HF:H60304l Dramaturgie oper III - Informace o předmětu
H60304l Dramaturgie oper III
Hudební fakultaléto 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- MgA. Tomáš Studený, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D.
Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Zápočet z předmětu Dramaturgie oper III v zimním semestru.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Operní režie (program HF, Opdir:M5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání znalostí v oblasti dramaturgie, zejména o vývoji opery v období konce 19. a počátku 20. stol. Důležitým úkolem je rovněž seznámení se s klíčovými tvůrci a díly, jejich dobovou inscenační praxí i současnými trendy. Účelem studia je komplexní průnik do problematiky a stálé prohlubování znalostí a zlepšování odborných kompetencí při řešení vlastních praktických a tvůrčích úkolů. Výuka probíhá v letním semestru zejména formou přednášek, cvičení, studia literatury a povinné četby.
- Výstupy z učení
- Absolvent předmětu:
- vysvětlí historické souvislosti vývoje světové i české opery na přelomu 19. a 20. stol.
- přiblíží stěžejní osobnosti a jejich vliv na vývoj opery
- dokáže charakterizovat operu různých typů a stylů a vyjmenovat důležité tvůrce a díla v rozsahu a hloubce odpovídající prostudované látce
- objasní problémy struktury post-wagnerovského hudebního dramatu a charakterizuje hlavní vývojové směry, formální a výrazové prvky. - popíše dynamické změny v provozovací praxi opery na počátku 20. stol. (vliv G. Mahlera)
- navrhne osobité koncepční řešení vybraného díla
- na základě prostudování díla zajímavě a výstižně vyjádří detailní obsah a tematické souvislosti díla, děj a charaktery postav
- dramaturgicky spolupracuje dle zadání na přípravě absolventské inscenace v Komorní opeře svého kolegy ve vyšším ročníku (příprava podkladů, rešerše, doprovodné texty, koncepční spolupráce, sledování a reflexe zkoušek atd.) - Osnova
- Opera v historickém vývoji z pohledu dramaturgie
(struktura hudebního dramatu v různých obdobích hlavní znaky, typy a žánry opery, inscenační praxe a přístupy, znalost důležitých autorů a jejich děl, rozbor konkrétních příklad)
Opera na přelomu 20. století – tradice a avantgarda - Smetanovská tradice: A. Dvořák; Fibich - opera a melodram; počátek 20. stol. (Kovařovic, Foerster, Ostrčil, Novák).
- Janáček – výrazný solitér; vývoj jeho hudebně dramatického myšlení.
- Dozvuky romantismu ve světe (R. Strauss); význam G. Mahlera.
- Verismus a italská operní tradice na přelomu století (Boito, Mascagni, Leoncavallo, Giordani, Cilea); G. Puccini a jeho dramatismus;
- Impresionistická opera (Debussy, Ravel).
- Expresionismus a 2. vídeňská škola.
- Další významné osobnosti poč. 20. stol. Bartók, Stravinskij, Prokofjev, Šostakovič ad.
Povinná četba (výběr titulů možno v adekvátním rozsahu individuálně přizpůsobit dle potřeby): - Šrámek: Měsíc nad řekou
- Čapek: Věc Makropulos
- Mahen: (libovolný titul)
- Wilde: Ideální manžel
- Shaw: Pygmalion
- Čechov: Tři sestry
- García Lorca: Krvavá svatba
- Dostojevskij: Zápisky z mrtvého domu
Klavírní výtahy s nahrávkami či videozáznamy: - Fibich: Nevěsta messinská, Bouře, Šárka, Pád Arkuna (vybrat jeden operní titul a dva melodramy)
- Foerster: Debora, Eva (vybrat jeden titul)
- Janáček: Káťa Kabanová, Její Pastorkyňa, Věc Makropulos, Z mrtvého domu
- Mascagni: Sedlák kavalír
- Puccini: Triptych, Manon Lescaut, Děvče ze zlatého západu
- Debussy: Pélleas a Melisanda
- Ravel: Španělská hodinka, Dítě a kouzla
- Strauss: Salome, Rosenkvalier
- Berg: Vojcek, Lulu
- Bartók: Modrovousův hrad
- Šostakovič: Lady Macbeth
- Stravinskij: Oidipus Rex, Příběh vojáka
- Opera v historickém vývoji z pohledu dramaturgie
- Literatura
- povinná literatura
- TROJAN, Jan. Dějiny opery. Praha : Paseka , 2001. info
- Brockett, Oscar Gross. Dějiny divadla. Praha, Nakladatelství Lidové noviny: Divadelní ústav, 1999, 948 str., ISBN 80-7106-364-9 (NLN), ISBN 80-7008-096-5 (DÚ). info
- doporučená literatura
- ABBATE, Carolyn, Roger PARKER. Dějiny opery - Posledních 400 let. Z angl. orig. (London, Penguin Books Ltd. 2014) přeložil Robert Novotný. Praha: Argo, Dokořán, 2017, 656 s. ISBN 978-80-257-2094-3, 978-80-7363-700-2.
- ZAHRÁDKA, Jiří. Divadlo nesmí býti lidu komedií. Brno: Editio Janáček, 2012, 145 s. ISBN 978-80-7028-385-1
- TYRREL, John. Janáček: Osiřelý kos 1854 - 1914. Brno: Host, 2018, 982 s. ISBN 978-80-7577-433-0
- TYRREL, John. Česká opera. Brno: Opus musicum, 1991-1992. info
- BÁRTOVÁ, Jindřiška. Vokální hudba 20. století. Brno : JAMU , 2002. info
- FALTUS, Leoš, Eva DRLÍKOVÁ, Svatava PŘIBÁŇOVÁ a Jiří ZAHRÁDKA. Leoš Janáček,Teoretické dílo I. In Leoš Janáček,Teoretické dílo I. Brno: Editio Janáček, 2007, 800 s. H 0014 TD. ISBN 978-80-904052-0-2. info
- Jindřiška Bártová - Monika Holá: Režijní přístupy k operám Leoše Janáčka v Brně. Brno 2004. info
- Výukové metody
- Přednášky, rozhovory, individuální výuka, mentoring, cvičení. Rozbor rozpracovaných úkolů, diskuze o nastudovaných tématech. Samostudium a samostatná přípravná a tvůrčí činnost. Návštěvy divadelních, zejména operních představení, sledování oper ze záznamů a jejich reflexe a rozbory.
- Metody hodnocení
- Zkouška. Student bude ústně přezkoušen z látky za oba semestry. Podmínkou připuštění ke zkoušce je splnění zadaných úkolů a prostudování předepsané literatury a splnění povinné četby. Podmíněná účast je 75%. Při vyšší absenci je požadována další písemná práce dle zadání v minimálním rozsahu 9000 znaků. Ani v takovém případě však absence nesmí překročit 50% hranici.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- 1) Povinná literatura – v případě Dějin opery (Trojan) a Dějin divadla (Brocket) se studují vždy pouze příslušné kapitoly, vztahující se k danému období.
2) Povinná četba se překrývá s předměty Dějiny světového divadla a Dějiny českého divadla, kde je navíc nutno přečíst ještě daleko více titulů. Zde uvádím jen nejnutnější příklady, z nichž některé jsou konec konců součástí středoškolské povinné četby. Jedná se tedy o opravdu nezbytné minimum, ostatně drama, které má být odehráno za jeden večer, lze přečíst většinou i rychleji, a tak se jedná o poměrně snadno splnitelný úkol, pokud si student osvojí návyk, číst denně.
3) Při sledování a rozboru nahrávek, je vždy vhodné mít k dispozici český (příp. anglický) překlad formou titulků nebo tištěného překladu.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2025/H60304l