HF:HF0087z Hudební dramaturgie a repertoá - Informace o předmětu
HF0087z Hudební dramaturgie a repertoár oboru I
Hudební fakultazima 2024
- Rozsah
- 1/0/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Mgr. Pavel Koňárek (cvičící)
- Garance
- doc. Mgr. MgA. Jan Ocetek, Ph.D.
Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Dirigování sboru (program HF, Opdir:M5)
- Cíle předmětu
- Znalost dramaturgie a interpretační problematiky sborových skladeb období renesance a baroka.
- Výstupy z učení
- Student prokáže schopnost dramaturgického myšlení, kdy dokáže díky teoretickým znalostem skladeb uvedeného období vhodně kombinovat program tak, aby byl po všech stránkách vyvážený, zajímavý a divácky přitažlivý.
- Osnova
- Seznámení se s vokálními a vokálně instrumentálními díly skladatelů renesance a baroka. Orientace ve vokálně instrumentálních dílech ve smyslu znalostí a interpretačních zákonitostí.
- Přehled o sborové tvorbě nizozemské školy a jejich následovníků (Guillaumede Machaut, Dufay, Johannes Ockeghem, Josquin Despres, Giovanni Palestrina, Orlando di Lasso, Tallis, Hassler, Kryštof Harant, Claudio Monteverdi, Carlo Gesualdo, Heinrich Schütz).
- Skladby zlatého věku kontrapunktu, nové formy, isorytmické moteta, kolorovaná chorální melodie, mše diskantová, cyklická forma, dvojsborovost, trojsborovost. .
- Vznik nových hudebních forem (Francie - chanson, Italie - frottola, villanella, canzonetta).
- Sborová tvorba a specifika barokních skladatelů: J. S. Bacha, G. P. Telemanna, H. Purcella, G. F. Händela s výjimkou oratorií, kantát a oper.
- Výběr sborové tvorby a capella.
- Literatura
- MICHAILOV, Michail K.: Štýl v hudbe. Bratislava: Opus, 1985
- ZICH, Jaroslav: Kapitoly a studie z hudební estetiky. Praha: Supraphon, 1990
- PEČMAN, Rudolf: Sloh a hudba 1600-1900. Brno: Rektorát Masarykovy univerzity, 1991
- SMOLKA, Jaroslav: Fuga v české hudbě. Praha: Panton, 1987
- partitury a klavírní výtahy jednotlivých děl
- Výukové metody
- řízená diskuse, praktické ověřování získaných vědomostí
- Metody hodnocení
- Zápočet. K jeho získání je potřeba nejméně 70% účast a v případě neúčasti omluva předem. V případě docházky v rozsahu 60–69% je možné získat zápočet po vypracování seminární práce v rozsahu 5 stran, v případě docházky v rozsahu 50–59% je možné získat zápočet po vypracování seminární práce v rozsahu 10 stran. Při docházce menší než 50% nebo neomluvené neúčasti nebude zápočet udělen a student musí předmět opakovat.
- Další komentáře
- Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2024/HF0087z