H50330Sl Dirigování II

Hudební fakulta
léto 2014
Rozsah
2/0. 13 kr. 13 z 26. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Lubomír Mátl (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
H50330Sz Dirigování II
absolvování 1. ročníku
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Samostatná práce s komorním vokálním tělesem, krátké vystoupení v délce min. 20 minut.

Osnova
Další zdokonalování dirigentských návyků, práce a samostatné vystoupení s komorním sborovým tělesem.

- metodika práce při zkouškách
- odhalení základních pěveckých a intonačních problémů
- vnímání zvuku a analýza jednotlivých hlasových skupin
- pěvecké vedení sboru z hlediska hudebního slohu
- studium skladeb z období renesance
- motetto, madrigal, villanella: interpretační různost
- mešní ordinarium
- zvuk a barva hudby renesančního věku
- vztah hudby a slova v renesanci
- vícesborová technika
- studium skladeb: J. Suk: Deset zpěvů pro ženský sbor a čtyřruční klavír op. 15, Palestrina, Lasso, J. G. Handl, Hassler, Vittoria kustické, fyziologické a fonetické problémy vokálního projevu se zaměřením na sborový zpěv
- pěvecké vedení zpěváků k barevné jednotě a sjednocení pěveckých individualit v hlasovou skupinu
- problémy sborové intonace
- přirozené a temperované ladění v praxi
- praktické rozlišování malých a velkých kroků z hlediska durové a mollové tonality, intonace intervalů z pohledu harmonické souvislosti a jejich variabilita
- držené enharmonicky změněné tóny
- mollová tonalita a její intonační vlivy
- intonační problémy vznikající špatnou pěveckou technikou
- otázky akustiky v souvislosti s intonací a barvou
- řízení sboru s malým instrumentálním doprovodem
- studium děl: A. Bruckner: Motetta, L. Janáček: Otčenáš, P. I. Čajkovskij: Liturgie sv. Jana Zlatoústého, Palestrina: Missa papae Marcelli, Monteverdi, Gesualdo da Venosa

Nastudováním a realizací komorních partitur soudobých skladeb studenty oboru Dirigování sboru v rámci projektu "Inovace studijních programů Dramatická a Hudební umění JAMU v oblasti uměleckých výstupů" (CZ.1.07./2.2.00/28.0159), který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR, dochází k inovaci předmětu Dirigování II (sbor). V tomto případě spočívá inovace v zapojení studentů - dirigentů - do zvukové realizace komorních i orchestrálních partitur s dvojím podstatným přínosem: 1) nastudování skladby dirigentem profesionálnějším a také rychlejším způsobem (seznámí se s celou partiturou, kdežto hráči znají jen své party a o celku se dovídají průběžně při zkouškách), protože dirigent i skladatel znají celek od začátku práce, čili jejich angažmá je mnohem profesionálnější; 2) dirigent se od malých forem seznamuje se způsoby dikce soudobé skladby a tímto poznáním roste.
Literatura
  • Černý J.: Hudba české renesance, Praha 1982. info
  • Štědroň M.: Claudio Monteverdi - génius opery, Supraphon, Praha 1985. info
  • Burckhardt, J.: Die Kultur der Renaissance in Italien, Stuttgart 1988. info
Výukové metody
Individuální výuka
Metody hodnocení
zkouška + zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022.