HF0043l Práce s hercem II

Hudební fakulta
léto 2025
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Magdalena Švecová (přednášející)
Garance
MgA. Tomáš Studený, Ph.D.
Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Uzavřený zimní semestr předmětu Práce s hercem II.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je zvládnutí ensemblové scény, resp. práce s dialogem a hereckou mizanscénou; získání schopnosti přehledně vystavět a rozehrát konkrétní situace na jevišti.
Výstupy z učení
Vypracování vztahů postav v dramatických situacích; psychologické vystavění jejich vztahů a zdůvodnění jednání; schopnost vést logicky, především verbálně, herce v dané dramatické situaci a mizanscéně.
Osnova
  • Dramatický dialog jako slovní, resp. v opeře zpívaná komunikace mezi postavami.
  • Vztahy mezi postavami a jejich psychologický rozměr.
  • Jednání (děj) jako sled jevištních událostí, které jsou výsledkem chování a jednání dramatických postav.
  • Dramatický výraz jako pohyb duševních hnutí z nitra navenek.
  • Vztahy mezi postavami, interakce.
  • Grafické zaznamenání aranžmá v notovém zápisu.
  • Vztah jeviště - hlediště.
Literatura
  • ČECHOV, M. O herecké technice. Praha: Divadelní ústav, 1996. info
  • Hyvnar, J. Herec v moderním divadle: vize, metody a techniky herectví 20. století. Praha: Pražská scéna, 2000. ISBN 80-86102-07-6. info
  • JOUVET: Nepřevtělený herec. info
  • Macků, M. : Operní režie. Operní herectví. Režie hudebních forem. Praha, AMU, 1996. info
  • P. Pavis: Divadelní slovník, Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze 2003
Výukové metody
Přednášky a cvičení. Rozbor dramatického textu, libret a hudební struktury hudebně-dramatického díla. Zápisy aranžmá vybraných scén a situací. Práce s modely v ansámblových scénách.
Metody hodnocení
Zápočet. Podmínkou pro získání zápočtu je 70% účast ve výuce a práce s herci/zpěváky na jednoaktové opeře v rámci Studia Devítka. Ústní obhajoba projektu s popisem použitých prostředků a postupů při práci s hercem.
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022, léto 2023, léto 2024.