HF:HF0002z Algorithmic Composition I - Course Information
HF0002z Algorithmic Composition I
Faculty of MusicWinter 2024
- Extent and Intensity
- 1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D.
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Mon 11:50–13:25 113
- Prerequisites (in Czech)
- Úspěšné složení přijímacích zkoušek.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Electroacoustic Music Composition (programme HF, KompM:M5)
- Composition (programme HF, KompM:M5)
- Film and Scenic music Composition (programme HF, KompM:M5)
- Multimedia Creation (programme HF, Komp:N)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je nejdříve vymezit základní pojmy z oblasti počítačem podporované algoritmické kompozice, jakými jsou algoritmická kompozice, počítačová hudba, generativní kompozice aj. , dále předestřít krátký přehled historie výpočetní techniky a softwaru pro tvorbu počítačových kompozic, představit návrh systemizace tohoto typu aplikací, způsoby využití takto vzniklého hudebního materiálu, a nakonec demonstrovat hlavní skupiny programů konkrétními příklady. V zimním semestru budou podrobněji popsány aplikace, realizující přesně zadaná vstupní data, a programy, využívající principu náhody.
- Learning outcomes (in Czech)
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
• definovat základní pojmy z oblasti počítačem podporované algoritmické kompozice a kompozice hudby pomocí počítače obecně,
• popsat historii a technické prostředky tohoto druhu hudební tvorby,
• systemizovat programy a programovací jazyky pro tvorbu hudby,
• vymezit způsoby využití takto vzniklého hudebního materiálu,
• charakterizovat některé aplikace a jejich využití z oblasti programů, realizující přesně zadaná vstupní data, a programů,
využívající principu náhody. - Syllabus (in Czech)
- Vymezení základních pojmů (definice kompozice, vztah hudby a matematiky, algoritmus a algoritmická kompozice).
- Využití počítačů v hudbě, kompozice hudby pomocí počítače.
- Počítačem podporovaná algoritmická kompozice (historie, stručný přehled některých kompozičních programů).
- Návrh systemizace programů pro počítačem podporovanou algoritmickou kompozici.
- Způsoby využití takto vzniklého hudebního materiálu.
- Podrobnější přehled vybraných kompozičních programů:
- programy, realizující přesně zadaná vstupní data,
- programy, využívající principu náhody (pro tvorbu autonomní soudobé hudby, tvorbu evoluční hudby, generativní hudby, skladeb v určitém stylu tzv. vážné hudby, ve stylu tzv. populární hudby, programy s neobvyklým ovládáním).
- Literature
- VAIL, Mark. The Synthesizer: A Comprehensive Guide to Understanding, Programming. Oxford: Oxford University Press, 2014.
- DANNENBERG, Roger B. The Canon Score Language. In Computer Music Journal, Vol. 13, No 1 (jaro 1989). Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.
- BERG, Paul: PILE: A Language for Sound Synthesis. In Computer Music Journal, Vol. 3, No. 1 (jaro 1979). Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.
- PRESSING, Jeff. Synthesizer Performance and Real-Time Technique . Oxford: Oxford University Press, 1992.
- BERGER, Martin. 2003. CComP: Návod a příklad použití. Brno. Diplomová práce. Masarykova univerzita. Fakulta informatiky.
- ANDERSON, Dave P., KUIVILA, Ron. Formula: a programming language for expressive computer music. In Computer, Vol. 24, No. 7 (červenec 1991). IEEE. ISSN 0018-9162.
- HILLER, Lejaren; ISAACSON, Leonard. Experimental Music: Composition with an Electronic Computer. Westport: Greenwood Press, 1979. ISBN 0313221588.
- RŮŽIČKA, Rudolf, GERBRICH, Josef. Hudba vytvořená pomocí počítače (computer music) - algoritmizace, programování, zápis, reprodukce. In Matematika a hudba. Bratislava: Veda, 1997.
- MATHEWS, Max. The Digital Computer as a Musical Instrument. In Science [online] [cit. 14. 4. 2016]. Dostupné z: http://www.sciencemag.org/content/142/3592/553
- DLOUHÝ, Dan: Počítačem podporovaná algoritmická kompozice. Brno: Vydavatelství JAMU, 2018. 978-80-7460-141-5.
- SHIMAZU, Takehito. The History of Electronic and Computer Music in Japan: Significant Composers and Their Works. In Leonardo Music Journal (4). Massachusetts: MIT Press, 1994.
- ROADS, Curtis. Composing Electronic Music: A New Aesthetic. Oxford University Press, 2015.
- FORRÓ, Daniel. Počítače a hudba. Praha: Grada, 1994.
- ABBOTT, Curits. A Software Approach to Interactive Processing of Musical Sound. In Computer Music Journal, Vol. 2, No 1 (červenec 1978). Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.
- WIGGINS, Geraint, A. Computer Models of Musical Creativity: A Review of Computer Models of Musical Creativity by David Cope. In Literary and Linguistic Computing 23 (1), 2007.
- KAVAN, Jan. Pure Data – platforma pro tvorbu interaktivního díla. Brno: Vydavatelství JAMU, 2013. ISBN 978-80-7460-033-3.
- DANNENBERG, Roger B. Software Support for Interactive Multimedia Performance. In Proceedings The Arts and Technology 3 [online]. (duben 1991), New London: Connecticut College, 1991 [cit. 23. 8. 2016]. Dostupné z: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/down
- LUDVOVÁ, Jitka. Matematické metody v hudební analýze. Praha: Editio Supraphon, 1975.
- Teaching methods (in Czech)
- Přednáška. Hromadná výuka.
- Assessment methods (in Czech)
- Zápočet. Hodnocení bude uděleno za písemné nebo ústní přezkoušení získaných znalostí a vypracovaný úkol, demonstrující teoretickou reflexi některého z popisovaných témat.
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2024/HF0002z