H60354l Teorie kompozice I

Hudební fakulta
léto 2025
Rozsah
2/2/2. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. MgA. Jaroslav Šťastný, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Jaroslav Šťastný, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu H60354z Teorie kompozice I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozšířit znalosti a dovednosti, získané v předmětu H60354z Teorie kompozice I o další autory druhé poloviny 20. století a počátku 21. století a jejich kompoziční techniky.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• popsat hlavní styly a koncepce hudby od poloviny 20. století do současnosti,
• vysvětlit kompoziční techniky skladatelů tohoto období,
• dokumentovat je pomocí partitur a nahrávek,
• analyzovat soudobou hudební kompozici,
• užít probrané techniky v kompoziční práci.
Osnova
  • Témbrová hudba několika typů - Penderecki; Ligeti a Xenakis; Lachenmann a Sciarrino .
  • Aleatorika - Lutosławski ad.
  • Minimal music - fázový posun, building patterns ad. (Reich), aditivní technika (Glass), hoquetus (Andriessen).
  • Další vývoj zakladatelů avantgardy (Ligeti Horntrio, Stockhausen Mantra a Stimmung ad.).
  • Solitéři - Feldman (zpomalený čas, tichá hudba, rytmické labyrinty) Crumb (grafická notace, koláž), Kabeláč ad.
    Postmoderní neostyly - polystylovost (Schnittke), od klastru k trojzvuku (Górecki), tintinabulli (Pärt) ad.
  • Scelsi a spektralismus (Grisey).
  • Výklad, poslech nahrávek, čtení partitur, analýza. Drobné samostatné úkoly(domácí i na místě), přehrávané na klavíru, sluchová analýza, vypracování výtahu z partitury nebo z odborné literatury, tvorba drobných kompozičních studií - dílčích fází kompozičního procesu.
Literatura
  • ROSS, Alex. Zbývá jen hluk: naslouchání dvacátému století. Praha: Argo, 2011. Zip. ISBN 978-80-257-0558-2
  • GRIFFITHS, Paul. Gyorgy Ligeti. London: Robson Books, 1983. The Contemporary composers. ISBN 0-86051-240-1.
  • Harvey, Jonathan: The music of Stockhausen. Faber and Faber, London 1975. info
  • Varga, B.A.: Conversations with Iannis Xenakis. Faber and Faber, London, 1996. info
  • Gwizdalanka, Danuta; Meyer, Krzysztof: Lutoslawski. Droga do mistrzostwa Polskie Wydawnictwo muzyczne, Warszawa 2004. info
  • DeLio, Thomas (ed.): The Music of Morton Feldman. Excelsior Music Publishing Company, New York 1996. info
  • MERTENS, Wim. American minimal music: La Monte Young, Terry Riley, Steve Reich, Philip Glass. London: Kahn & Averill, c1983. ISBN 1-871082-00-5.
  • REICH, Steve. Writings on music 1965-2000. New York: Oxford University Press, 2002. ISBN 0-19-515115-1.
  • HILLIER, Paul. Arvo Pärt. Oxford: Oxford University Press, 1997. Oxford studies of composers. ISBN 0-19-816616-8.
  • THOMAS, Adrienne. Górecki. Wydanie I. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1998. Kompozytorzy Polscy XX wieku. ISBN 83-224-0498-0.
  • Musik Konzepte. Edition Text+Kritik, Gmbh, München 1981 (zejm. Bartók, Varése, Webern, Nono, Boulez, Cage, Feldman ,Lachenmann). info
Výukové metody
Přednáška, cvičení. Hromadná výuka.
Metody hodnocení
Zkouška. Hodnocení bude uděleno za schopnost diskutovat o přednášených tématech, označit je v notách i identifikovat z poslechu nahrávek.
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.