HPK009l Vyučovatelská praxe PKH2

Hudební fakulta
léto 2025
Rozsah
0/5/0. 10 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Dominik Gál, Ph.D. (přednášející)
prof. MgA. Jan Jiraský, Ph.D. (přednášející)
doc. MgA. Alice Rajnohová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Vladimíra Sláviková (přednášející)
prof. MgA. Alena Vlasáková (přednášející)
MgA. Viktor Vojnovič, Ph.D. (přednášející)
MgA. Pavel Zemen, DiS. (přednášející)
Garance
prof. MgA. Alena Vlasáková
Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( HPK009z Vyučovatelská praxe PKH2 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Praktická aplikace znalostí a dovedností získaných v ostatních předmětech studijního programu, postupné osvojování a rozvíjení vysoce profilovaných pedagogických dovedností instrumentální výuky směřující ke komisionálně hodnocenému pedagogickému výkonu s modelovým žákem v rámci Státní závěrečné zkoušky v letním semestru třetího ročníku studia.

Ovládnutí moderních forem výuky klavírní hry v přímé praxi na ZUŠ nebo ekvivalentním pracovišti. Praktická aplikace studiem získaných poznatků pod dvojí supervizí, jednak odborníka z praxe, zpravidla vedoucího klavírního oddělení ZUŠ, kde student přímou praxi vykonává, jednak pedagoga HF JAMU, který studenta metodicky vede, diskutuje s ním o jeho způsobu výuky, společně analyzují a hodnotí následující součásti studentovy praxe:
a) klavírní lekce (přímo nebo z videozáznamu),
b) veřejné vystoupení studentova žáka (přímo nebo z videozáznamu – ročníková zkouška, koncert, soutěž)
Ve spolupráci obou supervizorů je student motivován k případným budoucím změnám koncepce výuky, např. v otázkách adekvátního výběru repertoáru (dle obtížnosti, dle typologie žáka a dle jeho aktuálních potřeb), adekvátních metod (délky jednotlivých fází práce na skladbě, struktura lekce - střídání činností, metodický postup v rámci delšího období – např. beznotová hra / relativní čtení / hra z not, uplatnění improvizace, vyváženost racionálně analytické a emocionálně obrazotvorné složky výuky) či z psychologického hlediska (způsoby motivace žáka, adekvátní způsoby hodnocení v rámci lekce, po zkouškách, po koncertě a po soutěži).
Osnova
  • ● Konfrontace výuky studenta s požadavky pracoviště (ZUŠ) a pedagoga JAMU v rámci studentovy praktické výuky na ZUŠ.
  • ● Nalézání a praktické uplatnění efektivních způsobů instrumentální výuky.
  • ● Konzultace vlastních žáků studenta, analýza nahrávek pedagogické práce studenta z jeho pracoviště - jednotlivé lekce, koncertní, zkoušková či soutěžní vystoupení žáků.
  • ● Specifika vytváření studijních plánů pro konkrétního žáka.
  • Stanovení nejdůležitějších individuálních úkolů a priorit, které povedou k rozvoji pedagogických kompetencí studenta v následujícím období studia.
  • Studijní literatura a studijní pomůcky
  • Notové materiály – klavírní školy a instruktivní sbírky. Knihovna instruktivní klavírní literatury byla rozšířena o stovky titulů potřebných k realizaci tohoto studijního programu (noty, klavírní školy, metodické publikace, nahrávky a multimediální materiály). Tato knihovna se fyzicky nachází přímo v prostorách Katedry klavírní interpretace a je otevřena i po dobu sobotní přímé výuky předmětů studijního programu v kombinované formě. K dispozici jsou také pomůcky typu dětských pedálových adaptérů, didaktických hudebních her a podobně. Studenti mohou tituly i pomůcky experimentálně či trvale využívat v rámci své praxe na ZUŠ.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2025/HPK009l