H60304z Dramaturgie oper III
Hudební fakultazima 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Tomáš Studený, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D.
Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Úspěšně složená zkouška z předmětu Dramaturgie oper II.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Operní režie (program HF, Opdir:M5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání znalostí v oblasti dramaturgie, zejména o vývoji opery v 19. stol., které hrálo ve vztahu k dnešnímu majoritnímu opernímu repertoáru zásadní úlohu. Důležitým úkolem je rovněž seznámení se s klíčovými tvůrci a díly a jejich dobovou inscenační praxí i současnými trendy. Účelem studia je komplexní průnik do problematiky a stálé prohlubování znalostí a zlepšování odborných kompetencí při řešení vlastních praktických a tvůrčích úkolů. Výuka probíhá v zimním semestru zejména formou přednášek, cvičení, studia literatury a povinné četby.
- Výstupy z učení
- Absolvent předmětu:
- vysvětlí historické souvislosti vývoje opery v různých zemích a kulturních podmínkách v 19. stol.
- přiblíží důležité osobnosti a jejich vliv na vývoj opery
- dokáže charakterizovat romantickou operu různých typů a žánrů v různých zemích, vyjmenovat hlavní tvůrce a díla v rozsahu a hloubce odpovídající prostudované látce
- objasní strukturu kompozice hudebního dramatu 19. stol. a vyjmenuje a popíše jeho jednotlivé formy, formální prvky a výrazové prostředky na různých spříkladech - popíše dobovou inscenační praxi a dokáže navrhnout osobité koncepční řešení vybraného titulu ve vztahu k současnému divadlu
- poutavě a výstižně vyjádří (ústně) detailní obsah a tematické souvislosti vybraného díla, charakteristiky postav a děj
- napíše a odprezentuje zevrubnou analýzu zadaného díla včetně srovnání několika jeho koncepčně odlišných inscenací (minimálně tří) v požadovaném rozsahu 18 000 znaků (10 stran) včetně všech formálních a obsahových náležitostí akademické práce.
a/nebo
napíše vlastní originální libreto kratší (30-60 min.) jednoaktové opery (výběr dle individuálních dispozic studenta) - Osnova
- Opera historickém vývoji z pohledu dramaturgie
(struktura hudebního dramatu v různých obdobích hlavní znaky, typy a žánry opery, inscenační praxe a přístupy, znalost důležitých autorů a jejich děl, rozbor konkrétních příkladů)
Opera jako fenomén 19. stol.: od belcanta po Wagnerovu snahu o tzv. gesamtkunstwerk - Italská tradice - belcantová opera Rossiniho, Belliniho a Donizettiho; hudební drama G. Verdiho.
- Typy francouzské opery: opéra comique, grand opéra, opéra lyrique.
- Německá scéna před Wagnerovou reformou; R. Wagner a jeho vliv na evropskou operní tvorbu.
- Ruská opera: importovaná opera, první národní pokusy; mocná hrstka a její význam; Čajkovskij a jeho operní tvorba.
- Česká opera jako hledání národního sebevědomí: počátky české opery; obrozenecké spolky a divadlo; osobnost F. Škroupa; hudební drama B. Smetany; situace v sousedních slovanských zemích.
- Pěvecké hlasové obory a problematika obsazování operních rolí.
Povinná četba (výběr titulů možno v adekvátním rozsahu individuálně přizpůsobit dle potřeby): - Hugo: Král se baví, Lukrecia Borgia
- Dumas: Dáma s kaméliemi
- Merimée: Carmen
- Puškin: Evžen Oněgin, Cikáni, Piková dáma, Ruslan a Ludmila, Boris Godunov
- Tyl, Vrchlický, Jirásek, Stroupežnický, bratří Mrštíkové: (alespoň jeden titul od každého)
Klavírní výtahy s nahrávkami či videozáznamy: - Bellini: libovolná opera
- Rossini: libovolná opera
- Donizetti: libovolná opera
- Verdi: Othello, Falstaff, Maškarní ples, Aida (vybrat dvě)
- Mussorgskij: Boris Godunov
- Čajkovskij: Evžen Oněgin, Jolanta, Piková dáma, Panna Orleánská (jeden titul)
- Korsakov: (libovolný titul)
- Smetana: Dalibor, Braniboři v Čechách, Libuše
- Bizet: Carmen
- Gounod: Faust
- Wagner: Tristan a Isolda, Parsifal
- Opera historickém vývoji z pohledu dramaturgie
- Literatura
- povinná literatura
- TROJAN, Jan. Dějiny opery. Praha : Paseka, 2001. info
- Brockett, Oscar Gross. Dějiny divadla. Praha, Nakladatelství Lidové noviny: Divadelní ústav, 1999, 948 str., ISBN 80-7106-364-9 (NLN), ISBN 80-7008-096-5 (DÚ). info
- doporučená literatura
- ABBATE, Carolyn, Roger PARKER. Dějiny opery - Posledních 400 let. Z angl. orig. (London, Penguin Books Ltd. 2014) přeložil Robert Novotný. Praha: Argo, Dokořán, 2017, 656 s. ISBN 978-80-257-2094-3, 978-80-7363-700-2.
- Wagner, Richard : Opera a drama. Praha: Paseka, 2002. info
- KUČERA, Jan, Pavel. Richard Wagner. Drama zrozené hudbou. Praha: Paseka, 1995. info
- Werfel, F. : Verdi. Odeon, Praha 1967. info
- MICARD, Karine. Já, Giuseppina Verdi. Praha: Motto, Albatros media, 2016, 264 s. ISBN 978-80-267-0800-1, 978-80-267-0801-8
- HUTCHEON, Linda a Michael HUTCHEON. Opera: the art of dying. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2004, 239 s. Convergences (Cambridge, Mass.). ISBN 06-740-1326-3.
- MUSORGSKIJ, Modest Petrovič. Hudba života. Praha, SNKLHU, 1959. info
- RIMSKIJ-KORSAKOV, Nikolaj, Andrejevič. Letopis mého hudebního života. Praha, SNKLHU 1958. info
- MAEHDER, Jürgen - STENZEL, Jürg. Zwischen Opera buffa und Melodramma. Italienische Oper im 18. und 19. Jahrhundert. Bern: Peter Lang, 1993. info
- TYRREL, John. Česká opera. Brno: Opus musicum, 1991-1992. info
- OČADLÍK, Mirko, ed. Eliška Krásnohorská - Bedřich Smetana: Vzájemná korespondence. 2. vyd. Praha: Topičova edice, [1940], 197 s. Topičovy Bílé knihy.
- BECKER, Heinz. Giacomo Meyerbeer in Selbstzeugnissen und Bilddokumenten. Rowohlt, Reinbek 1980, ISBN 3-499-50288-7 . info
- Výukové metody
- Přednášky, rozhovory, individuální výuka, mentoring, cvičení. Rozbor rozpracovaných úkolů, diskuze o nastudovaných tématech. Samostudium a samostatná tvůrčí činnost. Návštěvy divadelních, zejména operních představení, sledování oper ze záznamů a jejich reflexe a rozbory.
- Metody hodnocení
- Zápočet. Zápočet bude udělen za splnění zadaných úkolů a prokázané osvojení probíraného učiva a prostudování předepsané literatury. Podmíněná účast pro udělení zápočtu je 75%. Při vyšší absenci může být požadována písemná práce dle zadání v minimálním rozsahu 9000 znaků. Ani v takovém případě však absence nesmí překročit 50% hranici.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- 1) Povinná literatura – v případě Dějin opery (Trojan) a Dějin divadla (Brocket) se studují vždy pouze příslušné kapitoly, vztahující se k danému období.
2) Povinná četba se překrývá s předměty Dějiny světového divadla a Dějiny českého divadla, kde je navíc nutno přečíst ještě daleko více titulů. Zde uvádím jen nejnutnější příklady, z nichž některé jsou konec konců součástí středoškolské povinné četby. Jedná se tedy o opravdu nezbytné minimum, ostatně drama, které má být odehráno za jeden večer, lze přečíst většinou i rychleji, a tak se jedná o poměrně snadno splnitelný úkol, pokud si student osvojí návyk, číst denně.
3) Při sledování a rozboru nahrávek, je vždy vhodné mít k dispozici český (příp. anglický) překlad formou titulků nebo tištěného překladu.
H60304z Dramaturgie oper III
Hudební fakultazima 2023
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Tomáš Studený, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D.
Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Úspěšně složená zkouška z předmětu Dramaturgie oper II.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Operní režie (program HF, B-HUDUM)
- Operní režie (program HF, Opdir:M5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání znalostí v oblasti dramaturgie, zejména o vývoji opery v 19. stol., které hrálo ve vztahu k dnešnímu majoritnímu opernímu repertoáru zásadní úlohu. Důležitým úkolem je rovněž seznámení se s klíčovými tvůrci a díly a jejich dobovou inscenační praxí i současnými trendy. Účelem studia je komplexní průnik do problematiky a stálé prohlubování znalostí a zlepšování odborných kompetencí při řešení vlastních praktických a tvůrčích úkolů. Výuka probíhá v zimním semestru zejména formou přednášek, cvičení, studia literatury a povinné četby.
- Výstupy z učení
- Absolvent předmětu:
- vysvětlí historické souvislosti vývoje opery v různých zemích a kulturních podmínkách v 19. stol.
- přiblíží důležité osobnosti a jejich vliv na vývoj opery
- dokáže charakterizovat romantickou operu různých typů a žánrů v různých zemích, vyjmenovat hlavní tvůrce a díla v rozsahu a hloubce odpovídající prostudované látce
- objasní strukturu kompozice hudebního dramatu 19. stol. a vyjmenuje a popíše jeho jednotlivé formy, formální prvky a výrazové prostředky na různých spříkladech - popíše dobovou inscenační praxi a dokáže navrhnout osobité koncepční řešení vybraného titulu ve vztahu k současnému divadlu
- poutavě a výstižně vyjádří (ústně) detailní obsah a tematické souvislosti vybraného díla, charakteristiky postav a děj
- napíše a odprezentuje zevrubnou analýzu zadaného díla včetně srovnání několika jeho koncepčně odlišných inscenací (minimálně tří) v požadovaném rozsahu 18 000 znaků (10 stran) včetně všech formálních a obsahových náležitostí akademické práce.
a/nebo
napíše vlastní originální libreto kratší (30-60 min.) jednoaktové opery (výběr dle individuálních dispozic studenta) - Osnova
- Opera historickém vývoji z pohledu dramaturgie
(struktura hudebního dramatu v různých obdobích hlavní znaky, typy a žánry opery, inscenační praxe a přístupy, znalost důležitých autorů a jejich děl, rozbor konkrétních příkladů)
Opera jako fenomén 19. stol.: od belcanta po Wagnerovu snahu o tzv. gesamtkunstwerk - Italská tradice - belcantová opera Rossiniho, Belliniho a Donizettiho; hudební drama G. Verdiho.
- Typy francouzské opery: opéra comique, grand opéra, opéra lyrique.
- Německá scéna před Wagnerovou reformou; R. Wagner a jeho vliv na evropskou operní tvorbu.
- Ruská opera: importovaná opera, první národní pokusy; mocná hrstka a její význam; Čajkovskij a jeho operní tvorba.
- Česká opera jako hledání národního sebevědomí: počátky české opery; obrozenecké spolky a divadlo; osobnost F. Škroupa; hudební drama B. Smetany; situace v sousedních slovanských zemích.
- Pěvecké hlasové obory a problematika obsazování operních rolí.
Povinná četba (výběr titulů možno v adekvátním rozsahu individuálně přizpůsobit dle potřeby): - Hugo: Král se baví, Lukrecia Borgia
- Dumas: Dáma s kaméliemi
- Merimée: Carmen
- Puškin: Evžen Oněgin, Cikáni, Piková dáma, Ruslan a Ludmila, Boris Godunov
- Tyl, Vrchlický, Jirásek, Stroupežnický, bratří Mrštíkové: (alespoň jeden titul od každého)
Klavírní výtahy s nahrávkami či videozáznamy: - Bellini: libovolná opera
- Rossini: libovolná opera
- Donizetti: libovolná opera
- Verdi: Othello, Falstaff, Maškarní ples, Aida (vybrat dvě)
- Mussorgskij: Boris Godunov
- Čajkovskij: Evžen Oněgin, Jolanta, Piková dáma, Panna Orleánská (jeden titul)
- Korsakov: (libovolný titul)
- Smetana: Dalibor, Braniboři v Čechách, Libuše
- Bizet: Carmen
- Gounod: Faust
- Wagner: Tristan a Isolda, Parsifal
- Opera historickém vývoji z pohledu dramaturgie
- Literatura
- povinná literatura
- TROJAN, Jan. Dějiny opery. Praha : Paseka, 2001. info
- Brockett, Oscar Gross. Dějiny divadla. Praha, Nakladatelství Lidové noviny: Divadelní ústav, 1999, 948 str., ISBN 80-7106-364-9 (NLN), ISBN 80-7008-096-5 (DÚ). info
- doporučená literatura
- ABBATE, Carolyn, Roger PARKER. Dějiny opery - Posledních 400 let. Z angl. orig. (London, Penguin Books Ltd. 2014) přeložil Robert Novotný. Praha: Argo, Dokořán, 2017, 656 s. ISBN 978-80-257-2094-3, 978-80-7363-700-2.
- Wagner, Richard : Opera a drama. Praha: Paseka, 2002. info
- KUČERA, Jan, Pavel. Richard Wagner. Drama zrozené hudbou. Praha: Paseka, 1995. info
- Werfel, F. : Verdi. Odeon, Praha 1967. info
- MICARD, Karine. Já, Giuseppina Verdi. Praha: Motto, Albatros media, 2016, 264 s. ISBN 978-80-267-0800-1, 978-80-267-0801-8
- HUTCHEON, Linda a Michael HUTCHEON. Opera: the art of dying. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2004, 239 s. Convergences (Cambridge, Mass.). ISBN 06-740-1326-3.
- MUSORGSKIJ, Modest Petrovič. Hudba života. Praha, SNKLHU, 1959. info
- RIMSKIJ-KORSAKOV, Nikolaj, Andrejevič. Letopis mého hudebního života. Praha, SNKLHU 1958. info
- MAEHDER, Jürgen - STENZEL, Jürg. Zwischen Opera buffa und Melodramma. Italienische Oper im 18. und 19. Jahrhundert. Bern: Peter Lang, 1993. info
- TYRREL, John. Česká opera. Brno: Opus musicum, 1991-1992. info
- OČADLÍK, Mirko, ed. Eliška Krásnohorská - Bedřich Smetana: Vzájemná korespondence. 2. vyd. Praha: Topičova edice, [1940], 197 s. Topičovy Bílé knihy.
- BECKER, Heinz. Giacomo Meyerbeer in Selbstzeugnissen und Bilddokumenten. Rowohlt, Reinbek 1980, ISBN 3-499-50288-7 . info
- Výukové metody
- Přednášky, rozhovory, individuální výuka, mentoring, cvičení. Rozbor rozpracovaných úkolů, diskuze o nastudovaných tématech. Samostudium a samostatná tvůrčí činnost. Návštěvy divadelních, zejména operních představení, sledování oper ze záznamů a jejich reflexe a rozbory.
- Metody hodnocení
- Zápočet. Zápočet bude udělen za splnění zadaných úkolů a prokázané osvojení probíraného učiva a prostudování předepsané literatury. Podmíněná účast pro udělení zápočtu je 75%. Při vyšší absenci může být požadována písemná práce dle zadání v minimálním rozsahu 9000 znaků. Ani v takovém případě však absence nesmí překročit 50% hranici.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- 1) Povinná literatura – v případě Dějin opery (Trojan) a Dějin divadla (Brocket) se studují vždy pouze příslušné kapitoly, vztahující se k danému období.
2) Povinná četba se překrývá s předměty Dějiny světového divadla a Dějiny českého divadla, kde je navíc nutno přečíst ještě daleko více titulů. Zde uvádím jen nejnutnější příklady, z nichž některé jsou konec konců součástí středoškolské povinné četby. Jedná se tedy o opravdu nezbytné minimum, ostatně drama, které má být odehráno za jeden večer, lze přečíst většinou i rychleji, a tak se jedná o poměrně snadno splnitelný úkol, pokud si student osvojí návyk, číst denně.
3) Při sledování a rozboru nahrávek, je vždy vhodné mít k dispozici český (příp. anglický) překlad formou titulků nebo tištěného překladu.
H60304z Dramaturgie oper III
Hudební fakultazima 2022
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Tomáš Studený, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D.
Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Úspěšně složená zkouška z předmětu Dramaturgie oper II.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Operní režie (program HF, B-HUDUM)
- Operní režie (program HF, Opdir:M5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání znalostí v oblasti dramaturgie, zejména o vývoji opery v 19. stol., které hrálo ve vztahu k dnešnímu majoritnímu opernímu repertoáru zásadní úlohu. Důležitým úkolem je rovněž seznámení se s klíčovými tvůrci a díly a jejich dobovou inscenační praxí i současnými trendy. Účelem studia je komplexní průnik do problematiky a stálé prohlubování znalostí a zlepšování odborných kompetencí při řešení vlastních praktických a tvůrčích úkolů. Výuka probíhá v zimním semestru zejména formou přednášek, cvičení, studia literatury a povinné četby.
- Výstupy z učení
- Absolvent předmětu:
- vysvětlí historické souvislosti vývoje opery v různých zemích a kulturních podmínkách v 19. stol.
- přiblíží důležité osobnosti a jejich vliv na vývoj opery
- dokáže charakterizovat romantickou operu různých typů a žánrů v různých zemích, vyjmenovat hlavní tvůrce a díla v rozsahu a hloubce odpovídající prostudované látce
- objasní strukturu kompozice hudebního dramatu 19. stol. a vyjmenuje a popíše jeho jednotlivé formy, formální prvky a výrazové prostředky na různých spříkladech - popíše dobovou inscenační praxi a dokáže navrhnout osobité koncepční řešení vybraného titulu ve vztahu k současnému divadlu
- poutavě a výstižně vyjádří (ústně) detailní obsah a tematické souvislosti vybraného díla, charakteristiky postav a děj
- napíše a odprezentuje zevrubnou analýzu zadaného díla včetně srovnání několika jeho koncepčně odlišných inscenací (minimálně tří) v požadovaném rozsahu 18 000 znaků (10 stran) včetně všech formálních a obsahových náležitostí akademické práce.
a/nebo
napíše vlastní originální libreto kratší (30-60 min.) jednoaktové opery (výběr dle individuálních dispozic studenta) - Osnova
- Opera historickém vývoji z pohledu dramaturgie
(struktura hudebního dramatu v různých obdobích hlavní znaky, typy a žánry opery, inscenační praxe a přístupy, znalost důležitých autorů a jejich děl, rozbor konkrétních příkladů)
Opera jako fenomén 19. stol.: od belcanta po Wagnerovu snahu o tzv. gesamtkunstwerk - Italská tradice - belcantová opera Rossiniho, Belliniho a Donizettiho; hudební drama G. Verdiho.
- Typy francouzské opery: opéra comique, grand opéra, opéra lyrique.
- Německá scéna před Wagnerovou reformou; R. Wagner a jeho vliv na evropskou operní tvorbu.
- Ruská opera: importovaná opera, první národní pokusy; mocná hrstka a její význam; Čajkovskij a jeho operní tvorba.
- Česká opera jako hledání národního sebevědomí: počátky české opery; obrozenecké spolky a divadlo; osobnost F. Škroupa; hudební drama B. Smetany; situace v sousedních slovanských zemích.
- Pěvecké hlasové obory a problematika obsazování operních rolí.
Povinná četba (výběr titulů možno v adekvátním rozsahu individuálně přizpůsobit dle potřeby): - Hugo: Král se baví, Lukrecia Borgia
- Dumas: Dáma s kaméliemi
- Merimée: Carmen
- Puškin: Evžen Oněgin, Cikáni, Piková dáma, Ruslan a Ludmila, Boris Godunov
- Tyl, Vrchlický, Jirásek, Stroupežnický, bratří Mrštíkové: (alespoň jeden titul od každého)
Klavírní výtahy s nahrávkami či videozáznamy: - Bellini: libovolná opera
- Rossini: libovolná opera
- Donizetti: libovolná opera
- Verdi: Othello, Falstaff, Maškarní ples, Aida (vybrat dvě)
- Mussorgskij: Boris Godunov
- Čajkovskij: Evžen Oněgin, Jolanta, Piková dáma, Panna Orleánská (jeden titul)
- Korsakov: (libovolný titul)
- Smetana: Dalibor, Braniboři v Čechách, Libuše
- Bizet: Carmen
- Gounod: Faust
- Wagner: Tristan a Isolda, Parsifal
- Opera historickém vývoji z pohledu dramaturgie
- Literatura
- povinná literatura
- TROJAN, Jan. Dějiny opery. Praha : Paseka, 2001. info
- Brockett, Oscar Gross. Dějiny divadla. Praha, Nakladatelství Lidové noviny: Divadelní ústav, 1999, 948 str., ISBN 80-7106-364-9 (NLN), ISBN 80-7008-096-5 (DÚ). info
- doporučená literatura
- ABBATE, Carolyn, Roger PARKER. Dějiny opery - Posledních 400 let. Z angl. orig. (London, Penguin Books Ltd. 2014) přeložil Robert Novotný. Praha: Argo, Dokořán, 2017, 656 s. ISBN 978-80-257-2094-3, 978-80-7363-700-2.
- Wagner, Richard : Opera a drama. Praha: Paseka, 2002. info
- KUČERA, Jan, Pavel. Richard Wagner. Drama zrozené hudbou. Praha: Paseka, 1995. info
- Werfel, F. : Verdi. Odeon, Praha 1967. info
- MICARD, Karine. Já, Giuseppina Verdi. Praha: Motto, Albatros media, 2016, 264 s. ISBN 978-80-267-0800-1, 978-80-267-0801-8
- HUTCHEON, Linda a Michael HUTCHEON. Opera: the art of dying. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2004, 239 s. Convergences (Cambridge, Mass.). ISBN 06-740-1326-3.
- MUSORGSKIJ, Modest Petrovič. Hudba života. Praha, SNKLHU, 1959. info
- RIMSKIJ-KORSAKOV, Nikolaj, Andrejevič. Letopis mého hudebního života. Praha, SNKLHU 1958. info
- MAEHDER, Jürgen - STENZEL, Jürg. Zwischen Opera buffa und Melodramma. Italienische Oper im 18. und 19. Jahrhundert. Bern: Peter Lang, 1993. info
- TYRREL, John. Česká opera. Brno: Opus musicum, 1991-1992. info
- OČADLÍK, Mirko, ed. Eliška Krásnohorská - Bedřich Smetana: Vzájemná korespondence. 2. vyd. Praha: Topičova edice, [1940], 197 s. Topičovy Bílé knihy.
- BECKER, Heinz. Giacomo Meyerbeer in Selbstzeugnissen und Bilddokumenten. Rowohlt, Reinbek 1980, ISBN 3-499-50288-7 . info
- Výukové metody
- Přednášky, rozhovory, individuální výuka, mentoring, cvičení. Rozbor rozpracovaných úkolů, diskuze o nastudovaných tématech. Samostudium a samostatná tvůrčí činnost. Návštěvy divadelních, zejména operních představení, sledování oper ze záznamů a jejich reflexe a rozbory.
- Metody hodnocení
- Zápočet. Zápočet bude udělen za splnění zadaných úkolů a prokázané osvojení probíraného učiva a prostudování předepsané literatury. Podmíněná účast pro udělení zápočtu je 75%. Při vyšší absenci může být požadována písemná práce dle zadání v minimálním rozsahu 9000 znaků. Ani v takovém případě však absence nesmí překročit 50% hranici.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- 1) Povinná literatura – v případě Dějin opery (Trojan) a Dějin divadla (Brocket) se studují vždy pouze příslušné kapitoly, vztahující se k danému období.
2) Povinná četba se překrývá s předměty Dějiny světového divadla a Dějiny českého divadla, kde je navíc nutno přečíst ještě daleko více titulů. Zde uvádím jen nejnutnější příklady, z nichž některé jsou konec konců součástí středoškolské povinné četby. Jedná se tedy o opravdu nezbytné minimum, ostatně drama, které má být odehráno za jeden večer, lze přečíst většinou i rychleji, a tak se jedná o poměrně snadno splnitelný úkol, pokud si student osvojí návyk, číst denně.
3) Při sledování a rozboru nahrávek, je vždy vhodné mít k dispozici český (příp. anglický) překlad formou titulků nebo tištěného překladu.
H60304z Rozbor a dramaturgie oper III
Hudební fakultazima 2021
- Rozsah
- 1/1. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- úspěšně vykonaná zkouška z předmětu Rozbor a dramaturgie II
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Operní režie (program HF, B-HUDUM)
- Operní režie (program HF, N-HUDUM)
- Cíle předmětu
- seznámení s hlavními proudy operní tvorby 19. století v Rusku, českém prostředí a dalších slovanských zemích. Odlišnosti jednotlivých žánrů, praktické poznávání a analýza ukázek
- Osnova
- přednáška umožňující proniknutí do metod hudební konstrukce operních děl ruských, českých případně dalších
slovanských skladatelů.
Vývoj opery v Rusku: importovaná opera, první národní pokusy. Mocná hrstka a její význam. P. I. Čajkovskij a jeho operní tvorba. Situace v Polsku, na Slovensku. Počátky české opery. Obrozenské spolky a divadlo. Osobnosti F. Škroupa, B. Smetany, A. Dvořáka. Forma melodramu - Z. Fibich. Vývoj české hudebně dramatické tvorby počátkem 20. století, snahy o navázání na tradici Smetana-Dvořák: K. Kovařovic, J. B. Foerster, O. Ostrčil, V. Novák. Odlišná situace na Moravě: vztah k folkloru, psychologizace. L. Janáček a vývoj jeho hudebně dramatického myšlení. B. Martinů a jeho snaha o zdivadelnění opery: opera-film, opera-balet, rozhlasová a televizní opera.
- přednáška umožňující proniknutí do metod hudební konstrukce operních děl ruských, českých případně dalších
slovanských skladatelů.
- Literatura
- Lexikony - New Grove dictionary (operní), Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Riemann Musiklexikon,. info
- SEEGER, Horst. Musiklexikon in zwei Bänden. Leipzig 1966. info
- WARRACK, WEST, John, Ewan. Oxfordský slovník opery. Praha : IRIS, 1998. info
- TROJAN, Jan. Stručné dějiny opery z hudebně dramaturgického hlediska. I. díl. Praha: SPN, 1990. info
- MUSORGSKIJ, Modest Petrovič. Hudba života. Praha, SNKLHU, 1959. info
- RIMSKIJ-KORSAKOV, Nikolaj, Andrejevič. Letopis mého hudebního života. Praha, SNKLHU 1958. info
- TYRREL, John. Česká opera. Brno: Opus musicum, 1991-1992. info
- BÁRTOVÁ, Jindřiška. Vokální hudba 20. století. Brno : JAMU , 2002. info
- Výukové metody
- přednáška prokládaná analýzami a rozbory oper a jejich libret. Pronikání do dramaturgické koncepce operních děl. Metody dokumentovány různorodými video ukázkami.
- Metody hodnocení
- * zimní semestr zápočet, letní semestr zkouška
H60304z Rozbor a dramaturgie oper III
Hudební fakultazima 2020
- Rozsah
- 1/1. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Alena Vaňáková (přednášející)
- Garance
- Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- úspěšně vykonaná zkouška z předmětu Rozbor a dramaturgie II
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Operní režie (program HF, B-HUDUM)
- Operní režie (program HF, N-HUDUM)
- Cíle předmětu
- seznámení s hlavními proudy operní tvorby 19. století v Rusku, českém prostředí a dalších slovanských zemích. Odlišnosti jednotlivých žánrů, praktické poznávání a analýza ukázek
- Osnova
- přednáška umožňující proniknutí do metod hudební konstrukce operních děl ruských, českých případně dalších
slovanských skladatelů.
Vývoj opery v Rusku: importovaná opera, první národní pokusy. Mocná hrstka a její význam. P. I. Čajkovskij a jeho operní tvorba. Situace v Polsku, na Slovensku. Počátky české opery. Obrozenské spolky a divadlo. Osobnosti F. Škroupa, B. Smetany, A. Dvořáka. Forma melodramu - Z. Fibich. Vývoj české hudebně dramatické tvorby počátkem 20. století, snahy o navázání na tradici Smetana-Dvořák: K. Kovařovic, J. B. Foerster, O. Ostrčil, V. Novák. Odlišná situace na Moravě: vztah k folkloru, psychologizace. L. Janáček a vývoj jeho hudebně dramatického myšlení. B. Martinů a jeho snaha o zdivadelnění opery: opera-film, opera-balet, rozhlasová a televizní opera.
- přednáška umožňující proniknutí do metod hudební konstrukce operních děl ruských, českých případně dalších
slovanských skladatelů.
- Literatura
- Lexikony - New Grove dictionary (operní), Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Riemann Musiklexikon,. info
- SEEGER, Horst. Musiklexikon in zwei Bänden. Leipzig 1966. info
- WARRACK, WEST, John, Ewan. Oxfordský slovník opery. Praha : IRIS, 1998. info
- TROJAN, Jan. Stručné dějiny opery z hudebně dramaturgického hlediska. I. díl. Praha: SPN, 1990. info
- MUSORGSKIJ, Modest Petrovič. Hudba života. Praha, SNKLHU, 1959. info
- RIMSKIJ-KORSAKOV, Nikolaj, Andrejevič. Letopis mého hudebního života. Praha, SNKLHU 1958. info
- TYRREL, John. Česká opera. Brno: Opus musicum, 1991-1992. info
- BÁRTOVÁ, Jindřiška. Vokální hudba 20. století. Brno : JAMU , 2002. info
- Výukové metody
- přednáška prokládaná analýzami a rozbory oper a jejich libret. Pronikání do dramaturgické koncepce operních děl. Metody dokumentovány různorodými video ukázkami.
- Metody hodnocení
- * zimní semestr zápočet, letní semestr zkouška
H60304z Rozbor a dramaturgie oper III
Hudební fakultazima 2019
- Rozsah
- 1/1. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D. (přednášející)
MgA. Tomáš Studený, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Pá 14:20–15:55 008/A
- Předpoklady
- úspěšně vykonaná zkouška z předmětu Rozbor a dramaturgie II
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Operní režie (program HF, B-HUDUM)
- Operní režie (program HF, N-HUDUM)
- Cíle předmětu
- seznámení s hlavními proudy operní tvorby 19. století v Rusku, českém prostředí a dalších slovanských zemích. Odlišnosti jednotlivých žánrů, praktické poznávání a analýza ukázek
- Osnova
- přednáška umožňující proniknutí do metod hudební konstrukce operních děl ruských, českých případně dalších
slovanských skladatelů.
Vývoj opery v Rusku: importovaná opera, první národní pokusy. Mocná hrstka a její význam. P. I. Čajkovskij a jeho operní tvorba. Situace v Polsku, na Slovensku. Počátky české opery. Obrozenské spolky a divadlo. Osobnosti F. Škroupa, B. Smetany, A. Dvořáka. Forma melodramu - Z. Fibich. Vývoj české hudebně dramatické tvorby počátkem 20. století, snahy o navázání na tradici Smetana-Dvořák: K. Kovařovic, J. B. Foerster, O. Ostrčil, V. Novák. Odlišná situace na Moravě: vztah k folkloru, psychologizace. L. Janáček a vývoj jeho hudebně dramatického myšlení. B. Martinů a jeho snaha o zdivadelnění opery: opera-film, opera-balet, rozhlasová a televizní opera.
- přednáška umožňující proniknutí do metod hudební konstrukce operních děl ruských, českých případně dalších
slovanských skladatelů.
- Literatura
- Lexikony - New Grove dictionary (operní), Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Riemann Musiklexikon,. info
- SEEGER, Horst. Musiklexikon in zwei Bänden. Leipzig 1966. info
- WARRACK, WEST, John, Ewan. Oxfordský slovník opery. Praha : IRIS, 1998. info
- TROJAN, Jan. Stručné dějiny opery z hudebně dramaturgického hlediska. I. díl. Praha: SPN, 1990. info
- MUSORGSKIJ, Modest Petrovič. Hudba života. Praha, SNKLHU, 1959. info
- RIMSKIJ-KORSAKOV, Nikolaj, Andrejevič. Letopis mého hudebního života. Praha, SNKLHU 1958. info
- TYRREL, John. Česká opera. Brno: Opus musicum, 1991-1992. info
- BÁRTOVÁ, Jindřiška. Vokální hudba 20. století. Brno : JAMU , 2002. info
- Výukové metody
- přednáška prokládaná analýzami a rozbory oper a jejich libret. Pronikání do dramaturgické koncepce operních děl. Metody dokumentovány různorodými video ukázkami.
- Metody hodnocení
- * zimní semestr zápočet, letní semestr zkouška
H60304z Rozbor a dramaturgie oper III
Hudební fakultazima 2018
- Rozsah
- 1/1. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- H60303z Rozbor a dramaturgie oper II && EVER( H60304l Rozbor a dramaturgie oper III )
úspěšně vykonaná zkouška z předmětu Rozbor a dramaturgie II - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Operní režie (program HF, B-HUDUM)
- Cíle předmětu
- seznámení s hlavními proudy operní tvorby 19. století v Rusku, českém prostředí a dalších slovanských zemích. Odlišnosti jednotlivých žánrů, praktické poznávání a analýza ukázek
- Osnova
- přednáška umožňující proniknutí do metod hudební konstrukce operních děl ruských, českých případně dalších
slovanských skladatelů.
Vývoj opery v Rusku: importovaná opera, první národní pokusy. Mocná hrstka a její význam. P. I. Čajkovskij a jeho operní tvorba. Situace v Polsku, na Slovensku. Počátky české opery. Obrozenské spolky a divadlo. Osobnosti F. Škroupa, B. Smetany, A. Dvořáka. Forma melodramu - Z. Fibich. Vývoj české hudebně dramatické tvorby počátkem 20. století, snahy o navázání na tradici Smetana-Dvořák: K. Kovařovic, J. B. Foerster, O. Ostrčil, V. Novák. Odlišná situace na Moravě: vztah k folkloru, psychologizace. L. Janáček a vývoj jeho hudebně dramatického myšlení. B. Martinů a jeho snaha o zdivadelnění opery: opera-film, opera-balet, rozhlasová a televizní opera.
- přednáška umožňující proniknutí do metod hudební konstrukce operních děl ruských, českých případně dalších
slovanských skladatelů.
- Literatura
- Lexikony - New Grove dictionary (operní), Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Riemann Musiklexikon,. info
- SEEGER, Horst. Musiklexikon in zwei Bänden. Leipzig 1966. info
- WARRACK, WEST, John, Ewan. Oxfordský slovník opery. Praha : IRIS, 1998. info
- TROJAN, Jan. Stručné dějiny opery z hudebně dramaturgického hlediska. I. díl. Praha: SPN, 1990. info
- MUSORGSKIJ, Modest Petrovič. Hudba života. Praha, SNKLHU, 1959. info
- RIMSKIJ-KORSAKOV, Nikolaj, Andrejevič. Letopis mého hudebního života. Praha, SNKLHU 1958. info
- TYRREL, John. Česká opera. Brno: Opus musicum, 1991-1992. info
- BÁRTOVÁ, Jindřiška. Vokální hudba 20. století. Brno : JAMU , 2002. info
- Výukové metody
- přednáška prokládaná analýzami a rozbory oper a jejich libret. Pronikání do dramaturgické koncepce operních děl. Metody dokumentovány různorodými video ukázkami.
- Metody hodnocení
- * zimní semestr zápočet, letní semestr zkouška
H60304z Rozbor a dramaturgie oper III
Hudební fakultazima 2017
- Rozsah
- 1/1. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- H60303z Rozbor a dramaturgie oper II && EVER( H60304l Rozbor a dramaturgie oper III )
úspěšně vykonaná zkouška z předmětu Rozbor a dramaturgie II - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Operní režie (program HF, B-HUDUM)
- Cíle předmětu
- seznámení s hlavními proudy operní tvorby 19. století v Rusku, českém prostředí a dalších slovanských zemích. Odlišnosti jednotlivých žánrů, praktické poznávání a analýza ukázek
- Osnova
- přednáška umožňující proniknutí do metod hudební konstrukce operních děl ruských, českých případně dalších
slovanských skladatelů.
Vývoj opery v Rusku: importovaná opera, první národní pokusy. Mocná hrstka a její význam. P. I. Čajkovskij a jeho operní tvorba. Situace v Polsku, na Slovensku. Počátky české opery. Obrozenské spolky a divadlo. Osobnosti F. Škroupa, B. Smetany, A. Dvořáka. Forma melodramu - Z. Fibich. Vývoj české hudebně dramatické tvorby počátkem 20. století, snahy o navázání na tradici Smetana-Dvořák: K. Kovařovic, J. B. Foerster, O. Ostrčil, V. Novák. Odlišná situace na Moravě: vztah k folkloru, psychologizace. L. Janáček a vývoj jeho hudebně dramatického myšlení. B. Martinů a jeho snaha o zdivadelnění opery: opera-film, opera-balet, rozhlasová a televizní opera.
- přednáška umožňující proniknutí do metod hudební konstrukce operních děl ruských, českých případně dalších
slovanských skladatelů.
- Literatura
- Lexikony - New Grove dictionary (operní), Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Riemann Musiklexikon,. info
- SEEGER, Horst. Musiklexikon in zwei Bänden. Leipzig 1966. info
- WARRACK, WEST, John, Ewan. Oxfordský slovník opery. Praha : IRIS, 1998. info
- TROJAN, Jan. Stručné dějiny opery z hudebně dramaturgického hlediska. I. díl. Praha: SPN, 1990. info
- MUSORGSKIJ, Modest Petrovič. Hudba života. Praha, SNKLHU, 1959. info
- RIMSKIJ-KORSAKOV, Nikolaj, Andrejevič. Letopis mého hudebního života. Praha, SNKLHU 1958. info
- TYRREL, John. Česká opera. Brno: Opus musicum, 1991-1992. info
- BÁRTOVÁ, Jindřiška. Vokální hudba 20. století. Brno : JAMU , 2002. info
- Výukové metody
- přednáška prokládaná analýzami a rozbory oper a jejich libret. Pronikání do dramaturgické koncepce operních děl. Metody dokumentovány různorodými video ukázkami.
- Metody hodnocení
- * zimní semestr zápočet, letní semestr zkouška
H60304z Rozbor a dramaturgie oper III
Hudební fakultazima 2016
- Rozsah
- 1/1. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- H60303z Rozbor a dramaturgie oper II && EVER( H60304l Rozbor a dramaturgie oper III )
úspěšně vykonaná zkouška z předmětu Rozbor a dramaturgie II - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Operní režie (program HF, B-HUDUM)
- Cíle předmětu
- seznámení s hlavními proudy operní tvorby 19. století v Rusku, českém prostředí a dalších slovanských zemích. Odlišnosti jednotlivých žánrů, praktické poznávání a analýza ukázek
- Osnova
- přednáška umožňující proniknutí do metod hudební konstrukce operních děl ruských, českých případně dalších
slovanských skladatelů.
Vývoj opery v Rusku: importovaná opera, první národní pokusy. Mocná hrstka a její význam. P. I. Čajkovskij a jeho operní tvorba. Situace v Polsku, na Slovensku. Počátky české opery. Obrozenské spolky a divadlo. Osobnosti F. Škroupa, B. Smetany, A. Dvořáka. Forma melodramu - Z. Fibich. Vývoj české hudebně dramatické tvorby počátkem 20. století, snahy o navázání na tradici Smetana-Dvořák: K. Kovařovic, J. B. Foerster, O. Ostrčil, V. Novák. Odlišná situace na Moravě: vztah k folkloru, psychologizace. L. Janáček a vývoj jeho hudebně dramatického myšlení. B. Martinů a jeho snaha o zdivadelnění opery: opera-film, opera-balet, rozhlasová a televizní opera.
- přednáška umožňující proniknutí do metod hudební konstrukce operních děl ruských, českých případně dalších
slovanských skladatelů.
- Literatura
- Lexikony - New Grove dictionary (operní), Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Riemann Musiklexikon,. info
- SEEGER, Horst. Musiklexikon in zwei Bänden. Leipzig 1966. info
- WARRACK, WEST, John, Ewan. Oxfordský slovník opery. Praha : IRIS, 1998. info
- TROJAN, Jan. Stručné dějiny opery z hudebně dramaturgického hlediska. I. díl. Praha: SPN, 1990. info
- MUSORGSKIJ, Modest Petrovič. Hudba života. Praha, SNKLHU, 1959. info
- RIMSKIJ-KORSAKOV, Nikolaj, Andrejevič. Letopis mého hudebního života. Praha, SNKLHU 1958. info
- TYRREL, John. Česká opera. Brno: Opus musicum, 1991-1992. info
- BÁRTOVÁ, Jindřiška. Vokální hudba 20. století. Brno : JAMU , 2002. info
- Výukové metody
- přednáška prokládaná analýzami a rozbory oper a jejich libret. Pronikání do dramaturgické koncepce operních děl. Metody dokumentovány různorodými video ukázkami.
- Metody hodnocení
- * zimní semestr zápočet, letní semestr zkouška
H60304z Rozbor a dramaturgie oper III
Hudební fakultazima 2015
- Rozsah
- 1/1. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Tomáš Studený, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- H60303z Rozbor a dramaturgie oper II && EVER( H60304l Rozbor a dramaturgie oper III )
úspěšně vykonaná zkouška z předmětu Rozbor a dramaturgie II - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Operní režie (program HF, B-HUDUM)
- Cíle předmětu
- seznámení s hlavními proudy operní tvorby 19. století v Rusku, českém prostředí a dalších slovanských zemích. Odlišnosti jednotlivých žánrů, praktické poznávání a analýza ukázek
- Osnova
- přednáška umožňující proniknutí do metod hudební konstrukce operních děl ruských, českých případně dalších
slovanských skladatelů.
Vývoj opery v Rusku: importovaná opera, první národní pokusy. Mocná hrstka a její význam. P. I. Čajkovskij a jeho operní tvorba. Situace v Polsku, na Slovensku. Počátky české opery. Obrozenské spolky a divadlo. Osobnosti F. Škroupa, B. Smetany, A. Dvořáka. Forma melodramu - Z. Fibich. Vývoj české hudebně dramatické tvorby počátkem 20. století, snahy o navázání na tradici Smetana-Dvořák: K. Kovařovic, J. B. Foerster, O. Ostrčil, V. Novák. Odlišná situace na Moravě: vztah k folkloru, psychologizace. L. Janáček a vývoj jeho hudebně dramatického myšlení. B. Martinů a jeho snaha o zdivadelnění opery: opera-film, opera-balet, rozhlasová a televizní opera.
- přednáška umožňující proniknutí do metod hudební konstrukce operních děl ruských, českých případně dalších
slovanských skladatelů.
- Literatura
- Lexikony - New Grove dictionary (operní), Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Riemann Musiklexikon,. info
- SEEGER, Horst. Musiklexikon in zwei Bänden. Leipzig 1966. info
- WARRACK, WEST, John, Ewan. Oxfordský slovník opery. Praha : IRIS, 1998. info
- TROJAN, Jan. Stručné dějiny opery z hudebně dramaturgického hlediska. I. díl. Praha: SPN, 1990. info
- MUSORGSKIJ, Modest Petrovič. Hudba života. Praha, SNKLHU, 1959. info
- RIMSKIJ-KORSAKOV, Nikolaj, Andrejevič. Letopis mého hudebního života. Praha, SNKLHU 1958. info
- TYRREL, John. Česká opera. Brno: Opus musicum, 1991-1992. info
- BÁRTOVÁ, Jindřiška. Vokální hudba 20. století. Brno : JAMU , 2002. info
- Výukové metody
- přednáška prokládaná analýzami a rozbory oper a jejich libret. Pronikání do dramaturgické koncepce operních děl. Metody dokumentovány různorodými video ukázkami.
- Metody hodnocení
- * zimní semestr zápočet, letní semestr zkouška
H60304z Rozbor a dramaturgie oper III
Hudební fakultazima 2014
- Rozsah
- 1/1. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Tomáš Studený, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- H60303z Rozbor a dramaturgie oper II && EVER( H60304l Rozbor a dramaturgie oper III )
úspěšně vykonaná zkouška z předmětu Rozbor a dramaturgie II - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Operní režie (program HF, B-HUDUM)
- Cíle předmětu
- seznámení s hlavními proudy operní tvorby 19. století v Rusku, českém prostředí a dalších slovanských zemích. Odlišnosti jednotlivých žánrů, praktické poznávání a analýza ukázek
- Osnova
- přednáška umožňující proniknutí do metod hudební konstrukce operních děl ruských, českých případně dalších
slovanských skladatelů.
Vývoj opery v Rusku: importovaná opera, první národní pokusy. Mocná hrstka a její význam. P. I. Čajkovskij a jeho operní tvorba. Situace v Polsku, na Slovensku. Počátky české opery. Obrozenské spolky a divadlo. Osobnosti F. Škroupa, B. Smetany, A. Dvořáka. Forma melodramu - Z. Fibich. Vývoj české hudebně dramatické tvorby počátkem 20. století, snahy o navázání na tradici Smetana-Dvořák: K. Kovařovic, J. B. Foerster, O. Ostrčil, V. Novák. Odlišná situace na Moravě: vztah k folkloru, psychologizace. L. Janáček a vývoj jeho hudebně dramatického myšlení. B. Martinů a jeho snaha o zdivadelnění opery: opera-film, opera-balet, rozhlasová a televizní opera.
- přednáška umožňující proniknutí do metod hudební konstrukce operních děl ruských, českých případně dalších
slovanských skladatelů.
- Literatura
- Lexikony - New Grove dictionary (operní), Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Riemann Musiklexikon,. info
- SEEGER, Horst. Musiklexikon in zwei Bänden. Leipzig 1966. info
- WARRACK, WEST, John, Ewan. Oxfordský slovník opery. Praha : IRIS, 1998. info
- TROJAN, Jan. Stručné dějiny opery z hudebně dramaturgického hlediska. I. díl. Praha: SPN, 1990. info
- MUSORGSKIJ, Modest Petrovič. Hudba života. Praha, SNKLHU, 1959. info
- RIMSKIJ-KORSAKOV, Nikolaj, Andrejevič. Letopis mého hudebního života. Praha, SNKLHU 1958. info
- TYRREL, John. Česká opera. Brno: Opus musicum, 1991-1992. info
- BÁRTOVÁ, Jindřiška. Vokální hudba 20. století. Brno : JAMU , 2002. info
- Výukové metody
- přednáška prokládaná analýzami a rozbory oper a jejich libret. Pronikání do dramaturgické koncepce operních děl. Metody dokumentovány různorodými video ukázkami.
- Metody hodnocení
- * zimní semestr zápočet, letní semestr zkouška
H60304z Rozbor a dramaturgie oper III
Hudební fakultazima 2013
- Rozsah
- 1/1. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Tomáš Studený, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- H60303z Rozbor a dramaturgie oper II
úspěšně vykonaná zkouška z předmětu Rozbor a dramaturgie II
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- seznámení s hlavními proudy operní tvorby 19. století v Rusku, českém prostředí a dalších slovanských zemích. Odlišnosti jednotlivých žánrů, praktické poznávání a analýza ukázek
- Osnova
- přednáška umožňující proniknutí do metod hudební konstrukce operních děl ruských, českých případně dalších
slovanských skladatelů.
Vývoj opery v Rusku: importovaná opera, první národní pokusy. Mocná hrstka a její význam. P. I. Čajkovskij a jeho operní tvorba. Situace v Polsku, na Slovensku. Počátky české opery. Obrozenské spolky a divadlo. Osobnosti F. Škroupa, B. Smetany, A. Dvořáka. Forma melodramu - Z. Fibich. Vývoj české hudebně dramatické tvorby počátkem 20. století, snahy o navázání na tradici Smetana-Dvořák: K. Kovařovic, J. B. Foerster, O. Ostrčil, V. Novák. Odlišná situace na Moravě: vztah k folkloru, psychologizace. L. Janáček a vývoj jeho hudebně dramatického myšlení. B. Martinů a jeho snaha o zdivadelnění opery: opera-film, opera-balet, rozhlasová a televizní opera.
- přednáška umožňující proniknutí do metod hudební konstrukce operních děl ruských, českých případně dalších
slovanských skladatelů.
- Literatura
- Lexikony - New Grove dictionary (operní), Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Riemann Musiklexikon,. info
- SEEGER, Horst. Musiklexikon in zwei Bänden. Leipzig 1966. info
- WARRACK, WEST, John, Ewan. Oxfordský slovník opery. Praha : IRIS, 1998. info
- TROJAN, Jan. Stručné dějiny opery z hudebně dramaturgického hlediska. I. díl. Praha: SPN, 1990. info
- MUSORGSKIJ, Modest Petrovič. Hudba života. Praha, SNKLHU, 1959. info
- RIMSKIJ-KORSAKOV, Nikolaj, Andrejevič. Letopis mého hudebního života. Praha, SNKLHU 1958. info
- TYRREL, John. Česká opera. Brno: Opus musicum, 1991-1992. info
- BÁRTOVÁ, Jindřiška. Vokální hudba 20. století. Brno : JAMU , 2002. info
- Výukové metody
- přednáška prokládaná analýzami a rozbory oper a jejich libret. Pronikání do dramaturgické koncepce operních děl. Metody dokumentovány různorodými video ukázkami.
- Metody hodnocení
- * zimní semestr zápočet, letní semestr zkouška
- Statistika zápisu (nejnovější)