H60064Ol Dirigování III - abs. projekt

Hudební fakulta
léto 2014
Rozsah
0/2. 14 kr. 14 z 28. Ukončení: z.
Vyučující
prof. Rostislav Hališka (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
H60064Oz Dirigování III - abs. projekt
absolvování 2. ročníku
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Veřejné vystoupení (operní představení). Příprava absolventského vystoupení bakalářského studia (nastudování cyklického symfonického díla). Obhajoba při SZZ.

Osnova
  • Příprava a provedení veřejného vystoupení(operní představení) a absolventského vystoupení, obhajoba SZZ.

    Období vrcholného romantismu - Liszt, Berlioz, Brahms, Dvořák, Smetana, stavba velkých symfonických celků - velká sonátová forma.
    Principy interpretace romantické hudby, formální principy symfonické básně, programové symfonie.
    Romantická opera : G.Bizet - Carmen
    Další rozšíření symfonického a operního repertoáru éry romantismu - Rimskij -Korsakov,Musorgskij, Čajkovskij,Franck, Bizet.
    Instrumentační a výrazová složka romantických partitur, vývojová linie formální a ideové složky.
    Opera: Čajkovskij - Evžen Oněgin.

    Nastudováním a realizací komorních partitur soudobých skladeb studenty oboru Dirigování orchestru v rámci projektu "Inovace studijních programů Dramatická a Hudební umění JAMU v oblasti uměleckých výstupů" (CZ.1.07./2.2.00/28.0159), který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR, dochází k inovaci předmětu Dirigování III (orchestr). V tomto případě spočívá inovace v zapojení studentů - dirigentů - do zvukové realizace komorních i orchestrálních partitur s dvojím podstatným přínosem: 1) nastudování skladby dirigentem profesionálnějším a také rychlejším způsobem (seznámí se s celou partiturou, kdežto hráči znají jen své party a o celku se dovídají průběžně při zkouškách), protože dirigent i skladatel znají celek od začátku práce, čili jejich angažmá je mnohem profesionálnější; 2) dirigent se od malých forem seznamuje se způsoby dikce soudobé skladby a tímto poznáním roste.
Literatura
  • Zich, O.: Symfonické básně Smetanovy, Hudební Matice UB, Praha 1924. info
  • Sychra, J.: Estetika Dvořákovy symfonické tvorby, SNKLHU, Praha 1959. info
  • Burghauser, J.: Orchestrace Dvořákových Slovanských tanců, SNKLHU, Praha 1959. info
  • Wagner, R.: Über das Dirigieren, Insel - Verlag, Leipzig 1923. info
  • Rimskij - Korsakov, Ny.: Instrumentace, Gomuz, Moskva 1959. info
  • Solovcov, A.: Simfoničeskije proizvedenija R. - K., Muzyka, Moskva 1953. info
  • Orlov, G.: Letopis žizni i tvorčestva M.P.Musorgskogo, Muzyka,Moskva 1940. info
  • Stasov, V., V.: O ruské hudební klasice, Supraphon, Praha 1960. info
  • Keldyš, J. : Istorija russkoj muzyki, sv.1.Muzgiz, Moskva 1953. info
Výukové metody
Individuální výuka
Metody hodnocení
Zápočet+zápočet, SZZ
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022.