HF1005z Současné české a světové umění

Hudební fakulta
zima 2024
Rozsah
2/0/2. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Ladislav Jackson (přednášející), doc. Mgr. Richard Fajnor (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Richard Fajnor
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Richard Fajnor
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
absolvování předmětů:
Přehled světových dějin umění 20.století do roku 1945 I.
Přehled světových dějin umění 20.století do roku 1945 II.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto kurzu je seznámení s hlavními směry, proudy a tendencemi v umění po roce 1990 s důrazem na české umění.
Výstupy z učení
Studenti získají přehled nejen o stavu současného umění, ale rovněž o společenském či institucionálním kontextu jeho vzniku. Studenti se orientují ve vývoji českého umění po roce 1990. Znají práci významných osobností soudobého českého umění a uměleckých skupin. Jsou si vědomi postavení regionálních uměleckých center a znají jejich představitele. Jsou schopni reflektovat vývoj současného českého umění v kontextu dění na mezinárodní scéně.
Osnova
  • 1. Umění bývalého východního bloku: Sanja Ivekovic, Mladen Stilinović, Julius Koller, Stano Filko, IRWIN, Zbigniew Libera, Pawel Althamer, Ilja Kabakov, Komar a Melamid, Nedko Solakov…
    2. Umění Latinské Ameriky. 60. a 70. léta – od abstrakce k politickému umění: Lygia Pape, Lygia Clark, Hélio Oiticica, Cildo Meireles, Rosario Group. 80. a 90. léta: Gabriel Orozco, Felix Gonzales Torres, Minerva Cuevas, Francis Alys, Santiago Sierra.
    3. Sociální obrat v současném umění. Přehled projektů postavených na adresování politických a sociálních témat, založených obvykle na participativním zapojení „diváků“ a jejich posunu do role účastníků či spoluautorů. Přehled představitelů sociálního obratu v českém a světovém umění.
    4. Institucionální pozadí vývoje českého umění po roce 1900: galerie, muzea umění, periodika, umělecké ceny, umělecké školy. Vztah lokálního českého umění a „mezinárodního umění“.
    5. De-politizace / re-politizace. Dvojí tendence v umění 90. let. Doznívání „naprostého vzdálení“ – umění jako hledání transcendence. Publikační a kurátorské aktivity manželů Ševčíkových v 90. letech (Zkušební provoz, Snížený rozpočet, Perplex). Téma umění ve veřejném prostoru (výstavy Umělecké dílo ve veřejném prostoru a Public District). Umělecký aktivismus počátku nového milénia (Pode Bal, Rafani, Jan Jakub Kotík, Guma Guar, Ztohoven).
    6. Generace „insiderů“ – umělci nastupující na scénu v druhé polovině 90. let. Bezhlavý jezdec (Ján Mančuška, Jan Šerých, Tomáš Vaněk, Josef Bolf). Civilnost a citlivost k sociální tematice, „nenápadná tendence“, DIY estetika, zájem o místně-specifické umění (Zbyněk Baladrán, Dominik Lang)
    7. Průřez českou malbou od roku 1990. Přehled jednotlivých jmen i diskuzí ohledně malby. Výstavy ohlašující návraty malby nebo zdůrazňující její stabilně silnou pozici (Poslední obraz, Perfect Tense, Resetting). Malba a sběratelství.
    8. Fotografie v českém umění po roce 1990, její podoby, představitelé a kurátoři – Pavel Baňka, Veronika Bromová, Lukáš Jasanský a Martin Polák, Michal Kalhous, Alena Kotzmanová, Markéta Othová, Aleksandra Vajd a Hynek Alt, Jiří Thýn…
    9. Podoby konceptuálního umění (Ján Mančuška, Václav Stratil, Barbora Klímová, Kateřina Šedá, Zbyněk Baladrán, Jiří Skála, Jan Šerých, Rafani, Michal Pěchouček, Jan Nálevka…).
    10. „Regionální školy“ – ostravská (Jiří Surůvka, Petr Lysáček, Kamera Skura, Record…) a ústecká (Jiří Černický, Pavel Kopřiva, Pavel Mrkus, Michaela Thelenová…) scéna.
    11. Brněnská scéna – přehled dění na brněnské scéně od 80. let do současnosti (umělci, kurátoři, instituce).
Literatura
    povinná literatura
  • Foster, Hal; Krauss, Rosalind; Bois, Yve-Alain; Buchloh Benjamin. Umění po roce 1900. Slovart, Praha 2007, ISBN 978-80-7391-975-7
  • Lindaurová, Lenka; Procházková, Bára. (eds.). Mezera: mladé umění v Česku 1990-2014. 1.vyd. Společnost Jindřicha Chalupeckého, Magnus art, Praha, 2014, 542 s. ISBN 978-80-905317-3-4
  • Švácha, Rostislav. et al. Dějiny umění v českých zemích 800-2000. (1.vyd.) V Řevnicích: Arbor vitae societas, 2017, 991 s. ISBN 978-80-88283-02-7
    doporučená literatura
  • Platovská, Marie; Švácha, Rostislav. Dějiny českého výtvarného umění 1958- 2000 VI (2 svazky). Academia, Praha 2007, ISBN 978-80-200-1489-6
  • Macharáčková, Marcela (ed.). Brněnská osmdesátá. Muzeum města Brna, TT klub, Brno, 2010, ISBN 978-80-86549-10-1
  • Morton, Timothy; et al.: Objekt. (př. Janoščík, Václav; Havlíček, Zdeněk). (1.vyd.) Kvalitář, s.r.o., Praha, 2015, 215 s. ISBN 978-80-260-8639-0
  • Morganová, Pavlína. (ed.). Někdy v sukni: umění 90. let. (1.vyd.) Moravská galerie v Brně, Brno, 2014, 302 s. ISBN 978-80-7027-272-5
  • Ševčík, Jiří. et al. České umění 1980-2010: texty a dokumenty. (1.vyd.) Vědecko-výzkumné pracoviště, AVU, Praha, 2011, 980s . ISBN 978-80-87108-27-7
    neurčeno
  • Baladrán, Zdeněk; Havránek, Vít (eds.). Atlas transformace. (1.vyd.) Tranzit, Praha, 2009, 811 s. ISBN 978-80-87259-03-0
Výukové metody
Frontální výuka – přednášky doplněné o projekci vizuálního, případně audiovizuálního materiálu.
Metody hodnocení
požadovaná 50% účast na přednáškách, zkouška formou testu (kombinace testových a otevřených otázek)
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, zima 2020, zima 2021.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2024/HF1005z