HF0039l Working with an Actor I

Faculty of Music
Summer 2025
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Tomáš Studený, Ph.D. (lecturer)
MgA. Magdalena Švecová (lecturer)
Guaranteed by
MgA. Tomáš Studený, Ph.D.
Conducting and Opera Directing Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Conducting and Opera Directing Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Uzavřený zimní semestr prvního ročníku studia předmětu Práce s hercem I.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je získání přehledu a znalostí o vývoji hereckého umění a proměnách herectví i jeho výrazových prostředků v průběhu dějin divadla. Získání znalostí o historickém vývoji herectví, o možných přístupech operního režiséra k hercům - zpěvákům.
Learning outcomes (in Czech)
Student získá znalosti o historickém vývoji herectví, a z toho plynoucích možných přístupech operního režiséra k hercům - zpěvákům. Bude schopen vést herce tak, aby naplnili jeho režijní záměr.
Syllabus (in Czech)
  • Proměny herectví a jeho výrazových prostředků v průběhu dějin divadla.
  • Herecké metody.
  • Stanislavskij, Vachtangov, Čechov.
  • Realistické herectví.
  • Stylizace.
  • Přirozenost hereckého projevu.
  • Symbolické herectví - Appia, Graig.
  • Herecká reforma ve Francii - Copeau, Jouvet, Decroux, Lecoq.
  • Avantgardní herectví - Mejerchold, Brecht.
  • Trendy vycházející z Artauda, Brooka, Grotowského.
Literature
    recommended literature
  • Hyvnar, Jan. Francouzská divadelní reforma: Od Antoina k Artaudovi. Praha, Pražská scéna, 1996, 237 str., ISBN 80-901671-7-9. info
  • TAIROV, A.: Režisérovy zápisky, in: Tairov, A.: Odpoutané divadlo. info
  • STUDENÝ, Tomáš. Herec/pěvec v hudebním divadle: komplexní příprava pěvce pro jevištní praxi. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, Hudební fakulta, KKDOR, 2018 106 s. Vedoucí diplomové práce, doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D.
    not specified
  • Rutte, Miroslav : O umění hereckém : K estetice a psychologii divadelní tvorby. Praha, 1946. info
  • Stanislavskij, K. S. Moje výchova k herectví: Tvůrčí proces ztělesňování. info
  • VOSTRÝ, J. Předpoklady hereckého projevu. Praha: MŠMT ČR, 1991. info
  • MRÁZKOVÁ, Marie a Karel KUKLETA. Kultura pohybu operního herce. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 1965.
Teaching methods (in Czech)
Přednášky a cvičení. Konkrétní využití získaných poznatků na konkrétních dílčích úkolech (scény z oper) při práci se studenty zpěvu.
Assessment methods (in Czech)
Zápočet. Podmínkou pro získání zápočtu je 70% účast ve výuce a vypracování hereckých etud ve spolupráci se studenty zpěvu a obhajoba výsledného režijně hereckého výstupu.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2025, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2025/HF0039l