedení před obecenstvem;
- soulad respektování skladatelova textu a tvořivé interpretace;
- specifičnost talentu a předpokladů pro hru na klavír, vztah talentu a kvality práce při studiu, hlediska klasifikace vývoje studenta;
- etika a poslání interpreta.
LS
- tři základní etapy studia skladby, jejich charakter, průběh a důsledky porušení hlavních zásad práce v každé z nich interpretem či pedagogem;
- analýza klavírních skladeb a její formy v závislosti na vyspělosti klavíristy;
- barevnost hry, vokální a instrumentální pojetí klavírního zvuku, vypracování melodie, basů, harmonické a polyfonní složky, základní druhy klavírního úhozu;
- fyziologie klavírní hry, sounáležitost představ, pocitů a pohybů. Předcházení
- profesionálním onemocněním;
- základní druhy klavírní techniky, postup při technickém zvládnutí skladby, prstoklad, různé druhy variant a cvičných způsobů hry;
- rozdíl mezi mechanickou a automatizovanou hrou;
- práce s časem ve skladbě, volba tempa, metrum, rozvoj rytmického cítění, charakter rytmu v jednotlivých liniích i v jejich vzájemném souznění;
- kritika a sebekritika. Vyzrávání skladby na pódiu. Příprava na koncertní vystoupení u nástroje i mimo nástroj;
- koncertní vystoupení. Chování na pódiu, reakce na úspěch a neúspěch, hodnocení výkonu. Specifičnost hodnocení žáka na zkoušce a na soutěži. Osobnost, osobitost, originalita.
Literatura
  • Etudy o klavíru. Supraphon, Praha 1987. info
  • Havasová, K.: Nebojte se trémy. Supraphon, Praha 1990. info
  • Jůzlová, V.: Práce u klavíru. Supraphon, Praha 1982. info
  • Kogan, G. M.: Pred bránou majstrovstva. VŠMU, Bratislava 1991. info
  • Nejgauz, G.: O umění klavírní hry. SPN, Praha 1983. info
  • Šimonková, D.: Desatero nezbytností klavíristy. SPN, Praha 1986. info
  • Elder, D.: Pianists at Play. Kahn-Averill, Londýn 1986. info
  • Hofmann, J.: Piano Playing. Dover Publications, New York 1976. info
  • Kogan, G. M.: Práca pianistu. VŠMU, Bratislava 1990. info
  • Medtner, N. K.: Každodenní práce pianisty. Elfa, Praha 2005. info
  • Šmidt-Šklovskaja, A.: O výchově pianistických návyků. Ego-press, Karlovy Vary 1997. info
Výukové metody
přednáška - 2 hod. týdně
Metody hodnocení
zápočet
zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022.