HF:H60064Ol Dirigování III - abs. projekt - Informace o předmětu
H60064Ol Dirigování III - abs. projekt
Hudební fakultaléto 2014
- Rozsah
- 0/2. 14 kr. 14 z 28. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. Rostislav Hališka (přednášející)
- Garance
- Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- H60064Oz Dirigování III - abs. projekt
absolvování 2. ročníku
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Veřejné vystoupení (operní představení).
Příprava absolventského vystoupení bakalářského studia (nastudování cyklického symfonického díla). Obhajoba při SZZ.
- Osnova
- Příprava a provedení veřejného vystoupení(operní představení) a absolventského vystoupení, obhajoba SZZ.
Období vrcholného romantismu - Liszt, Berlioz, Brahms, Dvořák, Smetana, stavba velkých symfonických celků - velká sonátová forma.
Principy interpretace romantické hudby, formální principy symfonické básně, programové symfonie.
Romantická opera : G.Bizet - Carmen
Další rozšíření symfonického a operního repertoáru éry romantismu - Rimskij -Korsakov,Musorgskij, Čajkovskij,Franck, Bizet.
Instrumentační a výrazová složka romantických partitur, vývojová linie formální a ideové složky.
Opera: Čajkovskij - Evžen Oněgin.
Nastudováním a realizací komorních partitur soudobých skladeb studenty oboru Dirigování orchestru v rámci projektu "Inovace studijních programů Dramatická a Hudební umění JAMU v oblasti uměleckých výstupů" (CZ.1.07./2.2.00/28.0159), který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR, dochází k inovaci předmětu Dirigování III (orchestr). V tomto případě spočívá inovace v zapojení studentů - dirigentů - do zvukové realizace komorních i orchestrálních partitur s dvojím podstatným přínosem: 1) nastudování skladby dirigentem profesionálnějším a také rychlejším způsobem (seznámí se s celou partiturou, kdežto hráči znají jen své party a o celku se dovídají průběžně při zkouškách), protože dirigent i skladatel znají celek od začátku práce, čili jejich angažmá je mnohem profesionálnější; 2) dirigent se od malých forem seznamuje se způsoby dikce soudobé skladby a tímto poznáním roste.
- Příprava a provedení veřejného vystoupení(operní představení) a absolventského vystoupení, obhajoba SZZ.
- Literatura
- Zich, O.: Symfonické básně Smetanovy, Hudební Matice UB, Praha 1924. info
- Sychra, J.: Estetika Dvořákovy symfonické tvorby, SNKLHU, Praha 1959. info
- Burghauser, J.: Orchestrace Dvořákových Slovanských tanců, SNKLHU, Praha 1959. info
- Wagner, R.: Über das Dirigieren, Insel - Verlag, Leipzig 1923. info
- Rimskij - Korsakov, Ny.: Instrumentace, Gomuz, Moskva 1959. info
- Solovcov, A.: Simfoničeskije proizvedenija R. - K., Muzyka, Moskva 1953. info
- Orlov, G.: Letopis žizni i tvorčestva M.P.Musorgskogo, Muzyka,Moskva 1940. info
- Stasov, V., V.: O ruské hudební klasice, Supraphon, Praha 1960. info
- Keldyš, J. : Istorija russkoj muzyki, sv.1.Muzgiz, Moskva 1953. info
- Výukové metody
- Individuální výuka
- Metody hodnocení
- Zápočet+zápočet, SZZ
- Statistika zápisu (léto 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2014/H60064Ol