H60304z Dramaturgie oper III

Hudební fakulta
zima 2024
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Tomáš Studený, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D.
Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšně složená zkouška z předmětu Dramaturgie oper II.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání znalostí v oblasti dramaturgie, zejména o vývoji opery v 19. stol., které hrálo ve vztahu k dnešnímu majoritnímu opernímu repertoáru zásadní úlohu. Důležitým úkolem je rovněž seznámení se s klíčovými tvůrci a díly a jejich dobovou inscenační praxí i současnými trendy. Účelem studia je komplexní průnik do problematiky a stálé prohlubování znalostí a zlepšování odborných kompetencí při řešení vlastních praktických a tvůrčích úkolů. Výuka probíhá v zimním semestru zejména formou přednášek, cvičení, studia literatury a povinné četby.

Výstupy z učení
Absolvent předmětu:
- vysvětlí historické souvislosti vývoje opery v různých zemích a kulturních podmínkách v 19. stol.
- přiblíží důležité osobnosti a jejich vliv na vývoj opery
- dokáže charakterizovat romantickou operu různých typů a žánrů v různých zemích, vyjmenovat hlavní tvůrce a díla v rozsahu a hloubce odpovídající prostudované látce
- objasní strukturu kompozice hudebního dramatu 19. stol. a vyjmenuje a popíše jeho jednotlivé formy, formální prvky a výrazové prostředky na různých spříkladech - popíše dobovou inscenační praxi a dokáže navrhnout osobité koncepční řešení vybraného titulu ve vztahu k současnému divadlu
- poutavě a výstižně vyjádří (ústně) detailní obsah a tematické souvislosti vybraného díla, charakteristiky postav a děj
- napíše a odprezentuje zevrubnou analýzu zadaného díla včetně srovnání několika jeho koncepčně odlišných inscenací (minimálně tří) v požadovaném rozsahu 18 000 znaků (10 stran) včetně všech formálních a obsahových náležitostí akademické práce.
a/nebo
napíše vlastní originální libreto kratší (30-60 min.) jednoaktové opery (výběr dle individuálních dispozic studenta)
Osnova
  • Opera historickém vývoji z pohledu dramaturgie
    (struktura hudebního dramatu v různých obdobích hlavní znaky, typy a žánry opery, inscenační praxe a přístupy, znalost důležitých autorů a jejich děl, rozbor konkrétních příkladů)

    Opera jako fenomén 19. stol.: od belcanta po Wagnerovu snahu o tzv. gesamtkunstwerk
  • Italská tradice - belcantová opera Rossiniho, Belliniho a Donizettiho; hudební drama G. Verdiho.
  • Typy francouzské opery: opéra comique, grand opéra, opéra lyrique.
  • Německá scéna před Wagnerovou reformou; R. Wagner a jeho vliv na evropskou operní tvorbu.
  • Ruská opera: importovaná opera, první národní pokusy; mocná hrstka a její význam; Čajkovskij a jeho operní tvorba.
  • Česká opera jako hledání národního sebevědomí: počátky české opery; obrozenecké spolky a divadlo; osobnost F. Škroupa; hudební drama B. Smetany; situace v sousedních slovanských zemích.
  • Pěvecké hlasové obory a problematika obsazování operních rolí.

    Povinná četba (výběr titulů možno v adekvátním rozsahu individuálně přizpůsobit dle potřeby):
  • Hugo: Král se baví, Lukrecia Borgia
  • Dumas: Dáma s kaméliemi
  • Merimée: Carmen
  • Puškin: Evžen Oněgin, Cikáni, Piková dáma, Ruslan a Ludmila, Boris Godunov
  • Tyl, Vrchlický, Jirásek, Stroupežnický, bratří Mrštíkové: (alespoň jeden titul od každého)

    Klavírní výtahy s nahrávkami či videozáznamy:
  • Bellini: libovolná opera
  • Rossini: libovolná opera
  • Donizetti: libovolná opera
  • Verdi: Othello, Falstaff, Maškarní ples, Aida (vybrat dvě)
  • Mussorgskij: Boris Godunov
  • Čajkovskij: Evžen Oněgin, Jolanta, Piková dáma, Panna Orleánská (jeden titul)
  • Korsakov: (libovolný titul)
  • Smetana: Dalibor, Braniboři v Čechách, Libuše
  • Bizet: Carmen
  • Gounod: Faust
  • Wagner: Tristan a Isolda, Parsifal
Literatura
    povinná literatura
  • TROJAN, Jan. Dějiny opery. Praha : Paseka, 2001. info
  • Brockett, Oscar Gross. Dějiny divadla. Praha, Nakladatelství Lidové noviny: Divadelní ústav, 1999, 948 str., ISBN 80-7106-364-9 (NLN), ISBN 80-7008-096-5 (DÚ). info
    doporučená literatura
  • ABBATE, Carolyn, Roger PARKER. Dějiny opery - Posledních 400 let. Z angl. orig. (London, Penguin Books Ltd. 2014) přeložil Robert Novotný. Praha: Argo, Dokořán, 2017, 656 s. ISBN 978-80-257-2094-3, 978-80-7363-700-2.
  • Wagner, Richard : Opera a drama. Praha: Paseka, 2002. info
  • KUČERA, Jan, Pavel. Richard Wagner. Drama zrozené hudbou. Praha: Paseka, 1995. info
  • Werfel, F. : Verdi. Odeon, Praha 1967. info
  • MICARD, Karine. Já, Giuseppina Verdi. Praha: Motto, Albatros media, 2016, 264 s. ISBN 978-80-267-0800-1, 978-80-267-0801-8
  • HUTCHEON, Linda a Michael HUTCHEON. Opera: the art of dying. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2004, 239 s. Convergences (Cambridge, Mass.). ISBN 06-740-1326-3.
  • MUSORGSKIJ, Modest Petrovič. Hudba života. Praha, SNKLHU, 1959. info
  • RIMSKIJ-KORSAKOV, Nikolaj, Andrejevič. Letopis mého hudebního života. Praha, SNKLHU 1958. info
  • MAEHDER, Jürgen - STENZEL, Jürg. Zwischen Opera buffa und Melodramma. Italienische Oper im 18. und 19. Jahrhundert. Bern: Peter Lang, 1993. info
  • TYRREL, John. Česká opera. Brno: Opus musicum, 1991-1992. info
  • OČADLÍK, Mirko, ed. Eliška Krásnohorská - Bedřich Smetana: Vzájemná korespondence. 2. vyd. Praha: Topičova edice, [1940], 197 s. Topičovy Bílé knihy.
  • BECKER, Heinz. Giacomo Meyerbeer in Selbstzeugnissen und Bilddokumenten. Rowohlt, Reinbek 1980, ISBN 3-499-50288-7 . info
    neurčeno
  • Lexikony - New Grove dictionary (operní), Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Riemann Musiklexikon,. info
  • WARRACK, WEST, John, Ewan. Oxfordský slovník opery. Praha : IRIS, 1998. info
  • SEEGER, Horst. Musiklexikon in zwei Bänden. Leipzig 1966. info
Výukové metody
Přednášky, rozhovory, individuální výuka, mentoring, cvičení. Rozbor rozpracovaných úkolů, diskuze o nastudovaných tématech. Samostudium a samostatná tvůrčí činnost. Návštěvy divadelních, zejména operních představení, sledování oper ze záznamů a jejich reflexe a rozbory.
Metody hodnocení
Zápočet. Zápočet bude udělen za splnění zadaných úkolů a prokázané osvojení probíraného učiva a prostudování předepsané literatury. Podmíněná účast pro udělení zápočtu je 75%. Při vyšší absenci může být požadována písemná práce dle zadání v minimálním rozsahu 9000 znaků. Ani v takovém případě však absence nesmí překročit 50% hranici.
Navazující předměty
Informace učitele
1) Povinná literatura – v případě Dějin opery (Trojan) a Dějin divadla (Brocket) se studují vždy pouze příslušné kapitoly, vztahující se k danému období.
2) Povinná četba se překrývá s předměty Dějiny světového divadla a Dějiny českého divadla, kde je navíc nutno přečíst ještě daleko více titulů. Zde uvádím jen nejnutnější příklady, z nichž některé jsou konec konců součástí středoškolské povinné četby. Jedná se tedy o opravdu nezbytné minimum, ostatně drama, které má být odehráno za jeden večer, lze přečíst většinou i rychleji, a tak se jedná o poměrně snadno splnitelný úkol, pokud si student osvojí návyk, číst denně.
3) Při sledování a rozboru nahrávek, je vždy vhodné mít k dispozici český (příp. anglický) překlad formou titulků nebo tištěného překladu.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.

H60304z Dramaturgie oper III

Hudební fakulta
zima 2023
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Tomáš Studený, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D.
Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšně složená zkouška z předmětu Dramaturgie oper II.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání znalostí v oblasti dramaturgie, zejména o vývoji opery v 19. stol., které hrálo ve vztahu k dnešnímu majoritnímu opernímu repertoáru zásadní úlohu. Důležitým úkolem je rovněž seznámení se s klíčovými tvůrci a díly a jejich dobovou inscenační praxí i současnými trendy. Účelem studia je komplexní průnik do problematiky a stálé prohlubování znalostí a zlepšování odborných kompetencí při řešení vlastních praktických a tvůrčích úkolů. Výuka probíhá v zimním semestru zejména formou přednášek, cvičení, studia literatury a povinné četby.

Výstupy z učení
Absolvent předmětu:
- vysvětlí historické souvislosti vývoje opery v různých zemích a kulturních podmínkách v 19. stol.
- přiblíží důležité osobnosti a jejich vliv na vývoj opery
- dokáže charakterizovat romantickou operu různých typů a žánrů v různých zemích, vyjmenovat hlavní tvůrce a díla v rozsahu a hloubce odpovídající prostudované látce
- objasní strukturu kompozice hudebního dramatu 19. stol. a vyjmenuje a popíše jeho jednotlivé formy, formální prvky a výrazové prostředky na různých spříkladech - popíše dobovou inscenační praxi a dokáže navrhnout osobité koncepční řešení vybraného titulu ve vztahu k současnému divadlu
- poutavě a výstižně vyjádří (ústně) detailní obsah a tematické souvislosti vybraného díla, charakteristiky postav a děj
- napíše a odprezentuje zevrubnou analýzu zadaného díla včetně srovnání několika jeho koncepčně odlišných inscenací (minimálně tří) v požadovaném rozsahu 18 000 znaků (10 stran) včetně všech formálních a obsahových náležitostí akademické práce.
a/nebo
napíše vlastní originální libreto kratší (30-60 min.) jednoaktové opery (výběr dle individuálních dispozic studenta)
Osnova
  • Opera historickém vývoji z pohledu dramaturgie
    (struktura hudebního dramatu v různých obdobích hlavní znaky, typy a žánry opery, inscenační praxe a přístupy, znalost důležitých autorů a jejich děl, rozbor konkrétních příkladů)

    Opera jako fenomén 19. stol.: od belcanta po Wagnerovu snahu o tzv. gesamtkunstwerk
  • Italská tradice - belcantová opera Rossiniho, Belliniho a Donizettiho; hudební drama G. Verdiho.
  • Typy francouzské opery: opéra comique, grand opéra, opéra lyrique.
  • Německá scéna před Wagnerovou reformou; R. Wagner a jeho vliv na evropskou operní tvorbu.
  • Ruská opera: importovaná opera, první národní pokusy; mocná hrstka a její význam; Čajkovskij a jeho operní tvorba.
  • Česká opera jako hledání národního sebevědomí: počátky české opery; obrozenecké spolky a divadlo; osobnost F. Škroupa; hudební drama B. Smetany; situace v sousedních slovanských zemích.
  • Pěvecké hlasové obory a problematika obsazování operních rolí.

    Povinná četba (výběr titulů možno v adekvátním rozsahu individuálně přizpůsobit dle potřeby):
  • Hugo: Král se baví, Lukrecia Borgia
  • Dumas: Dáma s kaméliemi
  • Merimée: Carmen
  • Puškin: Evžen Oněgin, Cikáni, Piková dáma, Ruslan a Ludmila, Boris Godunov
  • Tyl, Vrchlický, Jirásek, Stroupežnický, bratří Mrštíkové: (alespoň jeden titul od každého)

    Klavírní výtahy s nahrávkami či videozáznamy:
  • Bellini: libovolná opera
  • Rossini: libovolná opera
  • Donizetti: libovolná opera
  • Verdi: Othello, Falstaff, Maškarní ples, Aida (vybrat dvě)
  • Mussorgskij: Boris Godunov
  • Čajkovskij: Evžen Oněgin, Jolanta, Piková dáma, Panna Orleánská (jeden titul)
  • Korsakov: (libovolný titul)
  • Smetana: Dalibor, Braniboři v Čechách, Libuše
  • Bizet: Carmen
  • Gounod: Faust
  • Wagner: Tristan a Isolda, Parsifal
Literatura
    povinná literatura
  • TROJAN, Jan. Dějiny opery. Praha : Paseka, 2001. info
  • Brockett, Oscar Gross. Dějiny divadla. Praha, Nakladatelství Lidové noviny: Divadelní ústav, 1999, 948 str., ISBN 80-7106-364-9 (NLN), ISBN 80-7008-096-5 (DÚ). info
    doporučená literatura
  • ABBATE, Carolyn, Roger PARKER. Dějiny opery - Posledních 400 let. Z angl. orig. (London, Penguin Books Ltd. 2014) přeložil Robert Novotný. Praha: Argo, Dokořán, 2017, 656 s. ISBN 978-80-257-2094-3, 978-80-7363-700-2.
  • Wagner, Richard : Opera a drama. Praha: Paseka, 2002. info
  • KUČERA, Jan, Pavel. Richard Wagner. Drama zrozené hudbou. Praha: Paseka, 1995. info
  • Werfel, F. : Verdi. Odeon, Praha 1967. info
  • MICARD, Karine. Já, Giuseppina Verdi. Praha: Motto, Albatros media, 2016, 264 s. ISBN 978-80-267-0800-1, 978-80-267-0801-8
  • HUTCHEON, Linda a Michael HUTCHEON. Opera: the art of dying. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2004, 239 s. Convergences (Cambridge, Mass.). ISBN 06-740-1326-3.
  • MUSORGSKIJ, Modest Petrovič. Hudba života. Praha, SNKLHU, 1959. info
  • RIMSKIJ-KORSAKOV, Nikolaj, Andrejevič. Letopis mého hudebního života. Praha, SNKLHU 1958. info
  • MAEHDER, Jürgen - STENZEL, Jürg. Zwischen Opera buffa und Melodramma. Italienische Oper im 18. und 19. Jahrhundert. Bern: Peter Lang, 1993. info
  • TYRREL, John. Česká opera. Brno: Opus musicum, 1991-1992. info
  • OČADLÍK, Mirko, ed. Eliška Krásnohorská - Bedřich Smetana: Vzájemná korespondence. 2. vyd. Praha: Topičova edice, [1940], 197 s. Topičovy Bílé knihy.
  • BECKER, Heinz. Giacomo Meyerbeer in Selbstzeugnissen und Bilddokumenten. Rowohlt, Reinbek 1980, ISBN 3-499-50288-7 . info
    neurčeno
  • Lexikony - New Grove dictionary (operní), Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Riemann Musiklexikon,. info
  • WARRACK, WEST, John, Ewan. Oxfordský slovník opery. Praha : IRIS, 1998. info
  • SEEGER, Horst. Musiklexikon in zwei Bänden. Leipzig 1966. info
Výukové metody
Přednášky, rozhovory, individuální výuka, mentoring, cvičení. Rozbor rozpracovaných úkolů, diskuze o nastudovaných tématech. Samostudium a samostatná tvůrčí činnost. Návštěvy divadelních, zejména operních představení, sledování oper ze záznamů a jejich reflexe a rozbory.
Metody hodnocení
Zápočet. Zápočet bude udělen za splnění zadaných úkolů a prokázané osvojení probíraného učiva a prostudování předepsané literatury. Podmíněná účast pro udělení zápočtu je 75%. Při vyšší absenci může být požadována písemná práce dle zadání v minimálním rozsahu 9000 znaků. Ani v takovém případě však absence nesmí překročit 50% hranici.
Navazující předměty
Informace učitele
1) Povinná literatura – v případě Dějin opery (Trojan) a Dějin divadla (Brocket) se studují vždy pouze příslušné kapitoly, vztahující se k danému období.
2) Povinná četba se překrývá s předměty Dějiny světového divadla a Dějiny českého divadla, kde je navíc nutno přečíst ještě daleko více titulů. Zde uvádím jen nejnutnější příklady, z nichž některé jsou konec konců součástí středoškolské povinné četby. Jedná se tedy o opravdu nezbytné minimum, ostatně drama, které má být odehráno za jeden večer, lze přečíst většinou i rychleji, a tak se jedná o poměrně snadno splnitelný úkol, pokud si student osvojí návyk, číst denně.
3) Při sledování a rozboru nahrávek, je vždy vhodné mít k dispozici český (příp. anglický) překlad formou titulků nebo tištěného překladu.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2024.

H60304z Dramaturgie oper III

Hudební fakulta
zima 2022
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Tomáš Studený, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D.
Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšně složená zkouška z předmětu Dramaturgie oper II.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání znalostí v oblasti dramaturgie, zejména o vývoji opery v 19. stol., které hrálo ve vztahu k dnešnímu majoritnímu opernímu repertoáru zásadní úlohu. Důležitým úkolem je rovněž seznámení se s klíčovými tvůrci a díly a jejich dobovou inscenační praxí i současnými trendy. Účelem studia je komplexní průnik do problematiky a stálé prohlubování znalostí a zlepšování odborných kompetencí při řešení vlastních praktických a tvůrčích úkolů. Výuka probíhá v zimním semestru zejména formou přednášek, cvičení, studia literatury a povinné četby.

Výstupy z učení
Absolvent předmětu:
- vysvětlí historické souvislosti vývoje opery v různých zemích a kulturních podmínkách v 19. stol.
- přiblíží důležité osobnosti a jejich vliv na vývoj opery
- dokáže charakterizovat romantickou operu různých typů a žánrů v různých zemích, vyjmenovat hlavní tvůrce a díla v rozsahu a hloubce odpovídající prostudované látce
- objasní strukturu kompozice hudebního dramatu 19. stol. a vyjmenuje a popíše jeho jednotlivé formy, formální prvky a výrazové prostředky na různých spříkladech - popíše dobovou inscenační praxi a dokáže navrhnout osobité koncepční řešení vybraného titulu ve vztahu k současnému divadlu
- poutavě a výstižně vyjádří (ústně) detailní obsah a tematické souvislosti vybraného díla, charakteristiky postav a děj
- napíše a odprezentuje zevrubnou analýzu zadaného díla včetně srovnání několika jeho koncepčně odlišných inscenací (minimálně tří) v požadovaném rozsahu 18 000 znaků (10 stran) včetně všech formálních a obsahových náležitostí akademické práce.
a/nebo
napíše vlastní originální libreto kratší (30-60 min.) jednoaktové opery (výběr dle individuálních dispozic studenta)
Osnova
  • Opera historickém vývoji z pohledu dramaturgie
    (struktura hudebního dramatu v různých obdobích hlavní znaky, typy a žánry opery, inscenační praxe a přístupy, znalost důležitých autorů a jejich děl, rozbor konkrétních příkladů)

    Opera jako fenomén 19. stol.: od belcanta po Wagnerovu snahu o tzv. gesamtkunstwerk
  • Italská tradice - belcantová opera Rossiniho, Belliniho a Donizettiho; hudební drama G. Verdiho.
  • Typy francouzské opery: opéra comique, grand opéra, opéra lyrique.
  • Německá scéna před Wagnerovou reformou; R. Wagner a jeho vliv na evropskou operní tvorbu.
  • Ruská opera: importovaná opera, první národní pokusy; mocná hrstka a její význam; Čajkovskij a jeho operní tvorba.
  • Česká opera jako hledání národního sebevědomí: počátky české opery; obrozenecké spolky a divadlo; osobnost F. Škroupa; hudební drama B. Smetany; situace v sousedních slovanských zemích.
  • Pěvecké hlasové obory a problematika obsazování operních rolí.

    Povinná četba (výběr titulů možno v adekvátním rozsahu individuálně přizpůsobit dle potřeby):
  • Hugo: Král se baví, Lukrecia Borgia
  • Dumas: Dáma s kaméliemi
  • Merimée: Carmen
  • Puškin: Evžen Oněgin, Cikáni, Piková dáma, Ruslan a Ludmila, Boris Godunov
  • Tyl, Vrchlický, Jirásek, Stroupežnický, bratří Mrštíkové: (alespoň jeden titul od každého)

    Klavírní výtahy s nahrávkami či videozáznamy:
  • Bellini: libovolná opera
  • Rossini: libovolná opera
  • Donizetti: libovolná opera
  • Verdi: Othello, Falstaff, Maškarní ples, Aida (vybrat dvě)
  • Mussorgskij: Boris Godunov
  • Čajkovskij: Evžen Oněgin, Jolanta, Piková dáma, Panna Orleánská (jeden titul)
  • Korsakov: (libovolný titul)
  • Smetana: Dalibor, Braniboři v Čechách, Libuše
  • Bizet: Carmen
  • Gounod: Faust
  • Wagner: Tristan a Isolda, Parsifal
Literatura
    povinná literatura
  • TROJAN, Jan. Dějiny opery. Praha : Paseka, 2001. info
  • Brockett, Oscar Gross. Dějiny divadla. Praha, Nakladatelství Lidové noviny: Divadelní ústav, 1999, 948 str., ISBN 80-7106-364-9 (NLN), ISBN 80-7008-096-5 (DÚ). info
    doporučená literatura
  • ABBATE, Carolyn, Roger PARKER. Dějiny opery - Posledních 400 let. Z angl. orig. (London, Penguin Books Ltd. 2014) přeložil Robert Novotný. Praha: Argo, Dokořán, 2017, 656 s. ISBN 978-80-257-2094-3, 978-80-7363-700-2.
  • Wagner, Richard : Opera a drama. Praha: Paseka, 2002. info
  • KUČERA, Jan, Pavel. Richard Wagner. Drama zrozené hudbou. Praha: Paseka, 1995. info
  • Werfel, F. : Verdi. Odeon, Praha 1967. info
  • MICARD, Karine. Já, Giuseppina Verdi. Praha: Motto, Albatros media, 2016, 264 s. ISBN 978-80-267-0800-1, 978-80-267-0801-8
  • HUTCHEON, Linda a Michael HUTCHEON. Opera: the art of dying. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2004, 239 s. Convergences (Cambridge, Mass.). ISBN 06-740-1326-3.
  • MUSORGSKIJ, Modest Petrovič. Hudba života. Praha, SNKLHU, 1959. info
  • RIMSKIJ-KORSAKOV, Nikolaj, Andrejevič. Letopis mého hudebního života. Praha, SNKLHU 1958. info
  • MAEHDER, Jürgen - STENZEL, Jürg. Zwischen Opera buffa und Melodramma. Italienische Oper im 18. und 19. Jahrhundert. Bern: Peter Lang, 1993. info
  • TYRREL, John. Česká opera. Brno: Opus musicum, 1991-1992. info
  • OČADLÍK, Mirko, ed. Eliška Krásnohorská - Bedřich Smetana: Vzájemná korespondence. 2. vyd. Praha: Topičova edice, [1940], 197 s. Topičovy Bílé knihy.
  • BECKER, Heinz. Giacomo Meyerbeer in Selbstzeugnissen und Bilddokumenten. Rowohlt, Reinbek 1980, ISBN 3-499-50288-7 . info
    neurčeno
  • Lexikony - New Grove dictionary (operní), Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Riemann Musiklexikon,. info
  • WARRACK, WEST, John, Ewan. Oxfordský slovník opery. Praha : IRIS, 1998. info
  • SEEGER, Horst. Musiklexikon in zwei Bänden. Leipzig 1966. info
Výukové metody
Přednášky, rozhovory, individuální výuka, mentoring, cvičení. Rozbor rozpracovaných úkolů, diskuze o nastudovaných tématech. Samostudium a samostatná tvůrčí činnost. Návštěvy divadelních, zejména operních představení, sledování oper ze záznamů a jejich reflexe a rozbory.
Metody hodnocení
Zápočet. Zápočet bude udělen za splnění zadaných úkolů a prokázané osvojení probíraného učiva a prostudování předepsané literatury. Podmíněná účast pro udělení zápočtu je 75%. Při vyšší absenci může být požadována písemná práce dle zadání v minimálním rozsahu 9000 znaků. Ani v takovém případě však absence nesmí překročit 50% hranici.
Navazující předměty
Informace učitele
1) Povinná literatura – v případě Dějin opery (Trojan) a Dějin divadla (Brocket) se studují vždy pouze příslušné kapitoly, vztahující se k danému období.
2) Povinná četba se překrývá s předměty Dějiny světového divadla a Dějiny českého divadla, kde je navíc nutno přečíst ještě daleko více titulů. Zde uvádím jen nejnutnější příklady, z nichž některé jsou konec konců součástí středoškolské povinné četby. Jedná se tedy o opravdu nezbytné minimum, ostatně drama, které má být odehráno za jeden večer, lze přečíst většinou i rychleji, a tak se jedná o poměrně snadno splnitelný úkol, pokud si student osvojí návyk, číst denně.
3) Při sledování a rozboru nahrávek, je vždy vhodné mít k dispozici český (příp. anglický) překlad formou titulků nebo tištěného překladu.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2023, zima 2024.

H60304z Rozbor a dramaturgie oper III

Hudební fakulta
zima 2021
Rozsah
1/1. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D. (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
úspěšně vykonaná zkouška z předmětu Rozbor a dramaturgie II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
seznámení s hlavními proudy operní tvorby 19. století v Rusku, českém prostředí a dalších slovanských zemích. Odlišnosti jednotlivých žánrů, praktické poznávání a analýza ukázek

Osnova
  • přednáška umožňující proniknutí do metod hudební konstrukce operních děl ruských, českých případně dalších slovanských skladatelů.

    Vývoj opery v Rusku: importovaná opera, první národní pokusy. Mocná hrstka a její význam. P. I. Čajkovskij a jeho operní tvorba. Situace v Polsku, na Slovensku. Počátky české opery. Obrozenské spolky a divadlo. Osobnosti F. Škroupa, B. Smetany, A. Dvořáka. Forma melodramu - Z. Fibich. Vývoj české hudebně dramatické tvorby počátkem 20. století, snahy o navázání na tradici Smetana-Dvořák: K. Kovařovic, J. B. Foerster, O. Ostrčil, V. Novák. Odlišná situace na Moravě: vztah k folkloru, psychologizace. L. Janáček a vývoj jeho hudebně dramatického myšlení. B. Martinů a jeho snaha o zdivadelnění opery: opera-film, opera-balet, rozhlasová a televizní opera.
Literatura
  • Lexikony - New Grove dictionary (operní), Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Riemann Musiklexikon,. info
  • SEEGER, Horst. Musiklexikon in zwei Bänden. Leipzig 1966. info
  • WARRACK, WEST, John, Ewan. Oxfordský slovník opery. Praha : IRIS, 1998. info
  • TROJAN, Jan. Stručné dějiny opery z hudebně dramaturgického hlediska. I. díl. Praha: SPN, 1990. info
  • MUSORGSKIJ, Modest Petrovič. Hudba života. Praha, SNKLHU, 1959. info
  • RIMSKIJ-KORSAKOV, Nikolaj, Andrejevič. Letopis mého hudebního života. Praha, SNKLHU 1958. info
  • TYRREL, John. Česká opera. Brno: Opus musicum, 1991-1992. info
  • BÁRTOVÁ, Jindřiška. Vokální hudba 20. století. Brno : JAMU , 2002. info
Výukové metody
přednáška prokládaná analýzami a rozbory oper a jejich libret. Pronikání do dramaturgické koncepce operních děl. Metody dokumentovány různorodými video ukázkami.
Metody hodnocení
* zimní semestr zápočet, letní semestr zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2022, zima 2023, zima 2024.

H60304z Rozbor a dramaturgie oper III

Hudební fakulta
zima 2020
Rozsah
1/1. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Alena Vaňáková (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
úspěšně vykonaná zkouška z předmětu Rozbor a dramaturgie II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
seznámení s hlavními proudy operní tvorby 19. století v Rusku, českém prostředí a dalších slovanských zemích. Odlišnosti jednotlivých žánrů, praktické poznávání a analýza ukázek

Osnova
  • přednáška umožňující proniknutí do metod hudební konstrukce operních děl ruských, českých případně dalších slovanských skladatelů.

    Vývoj opery v Rusku: importovaná opera, první národní pokusy. Mocná hrstka a její význam. P. I. Čajkovskij a jeho operní tvorba. Situace v Polsku, na Slovensku. Počátky české opery. Obrozenské spolky a divadlo. Osobnosti F. Škroupa, B. Smetany, A. Dvořáka. Forma melodramu - Z. Fibich. Vývoj české hudebně dramatické tvorby počátkem 20. století, snahy o navázání na tradici Smetana-Dvořák: K. Kovařovic, J. B. Foerster, O. Ostrčil, V. Novák. Odlišná situace na Moravě: vztah k folkloru, psychologizace. L. Janáček a vývoj jeho hudebně dramatického myšlení. B. Martinů a jeho snaha o zdivadelnění opery: opera-film, opera-balet, rozhlasová a televizní opera.
Literatura
  • Lexikony - New Grove dictionary (operní), Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Riemann Musiklexikon,. info
  • SEEGER, Horst. Musiklexikon in zwei Bänden. Leipzig 1966. info
  • WARRACK, WEST, John, Ewan. Oxfordský slovník opery. Praha : IRIS, 1998. info
  • TROJAN, Jan. Stručné dějiny opery z hudebně dramaturgického hlediska. I. díl. Praha: SPN, 1990. info
  • MUSORGSKIJ, Modest Petrovič. Hudba života. Praha, SNKLHU, 1959. info
  • RIMSKIJ-KORSAKOV, Nikolaj, Andrejevič. Letopis mého hudebního života. Praha, SNKLHU 1958. info
  • TYRREL, John. Česká opera. Brno: Opus musicum, 1991-1992. info
  • BÁRTOVÁ, Jindřiška. Vokální hudba 20. století. Brno : JAMU , 2002. info
Výukové metody
přednáška prokládaná analýzami a rozbory oper a jejich libret. Pronikání do dramaturgické koncepce operních děl. Metody dokumentovány různorodými video ukázkami.
Metody hodnocení
* zimní semestr zápočet, letní semestr zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.

H60304z Rozbor a dramaturgie oper III

Hudební fakulta
zima 2019
Rozsah
1/1. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D. (přednášející)
MgA. Tomáš Studený, Ph.D. (cvičící)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Pá 14:20–15:55 008/A
Předpoklady
úspěšně vykonaná zkouška z předmětu Rozbor a dramaturgie II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
seznámení s hlavními proudy operní tvorby 19. století v Rusku, českém prostředí a dalších slovanských zemích. Odlišnosti jednotlivých žánrů, praktické poznávání a analýza ukázek

Osnova
  • přednáška umožňující proniknutí do metod hudební konstrukce operních děl ruských, českých případně dalších slovanských skladatelů.

    Vývoj opery v Rusku: importovaná opera, první národní pokusy. Mocná hrstka a její význam. P. I. Čajkovskij a jeho operní tvorba. Situace v Polsku, na Slovensku. Počátky české opery. Obrozenské spolky a divadlo. Osobnosti F. Škroupa, B. Smetany, A. Dvořáka. Forma melodramu - Z. Fibich. Vývoj české hudebně dramatické tvorby počátkem 20. století, snahy o navázání na tradici Smetana-Dvořák: K. Kovařovic, J. B. Foerster, O. Ostrčil, V. Novák. Odlišná situace na Moravě: vztah k folkloru, psychologizace. L. Janáček a vývoj jeho hudebně dramatického myšlení. B. Martinů a jeho snaha o zdivadelnění opery: opera-film, opera-balet, rozhlasová a televizní opera.
Literatura
  • Lexikony - New Grove dictionary (operní), Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Riemann Musiklexikon,. info
  • SEEGER, Horst. Musiklexikon in zwei Bänden. Leipzig 1966. info
  • WARRACK, WEST, John, Ewan. Oxfordský slovník opery. Praha : IRIS, 1998. info
  • TROJAN, Jan. Stručné dějiny opery z hudebně dramaturgického hlediska. I. díl. Praha: SPN, 1990. info
  • MUSORGSKIJ, Modest Petrovič. Hudba života. Praha, SNKLHU, 1959. info
  • RIMSKIJ-KORSAKOV, Nikolaj, Andrejevič. Letopis mého hudebního života. Praha, SNKLHU 1958. info
  • TYRREL, John. Česká opera. Brno: Opus musicum, 1991-1992. info
  • BÁRTOVÁ, Jindřiška. Vokální hudba 20. století. Brno : JAMU , 2002. info
Výukové metody
přednáška prokládaná analýzami a rozbory oper a jejich libret. Pronikání do dramaturgické koncepce operních děl. Metody dokumentovány různorodými video ukázkami.
Metody hodnocení
* zimní semestr zápočet, letní semestr zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.

H60304z Rozbor a dramaturgie oper III

Hudební fakulta
zima 2018
Rozsah
1/1. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D. (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
H60303z Rozbor a dramaturgie oper II && EVER ( H60304l Rozbor a dramaturgie oper III )
úspěšně vykonaná zkouška z předmětu Rozbor a dramaturgie II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
seznámení s hlavními proudy operní tvorby 19. století v Rusku, českém prostředí a dalších slovanských zemích. Odlišnosti jednotlivých žánrů, praktické poznávání a analýza ukázek

Osnova
  • přednáška umožňující proniknutí do metod hudební konstrukce operních děl ruských, českých případně dalších slovanských skladatelů.

    Vývoj opery v Rusku: importovaná opera, první národní pokusy. Mocná hrstka a její význam. P. I. Čajkovskij a jeho operní tvorba. Situace v Polsku, na Slovensku. Počátky české opery. Obrozenské spolky a divadlo. Osobnosti F. Škroupa, B. Smetany, A. Dvořáka. Forma melodramu - Z. Fibich. Vývoj české hudebně dramatické tvorby počátkem 20. století, snahy o navázání na tradici Smetana-Dvořák: K. Kovařovic, J. B. Foerster, O. Ostrčil, V. Novák. Odlišná situace na Moravě: vztah k folkloru, psychologizace. L. Janáček a vývoj jeho hudebně dramatického myšlení. B. Martinů a jeho snaha o zdivadelnění opery: opera-film, opera-balet, rozhlasová a televizní opera.
Literatura
  • Lexikony - New Grove dictionary (operní), Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Riemann Musiklexikon,. info
  • SEEGER, Horst. Musiklexikon in zwei Bänden. Leipzig 1966. info
  • WARRACK, WEST, John, Ewan. Oxfordský slovník opery. Praha : IRIS, 1998. info
  • TROJAN, Jan. Stručné dějiny opery z hudebně dramaturgického hlediska. I. díl. Praha: SPN, 1990. info
  • MUSORGSKIJ, Modest Petrovič. Hudba života. Praha, SNKLHU, 1959. info
  • RIMSKIJ-KORSAKOV, Nikolaj, Andrejevič. Letopis mého hudebního života. Praha, SNKLHU 1958. info
  • TYRREL, John. Česká opera. Brno: Opus musicum, 1991-1992. info
  • BÁRTOVÁ, Jindřiška. Vokální hudba 20. století. Brno : JAMU , 2002. info
Výukové metody
přednáška prokládaná analýzami a rozbory oper a jejich libret. Pronikání do dramaturgické koncepce operních děl. Metody dokumentovány různorodými video ukázkami.
Metody hodnocení
* zimní semestr zápočet, letní semestr zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.

H60304z Rozbor a dramaturgie oper III

Hudební fakulta
zima 2017
Rozsah
1/1. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D. (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
H60303z Rozbor a dramaturgie oper II && EVER ( H60304l Rozbor a dramaturgie oper III )
úspěšně vykonaná zkouška z předmětu Rozbor a dramaturgie II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
seznámení s hlavními proudy operní tvorby 19. století v Rusku, českém prostředí a dalších slovanských zemích. Odlišnosti jednotlivých žánrů, praktické poznávání a analýza ukázek

Osnova
  • přednáška umožňující proniknutí do metod hudební konstrukce operních děl ruských, českých případně dalších slovanských skladatelů.

    Vývoj opery v Rusku: importovaná opera, první národní pokusy. Mocná hrstka a její význam. P. I. Čajkovskij a jeho operní tvorba. Situace v Polsku, na Slovensku. Počátky české opery. Obrozenské spolky a divadlo. Osobnosti F. Škroupa, B. Smetany, A. Dvořáka. Forma melodramu - Z. Fibich. Vývoj české hudebně dramatické tvorby počátkem 20. století, snahy o navázání na tradici Smetana-Dvořák: K. Kovařovic, J. B. Foerster, O. Ostrčil, V. Novák. Odlišná situace na Moravě: vztah k folkloru, psychologizace. L. Janáček a vývoj jeho hudebně dramatického myšlení. B. Martinů a jeho snaha o zdivadelnění opery: opera-film, opera-balet, rozhlasová a televizní opera.
Literatura
  • Lexikony - New Grove dictionary (operní), Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Riemann Musiklexikon,. info
  • SEEGER, Horst. Musiklexikon in zwei Bänden. Leipzig 1966. info
  • WARRACK, WEST, John, Ewan. Oxfordský slovník opery. Praha : IRIS, 1998. info
  • TROJAN, Jan. Stručné dějiny opery z hudebně dramaturgického hlediska. I. díl. Praha: SPN, 1990. info
  • MUSORGSKIJ, Modest Petrovič. Hudba života. Praha, SNKLHU, 1959. info
  • RIMSKIJ-KORSAKOV, Nikolaj, Andrejevič. Letopis mého hudebního života. Praha, SNKLHU 1958. info
  • TYRREL, John. Česká opera. Brno: Opus musicum, 1991-1992. info
  • BÁRTOVÁ, Jindřiška. Vokální hudba 20. století. Brno : JAMU , 2002. info
Výukové metody
přednáška prokládaná analýzami a rozbory oper a jejich libret. Pronikání do dramaturgické koncepce operních děl. Metody dokumentovány různorodými video ukázkami.
Metody hodnocení
* zimní semestr zápočet, letní semestr zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.

H60304z Rozbor a dramaturgie oper III

Hudební fakulta
zima 2016
Rozsah
1/1. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D. (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
H60303z Rozbor a dramaturgie oper II && EVER ( H60304l Rozbor a dramaturgie oper III )
úspěšně vykonaná zkouška z předmětu Rozbor a dramaturgie II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
seznámení s hlavními proudy operní tvorby 19. století v Rusku, českém prostředí a dalších slovanských zemích. Odlišnosti jednotlivých žánrů, praktické poznávání a analýza ukázek

Osnova
  • přednáška umožňující proniknutí do metod hudební konstrukce operních děl ruských, českých případně dalších slovanských skladatelů.

    Vývoj opery v Rusku: importovaná opera, první národní pokusy. Mocná hrstka a její význam. P. I. Čajkovskij a jeho operní tvorba. Situace v Polsku, na Slovensku. Počátky české opery. Obrozenské spolky a divadlo. Osobnosti F. Škroupa, B. Smetany, A. Dvořáka. Forma melodramu - Z. Fibich. Vývoj české hudebně dramatické tvorby počátkem 20. století, snahy o navázání na tradici Smetana-Dvořák: K. Kovařovic, J. B. Foerster, O. Ostrčil, V. Novák. Odlišná situace na Moravě: vztah k folkloru, psychologizace. L. Janáček a vývoj jeho hudebně dramatického myšlení. B. Martinů a jeho snaha o zdivadelnění opery: opera-film, opera-balet, rozhlasová a televizní opera.
Literatura
  • Lexikony - New Grove dictionary (operní), Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Riemann Musiklexikon,. info
  • SEEGER, Horst. Musiklexikon in zwei Bänden. Leipzig 1966. info
  • WARRACK, WEST, John, Ewan. Oxfordský slovník opery. Praha : IRIS, 1998. info
  • TROJAN, Jan. Stručné dějiny opery z hudebně dramaturgického hlediska. I. díl. Praha: SPN, 1990. info
  • MUSORGSKIJ, Modest Petrovič. Hudba života. Praha, SNKLHU, 1959. info
  • RIMSKIJ-KORSAKOV, Nikolaj, Andrejevič. Letopis mého hudebního života. Praha, SNKLHU 1958. info
  • TYRREL, John. Česká opera. Brno: Opus musicum, 1991-1992. info
  • BÁRTOVÁ, Jindřiška. Vokální hudba 20. století. Brno : JAMU , 2002. info
Výukové metody
přednáška prokládaná analýzami a rozbory oper a jejich libret. Pronikání do dramaturgické koncepce operních děl. Metody dokumentovány různorodými video ukázkami.
Metody hodnocení
* zimní semestr zápočet, letní semestr zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.

H60304z Rozbor a dramaturgie oper III

Hudební fakulta
zima 2015
Rozsah
1/1. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Tomáš Studený, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D. (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
H60303z Rozbor a dramaturgie oper II && EVER ( H60304l Rozbor a dramaturgie oper III )
úspěšně vykonaná zkouška z předmětu Rozbor a dramaturgie II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
seznámení s hlavními proudy operní tvorby 19. století v Rusku, českém prostředí a dalších slovanských zemích. Odlišnosti jednotlivých žánrů, praktické poznávání a analýza ukázek

Osnova
  • přednáška umožňující proniknutí do metod hudební konstrukce operních děl ruských, českých případně dalších slovanských skladatelů.

    Vývoj opery v Rusku: importovaná opera, první národní pokusy. Mocná hrstka a její význam. P. I. Čajkovskij a jeho operní tvorba. Situace v Polsku, na Slovensku. Počátky české opery. Obrozenské spolky a divadlo. Osobnosti F. Škroupa, B. Smetany, A. Dvořáka. Forma melodramu - Z. Fibich. Vývoj české hudebně dramatické tvorby počátkem 20. století, snahy o navázání na tradici Smetana-Dvořák: K. Kovařovic, J. B. Foerster, O. Ostrčil, V. Novák. Odlišná situace na Moravě: vztah k folkloru, psychologizace. L. Janáček a vývoj jeho hudebně dramatického myšlení. B. Martinů a jeho snaha o zdivadelnění opery: opera-film, opera-balet, rozhlasová a televizní opera.
Literatura
  • Lexikony - New Grove dictionary (operní), Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Riemann Musiklexikon,. info
  • SEEGER, Horst. Musiklexikon in zwei Bänden. Leipzig 1966. info
  • WARRACK, WEST, John, Ewan. Oxfordský slovník opery. Praha : IRIS, 1998. info
  • TROJAN, Jan. Stručné dějiny opery z hudebně dramaturgického hlediska. I. díl. Praha: SPN, 1990. info
  • MUSORGSKIJ, Modest Petrovič. Hudba života. Praha, SNKLHU, 1959. info
  • RIMSKIJ-KORSAKOV, Nikolaj, Andrejevič. Letopis mého hudebního života. Praha, SNKLHU 1958. info
  • TYRREL, John. Česká opera. Brno: Opus musicum, 1991-1992. info
  • BÁRTOVÁ, Jindřiška. Vokální hudba 20. století. Brno : JAMU , 2002. info
Výukové metody
přednáška prokládaná analýzami a rozbory oper a jejich libret. Pronikání do dramaturgické koncepce operních děl. Metody dokumentovány různorodými video ukázkami.
Metody hodnocení
* zimní semestr zápočet, letní semestr zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.

H60304z Rozbor a dramaturgie oper III

Hudební fakulta
zima 2014
Rozsah
1/1. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Tomáš Studený, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D. (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
H60303z Rozbor a dramaturgie oper II && EVER ( H60304l Rozbor a dramaturgie oper III )
úspěšně vykonaná zkouška z předmětu Rozbor a dramaturgie II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
seznámení s hlavními proudy operní tvorby 19. století v Rusku, českém prostředí a dalších slovanských zemích. Odlišnosti jednotlivých žánrů, praktické poznávání a analýza ukázek

Osnova
  • přednáška umožňující proniknutí do metod hudební konstrukce operních děl ruských, českých případně dalších slovanských skladatelů.

    Vývoj opery v Rusku: importovaná opera, první národní pokusy. Mocná hrstka a její význam. P. I. Čajkovskij a jeho operní tvorba. Situace v Polsku, na Slovensku. Počátky české opery. Obrozenské spolky a divadlo. Osobnosti F. Škroupa, B. Smetany, A. Dvořáka. Forma melodramu - Z. Fibich. Vývoj české hudebně dramatické tvorby počátkem 20. století, snahy o navázání na tradici Smetana-Dvořák: K. Kovařovic, J. B. Foerster, O. Ostrčil, V. Novák. Odlišná situace na Moravě: vztah k folkloru, psychologizace. L. Janáček a vývoj jeho hudebně dramatického myšlení. B. Martinů a jeho snaha o zdivadelnění opery: opera-film, opera-balet, rozhlasová a televizní opera.
Literatura
  • Lexikony - New Grove dictionary (operní), Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Riemann Musiklexikon,. info
  • SEEGER, Horst. Musiklexikon in zwei Bänden. Leipzig 1966. info
  • WARRACK, WEST, John, Ewan. Oxfordský slovník opery. Praha : IRIS, 1998. info
  • TROJAN, Jan. Stručné dějiny opery z hudebně dramaturgického hlediska. I. díl. Praha: SPN, 1990. info
  • MUSORGSKIJ, Modest Petrovič. Hudba života. Praha, SNKLHU, 1959. info
  • RIMSKIJ-KORSAKOV, Nikolaj, Andrejevič. Letopis mého hudebního života. Praha, SNKLHU 1958. info
  • TYRREL, John. Česká opera. Brno: Opus musicum, 1991-1992. info
  • BÁRTOVÁ, Jindřiška. Vokální hudba 20. století. Brno : JAMU , 2002. info
Výukové metody
přednáška prokládaná analýzami a rozbory oper a jejich libret. Pronikání do dramaturgické koncepce operních děl. Metody dokumentovány různorodými video ukázkami.
Metody hodnocení
* zimní semestr zápočet, letní semestr zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.

H60304z Rozbor a dramaturgie oper III

Hudební fakulta
zima 2013
Rozsah
1/1. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Tomáš Studený, Ph.D. (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
H60303z Rozbor a dramaturgie oper II
úspěšně vykonaná zkouška z předmětu Rozbor a dramaturgie II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
seznámení s hlavními proudy operní tvorby 19. století v Rusku, českém prostředí a dalších slovanských zemích. Odlišnosti jednotlivých žánrů, praktické poznávání a analýza ukázek

Osnova
  • přednáška umožňující proniknutí do metod hudební konstrukce operních děl ruských, českých případně dalších slovanských skladatelů.

    Vývoj opery v Rusku: importovaná opera, první národní pokusy. Mocná hrstka a její význam. P. I. Čajkovskij a jeho operní tvorba. Situace v Polsku, na Slovensku. Počátky české opery. Obrozenské spolky a divadlo. Osobnosti F. Škroupa, B. Smetany, A. Dvořáka. Forma melodramu - Z. Fibich. Vývoj české hudebně dramatické tvorby počátkem 20. století, snahy o navázání na tradici Smetana-Dvořák: K. Kovařovic, J. B. Foerster, O. Ostrčil, V. Novák. Odlišná situace na Moravě: vztah k folkloru, psychologizace. L. Janáček a vývoj jeho hudebně dramatického myšlení. B. Martinů a jeho snaha o zdivadelnění opery: opera-film, opera-balet, rozhlasová a televizní opera.
Literatura
  • Lexikony - New Grove dictionary (operní), Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Riemann Musiklexikon,. info
  • SEEGER, Horst. Musiklexikon in zwei Bänden. Leipzig 1966. info
  • WARRACK, WEST, John, Ewan. Oxfordský slovník opery. Praha : IRIS, 1998. info
  • TROJAN, Jan. Stručné dějiny opery z hudebně dramaturgického hlediska. I. díl. Praha: SPN, 1990. info
  • MUSORGSKIJ, Modest Petrovič. Hudba života. Praha, SNKLHU, 1959. info
  • RIMSKIJ-KORSAKOV, Nikolaj, Andrejevič. Letopis mého hudebního života. Praha, SNKLHU 1958. info
  • TYRREL, John. Česká opera. Brno: Opus musicum, 1991-1992. info
  • BÁRTOVÁ, Jindřiška. Vokální hudba 20. století. Brno : JAMU , 2002. info
Výukové metody
přednáška prokládaná analýzami a rozbory oper a jejich libret. Pronikání do dramaturgické koncepce operních děl. Metody dokumentovány různorodými video ukázkami.
Metody hodnocení
* zimní semestr zápočet, letní semestr zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.