H601852l Ansámblová hra I

Hudební fakulta
léto 2025
Rozsah
0/2. 5 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
prof. MgA. Martin Opršál (přednášející)
MgA. Jiří Levíček (přednášející)
Cyrille Alexandre Oswald (přednášející)
Mgr. Jan Přibil, DiS. (přednášející)
Marián Ševčík (přednášející)
Garance
prof. MgA. Martin Opršál
Katedra bicích nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra bicích nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění (50,00 %), Katedra jazzové interpretace – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění (50,00 %)
Předpoklady
EVER( H601852z Ansámblová hra I )
Úspěšné přijímací řízení do bakalářského stupně studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vytvoření schopnosti hry v ansámblech variabilního obsazení (duo, trio, kvarteto, kvinteto atd.). Hra v těchto početně menších souborech má svá specifika od hry ve velkých tělesech (bigband, symfonický orchestr).
Studenti se učí respektovat spoluhráče jako partnery na pódiu či v nahrávacím studiu. Bohatší obsazení oproti sólovému hraní nutí spoluvytvářet a vnímat různé zvukové barvy a jejich kombinace; přispívá též k pregnantnějšímu rytmu.
Výstupy z učení
Na základě praktické výuky v souborech student ovládá základní atributy ansámblové hry:
- spolehlivě intonuje, zná intonační a barevné odlišnosti jednotlivých nástrojů;
- je rytmicky i tempově přizpůsobivý;
- ovládá zásady ansámblového cítění (role jednotlivých hlasů);
- má povědomí o přístupu k interpretaci různých stylů;
- respektuje ostatní spoluhráče a toho, kdo vede zkoušky souboru;
Na základě těchto zkušeností student umí být rovnocenným spoluhráčem během zkoušek i při vystoupení. Je komunikativní, otevřený a přístupný kritickým názorům ostatních členů ansámblu.
Osnova
  • V návaznosti na předchozí semestr i nadále práce v malých skupinách, s důrazem na preciznost, vzájemný kontakt hráčů, zvukovou pestrost a vynalézavost.
  • Rozvíjení schopnosti hrát a ve všech aspektech spolupracovat s jiným subjektem.
  • Vnímání vlastního hlasu v kontextu celkového zvuku a výrazu souboru.
  • Schopnost interpretačně zvládnout komplikovanější skladby.
  • Rozvíjení schopnosti interakce mezi sólisty a doprovodnými nástroji.
  • Upevňování rytmické jistoty a souhry.
  • Hraní pomalých a rychlých temp s důrazem na preciznost frázování a konzistenci tempa skladby.
  • Práce s dynamikou.
  • Prostor pro hraní studentských skladeb.
Literatura
  • The New Real Book – Volume 2. Petaluma, Sher Music, 1991.
  • The New Real Book – Volume 1. Petaluma, Sher Music, 1988.
Výukové metody
Cvičení, koncertní vystoupení
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet
Účast ve výuce minimálně 70%
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.