HF:HF0395l Teorie klavírní interpretace - Course Information
HF0395l Teorie klavírní interpretace
Faculty of MusicSummer 2025
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- prof. MgA. Alena Vlasáková (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. MgA. Alena Vlasáková
Piano Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Piano Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- Podmínkou je úspěšné absolvování předmětu Teorie klavírní interpretace v ZS
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Hra na klavír a klavírní pedagogika (programme HF, Klav:M)
- Hra na klavír a komorní hra (programme HF, Klav:M)
- Klavírní interpretace (programme HF, Klav:M)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je získat znalosti základních faktorů podmiňujících úspěšné studium klavírní hry:
● tři základní etapy studia skladby, jejich charakter, průběh a důsledky porušení hlavních zásad práce v každé z nich interpretem či pedagogem;
● analýza klavírních skladeb a její formy v závislosti na vyspělosti klavíristy;
● barevnost hry, vokální a instrumentální pojetí klavírního zvuku, vypracování melodie, basové linie, harmonické a polyfonní složky, základní druhy klavírního úhozu;
● fyziologie klavírní hry, sounáležitost představ, pocitů a pohybů;
● předcházení profesionálním onemocněním;
● základní druhy klavírní techniky, postup při technickém zvládnutí skladby, prstoklad, různé druhy variant a cvičných způsobů hry;
● rozdíl mezi mechanickou a automatizovanou hrou;
● práce s časem ve skladbě, volba tempa, metrum, rozvoj rytmického cítění, charakter rytmu v jednotlivých liniích i v jejich vzájemném souznění;
● kritika a sebekritika; vyzrávání skladby na pódiu; příprava na koncertní vystoupení u nástroje i mimo nástroj;
● koncertní vystoupení; chování na pódiu, reakce na úspěch a neúspěch, hodnocení výkonu; specifičnost hodnocení žáka na zkoušce a na soutěži; osobnost, osobitost, originalita. - Syllabus (in Czech)
- povinná literatura
- ● Kogan, G. M.: Pred bránou majstrovstva. VŠMU, Bratislava 1991.
- ● Nejgauz, G.: O umění klavírní hry. SPN, Praha 1983.
- ● Kogan, G. M.: Práca pianistu. VŠMU, Bratislava 1990.
- ● Šmidt-Šklovskaja, A.: O výchově pianistických návyků. Ego-press, Karlovy Vary 1997.
- ● Lhevinne, J.: Basic Principles in Pianoforte Playing. New York 1972.
- doporučená literatura
- ● Etudy o klavíru. Supraphon, Praha 1987.
- ● Havasová, K.: Nebojte se trémy. Supraphon, Praha 1990.
- ● Jůzlová, V.: Práce u klavíru. Supraphon, Praha 1982.
- ● Šimonková, D.: Desatero nezbytností klavíristy. SPN, Praha 1986.
- ● Elder, D.: Pianists at Play. Kahn-Averill, Londýn 1986.
- ● Hofmann, J.: Piano Playing. Dover Publications, New York 1976.
- ● Medtner, N. K.: Každodenní práce pianisty. Elfa, Praha 2005.
- Assessment methods (in Czech)
- ústní zkouška
Podmínkou zkoušky v LS je účast alespoň 80%, dále studentův překlad rozhovoru se světovým pianistou (časopis Pianist, rozhovor dle vlastního výběru) a diskuse vedená studentem s kolegy o zde uvedených názorech, případně studentova prezentace nahrávek tohoto pianisty, opět s diskusí. - Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
The course is taught: every week.
- Enrolment Statistics (Summer 2025, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2025/HF0395l