HF:H75013l Reading texts on the theory of - Course Information
H75013l Reading texts on the theory of multimedia
Faculty of MusicSummer 2025
- Extent and Intensity
- 2/0/2.5. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Daniel Matej, ArtD. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. Mgr. Daniel Matej, ArtD.
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- Úspěšné absolvování předmětu H75013z Četba textů k teorii multimédií.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Electroacoustic Music Composition (programme HF, KompM:M5)
- Composition (programme HF, KompM:M5)
- Film and Scenic music Composition (programme HF, KompM:M5)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je rozšíření a prohloubení znalostí, získaných v předmětu H75013z Četba textů k terii multimédií, týkajících se problematiky multimediální tvorby a elektroakustické hudby od 2. poloviny 20. století po současnost. Výuka probíhá formou studia odborných textů, tzn. tvorbou rešerší, a následné odborné diskuse k předkládané problematice. Výstupem je závěrečná písemná práce (rešerše odborného textu) a zkouška. Po absolvování celého kurzu má student nejen základní přehled z oblasti historie, teorie estetiky i filozofie novomediální kultury, ale i o konkrétních uměleckých výstupech z dané oblasti. Student je schopen danou problematiku zdatně verbálně reflektovat.
- Learning outcomes (in Czech)
- Posluchač je schopen samostatně vyhledávat odbornou literaturu na dané téma domácí i cizojazyčnou. Dokáže text analyzovat a v krátkých rešerších vystihnout jeho podstatu. Umí vytvořit delší práci, týkající se zvoleného problému, v níž reflektuje současný stav úrovně jeho poznání. Je schopen o tématu poučeně diskutovat.
- Syllabus (in Czech)
- Podrobnější studium historie, teorie, estetiky a filozofie umělecké tvorby z oboru multimédií podle odborné literatury, uvedené v seznamu (hlavní studijní texty: SALTER, Chris. Entangled. Technology and the Transformation of Performance; COX, Christoph (et al, ed.). Audiokultúra. Texty o modernej hudbe. Bratislava: Hudobné centrum, 2014. ISBN 978-80-89427-22-2.
- Studium konkrétních uměleckých děl z dostupných audiovizuálních záznamů.
- Konkrétní studijní okruhy určí na začátku semestru pedagog po diskusi se studenty na základě uvedené literatury.
- Literature
- DAVIES, Hugh. A History of Sampling. In: Unfiled. Music under New Technology. ReR/Recommended Sourcebook 0401. London: ReR Megacorp, limited edition - copy no. 399, s. 5-12. ISSN 0954-8807.
- FLAŠAR, Martin, MATEJ, Daniel, RATAJ, Michal, eds. Electronic Music Today. Where Are We Going and What Are We Doing? Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2014. ISBN 978-80-7460-071-5.
- RATAJ, Michal. Elektroakustická hudba a vybrané koncepty radioartu. Praha: Akademie múzických umění a KANT – Karel Kerlický, 2007. ISBN 978-80-86970-31-8.
- SCHAEFFER, John. New Sounds. New York: Harper & Row, Publishers, 1987. ISBN 0-06-097081-2.
- SCHAEFFER, Pierre. Konkrétní hudba. Praha: Supraphon, 1971.
- TAZELAAR, Kees. On the Threshold of Beauty. Philips and the Origins of Electronic Music in the Netherlands 1925-1965. Rotterdam: V2 Publishing, 2013. ISBN 978-94-6208-065-2.
- JIŘIČKA, Lukáš. Dobyvatelé akustických scén. Od radioartu k hudebnímu divadlu. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2015. ISBN 978-80-7331-375-3.
- NYMAN, Michael. Experimentálna hudba. Cage a iní. Bratislava: Hudobné centrum, 2007. ISBN 978-80-88884-93-4.
- COX, Christoph, WARNER, Daniel, eds. Audiokultúra. Texty o modernej hudbe. Bratislava: Hudobné centrum, 2014. ISBN 978-80-89427-22-2.
- DORŮŽKA, Petr a kol. Hudba na pomezí. Praha: Panton, 1991. ISBN 80-7039-125-1.
- RATAJ, Michal, ed. Zvukem do hlavy. Sondy do současné audiokultury. Praha: Akademie múzických umění, 2012. ISBN 978-80-7331-229-9.
- CSERES, Jozef. Hudobné simulakrá. Bratislava: Hudobné centrum, 2001. ISBN 80-88884-30-6.
- LÉBL, Vladimír. Elektronická hudba. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1966.
- SALTER, Chris. Entangled. Technology and the Transformation of Performance. Cambridge/London: The MIT Press, 2010. ISBN 978-0-262-19588-1.
- FLAŠAR, Martin. Poème electronique 1958, Le Corbusier, E. Varèse, I. Xenakis. Spisy Masarykovy univerzity v Brně č. 409, Brno: Masarykova univerzita, 2012.
- BOSSEUR, Jean-Yves. Sound And The Visual Arts: Intersections between Music and Plastic Arts Today. Dis Voir. 1993. ISBN 2-906571-26-1.
- NYMAN, Michael. Experimental Music. Cage and Beyond. Cambridge: Cambridge University Press, 2000. ISBN 0-521-65383-5.
- Teaching methods (in Czech)
- Přednáška. Hromadná výuka.
- Assessment methods (in Czech)
- Zkouška. Hodnocení bude uděleno na základě úspěšného vypracování písemného testu, zadaných písemných prací a ústního přezkoušení získaných znalostí.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught: every week.
- Enrolment Statistics (Summer 2025, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2025/H75013l