H60199Az Kompozice III

Hudební fakulta
zima 2024
Rozsah
0/2/18. 10 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D. (přednášející)
MgA. Michal Indrák, Ph.D. (přednášející)
MgA. Jan Kavan, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Po 9:20–10:05 113, Po 19:20–20:55 115, St 13:30–15:05 115
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu H60197Al Kompozice elektroakustické hudby II.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je další rozšíření dovedností pro tvorbu elektroakustické hudby o schopnosti realizovat skladby s propracovanější vícekanálovou reprodukcí, využívající komplexní řetězce procesování zvuku.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• vytvářet složité hudební objekty s eventuálním mikrointervalovým laděním,
• realizovat komplikovanou vícekanálovou hudbu,
• využít komplexní zapojení efektových procesorů do signálového řetězce,
• komponovat delší elektroakustické skladby s propracovaným vícekanálovým výstupem na základě soudobých kompozičních přístupů.
Osnova
  • Tvorba komplexních struktur v oblasti tónových výšek a tónových délek, možné využití mikrointervalového ladění.
  • Pokročilá vícekanálová reprodukce z praktického hlediska.
  • Práce se sériovými a paralelními řetězci efektových procesorů.
  • Vytvoření alespoň 1 elektroakustické kompozice s délkou min. 20 minut s větším množstvím stop a propracovaným vícekanálovým výstupem s důrazem na umělecké parametry díla, současné trendy v tvorbě elektroakustické hudby a moderní kompoziční principy.
Literatura
  • LANDY, Leigh: Making Music with Sounds. New York: Routledge, 2012. ISBN 978-0-415-80678-7.
  • KAVAN, Jan. Pure Data – platforma pro tvorbu interaktivního díla. Brno: JAMU, 2013, s. 3. ISBN 978-80-7460-033-3.
  • PUCKETTE, Miller. The theory and technique of electronic music. New York: Hackensac, World Scientific Publishing Co., c2007. ISBN 978-9812700773.
  • FRAZER, Peter A. The Development of Musical Tuning Systems [online]. 2001, aktualizováno 2015. [cit. 13. 12. 2018]. Dostupné z: www.peterfrazer.co.uk/music/tunings.html
  • PAŘÍZEK, Petr. Elektronická kompozice: cesta k propojení sonických a akordických prvků v hudbě. Brno: JAMU, 2017. ISBN 978-80-7460-119-4.
  • COUL, Manuel Op De. Scala scale file (.scl) format [online]. [cit. 13. 12. 2018]. Dostupné z: www.huygens-fokker.org/scala/scl_format.html
  • FALTUS, Leoš. Hudební sémiotika pro skladatele. Brno: JAMU, 1994. ISBN 80-85429-14-4.
  • ROWE, Robert. Interactive Music Systems: Machine Listening and Composing. Cambridge, Mass.: The MIT Press, 1992. ISBN 0262680750.
  • CAGE, John. Silence: přednášky a texty. Praha: Tranzit, 2010. ISBN 978-80-87259-07-8.
  • LICHT, Alan. Sound Art: Beyond Music, Between Categories. New York: Rizzoli International Publications, 2007. ISBN 978-0847829699.
  • KOSTKA, Stefan. Materials and Techniques of Post Tonal Music. London, New York: Routledge, 2013. ISBN: 978-0-20579-455-3.
  • TRUAX, Barry. Acoustic communication. Norwood: Ablex Publishing Corporation, 1984. ISBN 0-89391-263-8.
  • FLAŠAR, Martin. Poème électronique: 1958: Le Corbusier, E. Varèse, I. Xenakis. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5945-0.
  • ROADS, Curtis. Microsound. Cambridge, Mass.: MIT Press, c2001. ISBN 0-262-18215-7.
  • MONZO, Joseph L. Encyclopedia of Microtonal Music Theory [online]. California, USA, Tonalsoft Corporation [cit. 13. 12. 2018]. Dostupné z: http://tonalsoft.com/enc/encyclopedia-index.aspx
Výukové metody
Cvičení. Individuální výuka.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2024/H60199Az