HF0035l Zpěv V

Hudební fakulta
léto 2025
Rozsah
0/2/8. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Natalia Achaladze (cvičící)
doc. Mgr.art. Helena Kaupová (cvičící)
Mgr. MgA. Ivana Mikesková, Ph.D. (cvičící)
MgA. Zdeněk Plech (cvičící)
doc. MgA. Zdeněk Šmukař (cvičící)
Tatiana Teslya (cvičící)
Garance
doc. MgA. Zdeněk Šmukař
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Absolvování zimního semestru daného předmětu. Tvořivost, vytrvalost, touha po sebezdokonalování, profesionální přístup k pěveckému umění.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Příprava absolventského výstupu v rozsahu 50 - 60 min. Nastudování hlavní nebo závažné operní role v Komorní opeře HF JAMU dle dramaturgického plánu event. nastudování operní role v profesionálním divadle. Příprava na pěvecké soutěže, předzpívání, workshopy a kurzy doma i v zahraničí. Spolupráce s profesionálními orchestry a divadly.
Výstupy z učení
Realizace absolventského výstupu v délce min. 50-60 min., přičemž student program zazpívá vcelku. Ztvárnění hlavní role v Komorní opeře HF JAMU dle dramaturgického plánu. Student má připravený program pro různá předzpívání, soutěže a masterclass. Student je schopen samostatně pracovat na svém pěveckém vývoji.
Osnova
  • - příprava absolventského výstupu z hlavního oboru Zpěv
  • - program v rozsahu min. 50-60 min. sestavený dle technických a interpretačních schopností absolventa z písní a árií (povinně je nutné nastudovat alespoň jeden písňový cyklus nebo výběr z písní jednoho autora a min. jedna skladba v programu musí být uvedena v českém jazyce
  • - pěvecká příprava operní role jako absolventského výstupu v inscenaci Komorní opery HF JAMU nebo v profesionálním divadle
  • - student ve spolupráci s pedagogem nadále zdokonaluje svoje pěvecké umění jak po stránce technické tak i interpretační, rozvíjí svůj hlasový obor
  • - při interpretaci respektuje stavební, výrazové, hudební a jazykové principy daného stylového období a aplikuje je v praxi
  • - všeobecný přehled v pěvecké literatuře, na základě kterého je student schopen sám volit vhodný repertoár k nastudování
  • - schopnost analýzy připravovaného repertoáru a řešení případných technicko-interpretačních problémů
  • - rozvoj a kultivace pěvecké osobnosti studenta v interpretační problematice i z komplexního uměleckého hlediska
Literatura
    doporučená literatura
  • Bělský, V.: Hudba baroka. Provozovací praxe hudby 17. a 18. století (Brno 1995). info
  • Beyschlag, A. : Die Ornamentik der Musik. Leipzig 1953. info
  • Jiří Bar: Pravý tón a pravé pěvecké umění, Supraphon, Praha 1976 (1. část). info
  • Jiří Bar: Pravý tón a pravé pěvecké umění (2. část), Supraphon, Praha 1976. info
  • LINHARTOVÁ, Vlasta. Kapitoly z dějin umělé písně. Brno : JAMU , 1991. info
  • Melani, Mario. Parliamo un po´di canto. Edizione SMIT- Osimo 1996
  • Barová, Anna. Proč zpíváme? JAMU Brno 2011, ISBN: 978-80-86928-99-9
  • Barknowitzová, Susanne. Dýchání jako živoucí dění. Dechová terapie v praxi. Integrál Brno 2014, ISBN 978-80-87176-40-5
Výukové metody
Individuální výuka - cvičení, práce s cizojazyčným textem, diskuzní metody, heuristické metody, metody vytváření dovedností, metody dovednostně praktické, sebereflexe, kritické myšlení.
Metody hodnocení
Zápočet - minimálně 70% účast v hodinách hlavního oboru, nastudování požadovaného repertoáru, aktivní přístup ke studiu, rozvoj dosavadních pěveckých schopností a dovedností, úroveň celkové umělecké osobnosti.
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2025/HF0035l