H75013l Reading texts on the theory of multimedia

Faculty of Music
Summer 2025
Extent and Intensity
2/0/2.5. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Daniel Matej, ArtD. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Daniel Matej, ArtD.
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Úspěšné absolvování předmětu H75013z Četba textů k teorii multimédií.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je rozšíření a prohloubení znalostí, získaných v předmětu H75013z Četba textů k terii multimédií, týkajících se problematiky multimediální tvorby a elektroakustické hudby od 2. poloviny 20. století po současnost. Výuka probíhá formou studia odborných textů, tzn. tvorbou rešerší, a následné odborné diskuse k předkládané problematice. Výstupem je závěrečná písemná práce (rešerše odborného textu) a zkouška. Po absolvování celého kurzu má student nejen základní přehled z oblasti historie, teorie estetiky i filozofie novomediální kultury, ale i o konkrétních uměleckých výstupech z dané oblasti. Student je schopen danou problematiku zdatně verbálně reflektovat.
Learning outcomes (in Czech)
Posluchač je schopen samostatně vyhledávat odbornou literaturu na dané téma domácí i cizojazyčnou. Dokáže text analyzovat a v krátkých rešerších vystihnout jeho podstatu. Umí vytvořit delší práci, týkající se zvoleného problému, v níž reflektuje současný stav úrovně jeho poznání. Je schopen o tématu poučeně diskutovat.
Syllabus (in Czech)
  • Podrobnější studium historie, teorie, estetiky a filozofie umělecké tvorby z oboru multimédií podle odborné literatury, uvedené v seznamu (hlavní studijní texty: SALTER, Chris. Entangled. Technology and the Transformation of Performance; COX, Christoph (et al, ed.). Audiokultúra. Texty o modernej hudbe. Bratislava: Hudobné centrum, 2014. ISBN 978-80-89427-22-2.
  • Studium konkrétních uměleckých děl z dostupných audiovizuálních záznamů.
  • Konkrétní studijní okruhy určí na začátku semestru pedagog po diskusi se studenty na základě uvedené literatury.
Literature
  • DAVIES, Hugh. A History of Sampling. In: Unfiled. Music under New Technology. ReR/Recommended Sourcebook 0401. London: ReR Megacorp, limited edition - copy no. 399, s. 5-12. ISSN 0954-8807.
  • FLAŠAR, Martin, MATEJ, Daniel, RATAJ, Michal, eds. Electronic Music Today. Where Are We Going and What Are We Doing? Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2014. ISBN 978-80-7460-071-5.
  • RATAJ, Michal. Elektroakustická hudba a vybrané koncepty radioartu. Praha: Akademie múzických umění a KANT – Karel Kerlický, 2007. ISBN 978-80-86970-31-8.
  • SCHAEFFER, John. New Sounds. New York: Harper & Row, Publishers, 1987. ISBN 0-06-097081-2.
  • SCHAEFFER, Pierre. Konkrétní hudba. Praha: Supraphon, 1971.
  • TAZELAAR, Kees. On the Threshold of Beauty. Philips and the Origins of Electronic Music in the Netherlands 1925-1965. Rotterdam: V2 Publishing, 2013. ISBN 978-94-6208-065-2.
  • JIŘIČKA, Lukáš. Dobyvatelé akustických scén. Od radioartu k hudebnímu divadlu. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2015. ISBN 978-80-7331-375-3.
  • NYMAN, Michael. Experimentálna hudba. Cage a iní. Bratislava: Hudobné centrum, 2007. ISBN 978-80-88884-93-4.
  • COX, Christoph, WARNER, Daniel, eds. Audiokultúra. Texty o modernej hudbe. Bratislava: Hudobné centrum, 2014. ISBN 978-80-89427-22-2.
  • DORŮŽKA, Petr a kol. Hudba na pomezí. Praha: Panton, 1991. ISBN 80-7039-125-1.
  • RATAJ, Michal, ed. Zvukem do hlavy. Sondy do současné audiokultury. Praha: Akademie múzických umění, 2012. ISBN 978-80-7331-229-9.
  • CSERES, Jozef. Hudobné simulakrá. Bratislava: Hudobné centrum, 2001. ISBN 80-88884-30-6.
  • LÉBL, Vladimír. Elektronická hudba. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1966.
  • SALTER, Chris. Entangled. Technology and the Transformation of Performance. Cambridge/London: The MIT Press, 2010. ISBN 978-0-262-19588-1.
  • FLAŠAR, Martin. Poème electronique 1958, Le Corbusier, E. Varèse, I. Xenakis. Spisy Masarykovy univerzity v Brně č. 409, Brno: Masarykova univerzita, 2012.
  • BOSSEUR, Jean-Yves. Sound And The Visual Arts: Intersections between Music and Plastic Arts Today. Dis Voir. 1993. ISBN 2-906571-26-1.
  • NYMAN, Michael. Experimental Music. Cage and Beyond. Cambridge: Cambridge University Press, 2000. ISBN 0-521-65383-5.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška. Hromadná výuka.
Assessment methods (in Czech)
Zkouška. Hodnocení bude uděleno na základě úspěšného vypracování písemného testu, zadaných písemných prací a ústního přezkoušení získaných znalostí.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2025, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2025/H75013l