HF:H60186l Komorní hra I - Informace o předmětu
H60186l Komorní hra I
Hudební fakultaléto 2025
- Rozsah
- 0/2/8. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. MgA. Miloslav Jelínek (cvičící)
MgA. Marek Švestka, Ph.D. (cvičící)
prof. Mgr. Vladislav Bláha, ArtD. (cvičící)
MgA. Matěj Freml, Ph.D. (přednášející)
prof. MgA. František Novotný (cvičící)
MgA. David Šlechta, Ph.D. (přednášející)
MgA. Štěpán Švestka (cvičící)
doc. Miloš Vacek (cvičící)
Mgr. Pavel Wallinger (cvičící)
MgA. Miroslav Zicha (přednášející)
prof. ArtD. Peter Michalica (cvičící)
doc. Mgr. Jan Řezníček (přednášející)
Patrick Vacík, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. MgA. Miloslav Jelínek
Katedra strunných nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra strunných nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Úspěšné absolvování předmětu H60186z - Komorní hra I
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Hra na housle (program HF, Hstru:B)
- Hra na kontrabas (program HF, Hstru:B)
- Hra na kytaru (program HF, Hstru:B)
- Hra na violoncello (program HF, Hstru:B)
- Hra na violu (program HF, Hstru:B)
- Cíle předmětu
- Interpretační praxe v souborech různého typu - duo, trio, kvarteto, kvinteto, sexteto, okteto, noneto popř. větší komorní celek. Na základě této spolupráce získá student zkušenosti v rozvíjení požadavků na komorní hru: intonační a barevná flexibilita vzhledem k ostatním nástrojům ansámblu, rytmická ukázněnost, vyváženost jednotlivých hlasů, schopnost vyjádřit pohybem nástup a tempo, dotváření vlastního interpretačního názoru, vzájemná komunikace členů souboru.
V rámci spolupráce mezi katedrami možnost vytváření souborů s nástroji dechovými, klávesovými, bicími a zpěvem. - Výstupy z učení
- Student dokáže komunikovat s dalšími členy souboru, umí se přizpůsobit společným požadavkům na úspěšnou interpretaci díla jako celku. Vnímá specifika jednotlivých nástrojů, dokáže respektovat osobnost svého spoluhráče, ale umí rovněž prezentovat vlastní umělecký názor.
- Osnova
- Uvědomování si nutnosti podřídit svůj názor týmové spolupráci.
- Vnímat svůj part v souvislostech celé partitury.
- Rozvíjí schopnost dynamické, zvukově barevné a výrazové přizpůsobivosti ve spojení s různými nástroji.
- Repertoár je vybírán dle složení souboru.
- Příklady:
- Haydn F. J.: Klavírní tria, smyčcové kvartety
- Rossini G.: Duo pro violoncello a kontrabas
- Suk J.: Klavírní trio c moll
- Bottesini G.: Un bouche aimée pro zpěv, kontrabas a klavír
- Literatura
- doporučená literatura
- Turnbull, H.: The Guitar from the Renaissance to the Present Day. New York 1974
- Meier, A.: Konzertante Musik für Kontrabass in der Wiener Klassik. Worms 1969
- Křístková, D.: Klavírní doprovod a komorní hra. Brno, JAMU 2001
- Výukové metody
- Hromadná výuka, praktický nácvik, koncertní vystoupení, vystoupení na semináři
- Metody hodnocení
- Zkouška
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Vystoupení na semináři nebo na koncertě. Minimální délka studovaného komorního díla je 20 minut.
- Další komentáře
- Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (léto 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2025/H60186l