HPK003z Vyučovatelská praxe PKH1

Hudební fakulta
zima 2024
Rozsah
0/5/0. 10 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Dominik Gál, Ph.D. (přednášející)
prof. MgA. Jan Jiraský, Ph.D. (přednášející)
doc. MgA. Alice Rajnohová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Vladimíra Sláviková (přednášející)
prof. MgA. Alena Vlasáková (přednášející)
MgA. Viktor Vojnovič, Ph.D. (přednášející)
MgA. Pavel Zemen, DiS. (přednášející)
Garance
prof. MgA. Alena Vlasáková
Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( HPK003l Vyučovatelská praxe PKH1 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Praktická aplikace znalostí a dovedností získaných v ostatních předmětech studijního programu, postupné osvojování a rozvíjení vysoce profilovaných pedagogických dovedností instrumentální výuky směřující ke komisionálně hodnocenému pedagogickému výkonu s modelovým žákem v rámci Státní závěrečné zkoušky v letním semestru třetího ročníku studia.

Ovládnutí moderních forem výuky klavírní hry v přímé praxi na ZUŠ nebo ekvivalentním pracovišti. Praktická aplikace studiem získaných poznatků pod dvojí supervizí, jednak odborníka z praxe, zpravidla vedoucího klavírního oddělení ZUŠ, kde student přímou praxi vykonává, jednak pedagoga HF JAMU, který studenta metodicky vede, diskutuje s ním o jeho způsobu výuky, společně analyzují a hodnotí následující součásti studentovy praxe:
a) klavírní lekce (přímo nebo z videozáznamu),
b) veřejné vystoupení studentova žáka (přímo nebo z videozáznamu – ročníková zkouška, koncert, soutěž) Ve spolupráci obou supervizorů je student motivován k případným budoucím změnám koncepce výuky, např. v otázkách adekvátního výběru repertoáru (dle obtížnosti, dle typologie žáka a dle jeho aktuálních potřeb), adekvátních metod (délky jednotlivých fází práce na skladbě, struktura lekce - střídání činností, metodický postup v rámci delšího období – např. výchova hudebnosti/základy klavírní techniky/práce s notovým textem; uplatnění improvizace, vyváženost racionálně analytické a emocionálně obrazotvorné složky výuky) či z psychologického hlediska (způsoby motivace žáka, adekvátní způsoby hodnocení v rámci lekce, po zkouškách, po koncertě a po soutěži).
Osnova
  • Konfrontace výuky studenta s požadavky pracoviště (ZUŠ) a pedagoga JAMU v rámci studentovy praktické výuky na ZUŠ.
  • Nalézání a praktické uplatnění efektivních způsobů instrumentální výuky.
  • Konzultace vlastních žáků studenta, analýza nahrávek pedagogické práce studenta z jeho pracoviště - jednotlivé lekce, koncertní, zkoušková či soutěžní vystoupení žáků.
  • Specifika vytváření studijních plánů pro konkrétního žáka.
  • Stanovení nejdůležitějších individuálních úkolů a priorit, které povedou k rozvoji pedagogických kompetencí studenta v následujícím období studia.
Literatura
  • Notové materiály – klavírní školy a instruktivní sbírky. Knihovna instruktivní klavírní literatury byla rozšířena o~stovky titulů potřebných k~realizaci tohoto studijního programu (noty, klavírní školy, metodické publikace, nahrávky a multimediální mater
Metody hodnocení
Zápočet – je v každém semestru podmíněn:
1) kladným stanoviskem vedoucího pracoviště, kde student vykonává praxi, přičemž předmětem jeho písemného strukturovaného posudku je kvantita a kvalita pedagogické praxe studenta;
2) kladným hodnocením relevantního vzorku studentovy praxe pedagogem HF JAMU.

Student má povinnost praktické výuky klavírní hry na ZUŠ (nebo ekvivalentním pracovišti) v rozsahu minimálně 60 hodin přímé výuky za semestr. Zapíše-li si ve stejném semestru též povinně volitelný předmět Klavírní doprovod a vykonává-li část praktické výuky jako korepetitor, bude mu tato část praxe uznána, avšak nejvýše v rozsahu 50% celkového minimálního požadovaného rozsahu praxe. Pokud je student ze strany ZUŠ pověřen výukou komorní hry či improvizace, může si v daném období zapsat příslušný (stejnojmenný) povinně volitelný předmět studijního programu a na takto vykonávanou praxi se použijí přiměřeně pravidla výše uvedená pro předmět Klavírní doprovod (korepetice). Výuka klavírní hry tedy musí tvořit vždy alespoň 50% minimálního požadovaného rozsahu pedagogické praxe na ZUŠ.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2024/HPK003z