H60198l Kompozice V

Faculty of Music
Summer 2025
Extent and Intensity
0/2/18. 10 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D. (seminar tutor)
MgA. Jan Kavan, Ph.D. (seminar tutor)
prof. Ing. Ivo Medek, Ph.D. (seminar tutor)
prof. Martin Smolka (seminar tutor)
doc. MgA. Jaroslav Šťastný, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D.
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Úspěšné absolvování předmětu H60198z Kompozice V.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je prohlubovat ukotvení znalostí a dovedností posluchače, souvisejících s uměleckým a technologickým řešení závěrečného projektu nebo doplňující znalosti a dovednosti posluchače pro jeho všestranný umělecký rozvoj.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• detailní orientace v souvislosti vlastního absolventského díla se současným uměleckým provozem,
• přesné sémantické analýzy projektu a vytváření obdobných i výrazně modifikovaných variant použitých kompozičních i technologických řešení.
Syllabus (in Czech)
  • Komplexní kompoziční analýza partitur soudobých autorů s nahrávkami.
  • Získávání dalších informací z umělecké i technologické oblasti pod vedením pedagoga, které s absolventským dílem souvisí, včetně vytváření delších studií nebo samostatných děl.
Literature
  • SCHNITTKE, Alfred. Concerto grosso per due violini, clavicembalo (anche pianoforte) e orcherstra d'archi: partituren. Wien: Universal Edition, 1999. ISBN M-008-02177-0.
  • LACHENMANN, Helmut. Zwei Gefühle, Musik mit Leonardo. Wiesbaden: Breitkopf & Härtel, 1992.
  • GRISEY, Gérard. Quatre chants pour franchir le seuil. Milan, Berlin, London: Ricordi, 1998.
  • MUSICA NOVA II/III, sborník referátů, JAMU Brno, 2000. info
  • VERNALIS, Carol, HERZOG, Amy, RICHARDSON, John. The Oxford Handbook of Sound and Image in Digital Media. Oxford, New York: Oxford University Press, 2013. ISBN 978-0199757640.
  • JOHNSON, Tom. Other Harmony: Beyond Tonal and Atonal Perfect. Paris, New York: Editions 75 & Two-Eighteen Press, 2014. ISBN 978-2907200028.
  • MONZO, Joseph L. Encyclopedia of Microtonal Music Theory [online]. California, USA, Tonalsoft Corporation [cit. 13. 12. 2018]. Dostupné z: http://tonalsoft.com/enc/encyclopedia-index.aspx
  • HANDEL, Stephen. Listening: An Introduction to the Perception of Auditory Events? Cambridge, Mass.: The MIT Press, 1989. ISBN 978-0262081795.
  • TOOP, David. Ocean of Sound: Ambient sound and radical listening in the age of communication. London: Profile Books Ltd., 2001. ISBN 978-1852427436
  • TRUAX, Barry. Acoustic communication. Norwood: Ablex Publishing Corporation, 1984. ISBN 0-89391-263-8.
  • ATTALI, Jacques: Noise: The Political Economy of Music. Minnesota: University of Minnesota Press, 1985. ISBN 978-0816612871.
Teaching methods (in Czech)
Cvičení. Individuální výuka.
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2025, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2025/H60198l