HF0117z Teorie kompozice a instrumentace II

Hudební fakulta
zima 2023
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. MgA. Edgar Mojdl, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. MgA. Edgar Mojdl, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Čt 11:00–14:15 011
Předpoklady
-absolvování předmětu HF0116z Teorie kompozice a instrumentace I
-absolvování předmětu HF0116l Teorie kompozice a instrumentace I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je shrnutí kompozičních metod 20. století a získání vhledu do současné hudby, která překračuje tradiční koncept interpretace partitur, kompozice s podílem elektroakustické složky, nestandardní nástroje a zvukové zdroje, nové estetické koncepty.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
-porozumět partituře se speciálními technickými požedavky na elektronické nástroje a systémy, netradiční nástroje a zvukové zdroje, prostorové rozmístění a site-specific požadavky a navrhnout možnosti a metody její interpretace;
-porozumět estetice konceptuálního umění;
-odhadnout a posoudit výsledek grafického, textového a aleatorického zápisu a prakticky jej použít při interpretačním rozboru -navrhnout metodu synchronizace instrumentální a elektronické či jiné složky hudebního díla.
Osnova
  • -konceptuální umění a hudba jím ovlivněná;
  • -hudba jako scénický útvar, M. Kagel, K.Stockhausen ap., performance;
  • -indeterminismus, improvised music -různé typy a stupně volnosti;
  • -spektralismus - základy spektrální analýzy prakticky, nalezení struktur a hierarchií;
  • -musique concréte instrumentale - H. Lachenmann;
  • -hudba s podílem elektroakustické složky, elektronické hudební nástroje a přístroje, druhy zvukoých efektů a problematika ozvučení, zápis a analýza požadavků v partiturách;
  • -experimentální inovace v jazzu a populární hudbě, jejich integrace do současné artificiální hudby;
  • -nástroje pro interpretaci staré hudby, problematika ladění a její důsledky pro interpretaci;
Literatura
  • Cyr, Mary: Performing Baroque Music. Amadeus Press, Aldershot 1992. info
  • Donington, R. : Baroque Music : style and performance. Londýn 1982. info
  • KLÜPPELHOLZ, W.: Über Mauricio Kagel, PFAU, Saarbrücken, 2003. info
  • Orchestrace jako otevřený proces: (sborník studií). Praha: Triga pro Akademii múzických umění v Praze, 2009. ISBN 978-80-904266-8-9.
  • Instruments of the middle ages and renaisance : foreword André Previn / David Munrow. -- London : Oxford University Press, 1977.
  • DEMOČ, Adrián. Spektrálna hudba a jej ponímanie času (so zameraním na tvorbu Gérarda Griseyho). In Spektrálna hudba a jej ponímanie času (so zameraním na tvorbu Gérarda Griseyho). Brno: Ediční středisko JAMU. 92 s. ISBN 978-80-7460-015-9. 2012. info
  • DLOUHÝ, Dan. Přehled, systemizace a zhodnocení tembrálních inovací. In Přehled, systemizace a zhodnocení tembrálních inovací. Praha: Triga pro Akademii múzických umění v Praze. 95 s. ISBN 978-80-904266-8-9. 2010. info
  • FORRÓ, Daniel a Leoš FALTUS. Musitronika I. In Musitronika I. JAMU Brno: Jamu Brno. 90 s. Publikace JAMU. ISBN 80-85429-39-X. 2004. info
  • FORRÓ, Daniel a Leoš FALTUS. Musitronika - III. Digitální syntetizéry. In Musitronika - III. Digitální syntetizéry. Jamu Brno: Jamu Brno. 244 s. ISBN 80-85429-81-0. 2003. info
  • FORRÓ, Daniel. Forró,Daniel:Musitronika-Elektroakustické hudební nástroje-II. Analogové a analogově digitální syntetizéry. In Forró,Daniel:Musitronika-Elektroakustické hudební nástroje-II. Analogové a analogově digitální syntetizéry. JAMU Brno: JAMU Brno. 88 s. JAMU Brno 2001. ISBN 80-85429-50-0. 2001. info
Výukové metody
-poslech a analýza partitur; -řízená rozprava; -práce s odbornou literaturou; -samostatné kompoziční a materiálové studie;
Metody hodnocení
-kompoziční a instrumentační analýza vybrané skladby s podílem elektroakustické složky - technické požadavky, zápis, vztahy instrumentální a elektroakustické složky kompozice;
-vypracování grafického zápisu úseku elektroakustické hudby pro účely synchronizace a časové orientace instrumentalistů;
-alternativně transkripce formálního úseku skladby pro jiné pbsazení - z komorního nebo sólového na orchestrální nebo naopak;
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2023/HF0117z