H60236 Metodika výuky hudebně teoretických disciplín I

Hudební fakulta
léto 2014
Rozsah
0/0. 1 kr. 1 z 1. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Věra Chmelová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
úspěšně ukončené první 3 semestry bakalářského studia oboru kompozice nebo dirigování.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • 1. Hudební pedagogika, didaktika a metodika; historický vývoj hudební pedagogiky
    a hudebně-teoretického myšlení, významní představitelé a jejich dílo.

    2. Hudební vzdělávání na ZŠ, SŠ, ZUŠ, konzervatořích a PdF - úkoly, cíle a obsah výuky,
    učební osnovy a učební plány jednotlivých hudebně-teoretických předmětů na
    jmenovaných typech škol. Vyučovací hodina - její stavba a fáze.

    3. Vyučovací metody používané ve výuce hudebně-teoretických předmětů, metody opakování
    učiva a upevňování hudebních dovedností, způsob hodnocení hudebních vědomostí
    a dovedností žáků.

    4. Pojem hudebnost, osobnost Vladimíra Helferta, klasifikace a poruchy hudebních
    schopností, metodický postup při přijímání žáků do ZUŠ.

    5. Druhy činností v Hv a HN a jejich charakteristika: činnosti vokální, pohybové, poslechové
    a instrumentální - jejich použití při výuce hudební teorie na ZŠ a ZUŠ. Osobnost C. Orffa
    a jeho Schulwerk, Česká Orffova škola.

    6. Osobnost žáka a učitele, autorita učitele a jeho výchovné dovednosti.

    7. Muzikoterapie a její postavení v hudebně-výchovném procesu.

    8. Výuka hudebně-teoretických předmětů u žáků se specifickými vývojovými poruchami.

    Podmínky k zápočtu: min. 70% docházka, seminární práce na zadané téma v rozsahu 3-4 strany, aktivní účast v diskuzích a znalost probrané látky během ústního opakování. V případě nižší docházky ústní přezkoušení a seminární práce v délce odpovídající absenci ve výuce, avšak 30% docházky je minimum - v případě docházky nižší než 30% nebude zápočet udělen (výjimkou jsou studenti s individuálním studijním plánem).

Literatura
  • Slaná, Marcela. Kdo si hraje, ten je zdravý…1. vyd. Brno: Lynx, 2007. info
  • Vlasáková, A. Klavírní pedagogika. 1. vyd. Praha: AMU, 2003. info
  • Časopis Talent - měsíčník pro učitele a příznivce základních uměleckých škol. Ostrava: Sdružení pro umění a východu Talent. ročník 1999-2010. info
  • Učební osnovy pro přípravné studium hudební nauky na LŠU z roku 1980 a první stupeň základního studia z roku 1981. info
  • Holas, M. Hudební pedagogika. 1. vyd. Praha: AMU, 2004. info
  • SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni základní školy, Praha: SPN, 1985. info
  • SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na 1. stupni základní školy. Praha: SPN, 1984. info
  • Tichá, A. Učíme děti zpívat. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. info
  • Šimanovský, Z., Tichá, A. Lidové písničky a hry s nimi. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. info
  • Reichlin G., Winkler, C. Výchova dětí 1000+1 rada pro každou situaci. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2007. info
  • Kulhánková, E. Hudebně-pohybová výchova. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. info
  • Kulhánková, E. Řemesla ve hře, písni a tanci. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. info
  • Raková, M., Tichá, A. Zpíváme a hrajeme si. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. info
  • Jenčková, E. Hudba v současné škole. výběrová řada metodické edice pro pedagogy Hv a HN. Hradec Králové: Tandem, 1996-2010. info
  • www.jenckova.cz, www.orff.cz, www.orff.com. info
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.