HPK003l Vyučovatelská praxe PKH1

Faculty of Music
Summer 2025
Extent and Intensity
0/5/0. 10 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Dominik Gál, Ph.D. (lecturer)
prof. MgA. Jan Jiraský, Ph.D. (lecturer)
doc. MgA. Alice Rajnohová, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Vladimíra Sláviková (lecturer)
prof. MgA. Alena Vlasáková (lecturer)
MgA. Viktor Vojnovič, Ph.D. (lecturer)
MgA. Pavel Zemen, DiS. (lecturer)
Guaranteed by
prof. MgA. Alena Vlasáková
Piano Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Piano Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER( HPK003z Vyučovatelská praxe PKH1 )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Praktická aplikace znalostí a dovedností získaných v ostatních předmětech studijního programu, postupné osvojování a rozvíjení vysoce profilovaných pedagogických dovedností instrumentální výuky směřující ke komisionálně hodnocenému pedagogickému výkonu s modelovým žákem v rámci Státní závěrečné zkoušky v letním semestru třetího ročníku studia.

Ovládnutí moderních forem výuky klavírní hry v přímé praxi na ZUŠ nebo ekvivalentním pracovišti. Praktická aplikace studiem získaných poznatků pod dvojí supervizí, jednak odborníka z praxe, zpravidla vedoucího klavírního oddělení ZUŠ, kde student přímou praxi vykonává, jednak pedagoga HF JAMU, který studenta metodicky vede, diskutuje s ním o jeho způsobu výuky, společně analyzují a hodnotí následující součásti studentovy praxe:
a) klavírní lekce (přímo nebo z videozáznamu),
b) veřejné vystoupení studentova žáka (přímo nebo z videozáznamu – ročníková zkouška, koncert, soutěž) Ve spolupráci obou supervizorů je student motivován k případným budoucím změnám koncepce výuky, např. v otázkách adekvátního výběru repertoáru (dle obtížnosti, dle typologie žáka a dle jeho aktuálních potřeb), adekvátních metod (délky jednotlivých fází práce na skladbě, struktura lekce - střídání činností, metodický postup v rámci delšího období – např. např. výchova hudebnosti / základy klavírní techniky / práce s notovým textem; uplatnění improvizace, vyváženost racionálně analytické a emocionálně obrazotvorné složky výuky) či z psychologického hlediska (způsoby motivace žáka, adekvátní způsoby hodnocení v rámci lekce, po zkouškách, po koncertě a po soutěži).
Syllabus (in Czech)
  • Konfrontace výuky studenta s požadavky pracoviště (ZUŠ) a pedagoga JAMU v rámci studentovy praktické výuky na ZUŠ.
  • Nalézání a praktické uplatnění efektivních způsobů instrumentální výuky.
  • Konzultace vlastních žáků studenta, analýza nahrávek pedagogické práce studenta z jeho pracoviště - jednotlivé lekce, koncertní, zkoušková či soutěžní vystoupení žáků.
  • Specifika vytváření studijních plánů pro konkrétního žáka.
  • Stanovení nejdůležitějších individuálních úkolů a priorit, které povedou k rozvoji pedagogických kompetencí studenta v následujícím období studia.
  • Notové materiály – klavírní školy a instruktivní sbírky. Knihovna instruktivní klavírní literatury byla rozšířena o stovky titulů potřebných k realizaci tohoto studijního programu (noty, klavírní školy, metodické publikace, nahrávky a multimediální materiály). Tato knihovna se fyzicky nachází přímo v prostorách Katedry klavírní interpretace a je otevřena i po dobu sobotní přímé výuky předmětů studijního programu v kombinované formě. K dispozici jsou také pomůcky typu dětských pedálových adaptérů, didaktických hudebních her a podobně. Studenti mohou tituly i pomůcky experimentálně či trvale využívat v rámci své praxe na ZUŠ.
Literature
  • Notové materiály – klavírní školy a instruktivní sbírky. Knihovna instruktivní klavírní literatury byla rozšířena o~stovky titulů potřebných k~realizaci tohoto studijního programu (noty, klavírní školy, metodické publikace, nahrávky a multimediální mater
Assessment methods (in Czech)
Zápočet – je v každém semestru podmíněn:
1) kladným stanoviskem vedoucího pracoviště, kde student vykonává praxi, přičemž předmětem jeho písemného strukturovaného posudku je kvantita a kvalita pedagogické praxe studenta;
2) kladným hodnocením relevantního vzorku studentovy praxe pedagogem HF JAMU.

Student má povinnost praktické výuky klavírní hry na ZUŠ (nebo ekvivalentním pracovišti) v rozsahu minimálně 60 hodin přímé výuky za semestr. Zapíše-li si ve stejném semestru též povinně volitelný předmět Klavírní doprovod a vykonává-li část praktické výuky jako korepetitor, bude mu tato část praxe uznána, avšak nejvýše v rozsahu 50% celkového minimálního požadovaného rozsahu praxe. Pokud je student ze strany ZUŠ pověřen výukou komorní hry či improvizace, může si v daném období zapsat příslušný (stejnojmenný) povinně volitelný předmět studijního programu a na takto vykonávanou praxi se použijí přiměřeně pravidla výše uvedená pro předmět Klavírní doprovod (korepetice). Výuka klavírní hry tedy musí tvořit vždy alespoň 50% minimálního požadovaného rozsahu pedagogické praxe na ZUŠ.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2025/HPK003l