HF:H50514z Hra na nástroj II - Informace o předmětu
H50514z Hra na nástroj II
Hudební fakultazima 2024
- Rozsah
- 2/0. 8 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- Kamil Slezák (přednášející)
prof. MgA. Martin Opršál (přednášející) - Garance
- prof. MgA. Martin Opršál
Katedra bicích nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra bicích nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- H50507z Hra na nástroj I && EVER( H50514l Hra na nástroj II )
Absolvování předmětu Hra na nástroj I v bakalářském studiu na HF JAMU, případně na jiné umělecké vysoké škole. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Hra na bicí nástroje (program HF, Hbnji:B)
- Cíle předmětu
- Zdokonalování uměleckého a technického projevu studenta.
MALÝ BUBEN
Malý buben v symfonické hudbě - kontinuální návaznost na studijní program 1. ročníku. Upevnění technických návyků a herní stylovosti. American Rudiments: úvod do studia nové koncepce hry, postaveného na základě kombinace rytmických útvarů (rudiments)- paradiddles, flams atd.
MELODICKÉ NÁSTROJE
Zvyšování hráčské vyspělosti ve dvou- i čtyřpaličkové technice. Interpretace polyfonních skladeb, s důrazem na barevné odlišení hlasů (výběr paliček, způsob úhozu atd.). Rozšiřování koncertního repertoáru. - Výstupy z učení
- Student se v rámci tohoto předmětu od druhého ročníku věnuje malému bubnu a melodickým nástrojům. Hra na ostatní základní bicí nástroje (tympány, orchestrální nástroje, sestavy bicích nástrojů, bicí souprava) je součástí jiných předmětů;
Student má již ustálenu vybranou čtyřpaličkovou techniku;
Jsou mu známy atributy tvorby transkripci kompozic původně určených pro jiné než bicí nástroje;
Má vybudován základ svého koncertního repertoáru;
Na solidní úrovni je schopen hry z listu. - Osnova
- MALÝ BUBEN
- Studijní materiál: A. Lepak: 50 Contemporary Snare Drum Etudes (Windsdor music); M. Goldenberg: 12 Progressive Solos for Snare Drum (Hal Leonard); J. Delécluse: Twelve Studies for the Snare Drum (Alphonse Leduc); M. Peters: Intermediate Snare Drum Studies (M. Peters); M. Peters: Advanced Snare Drum Studies (M. Peters); A. J. Cirone: Portraits in Rhythm (Alfred Music); Ch. Wilcoxon: Modern Rudimental Swing Solos (Ludwig Music); C. Wilcoxon: All - American Drumer (Ludwig Masters); J. S. Pratt: 128 Rudimental Street Beats (Hal Leonard); The Solo snare drummer (Permus pub.).
MELODICKÉ NÁSTROJE- Studium koncertních čtyřpaličkových etud - G. Stout: č.5, 8, 10, 14 (Studio 4); P. Smadbeck: č.1, 2 (Studio 4) - s důrazem na úhozovou vyrovnanost a preciznost.
- Studium transkripcí z období baroka, s důrazem na stylové prvky (melodické ozdoby, fráze atd.) - J. S. Bach: Violoncellové suity (Bärenreiter), Houslové sonáty - výběr (Keyboard Percussion Publ.).
- Příprava na seminární vystoupení, výhledově také na ročníkový koncert v letním semestru – N. J. Živković: Drei unverbindliche Stücke – výběr (Gertel Verlag); D. Friedman: Texas Hoedown (Norsk Musikforlag); M. Ford: Moon Chasers (Innovative Percussion); T. Tanaka: Two Movements (Ongaku No Tomo); E. Séjourné: Chandigarh (Norsk Musikforlag); K. Miyake. Chain (Beurskens) apod.
- Literatura
- doporučená literatura
- KRATOCHVÍLOVÁ, Tereza. Problematika transkripcí pro melodické bicí nástroje. Diplomová práce. Brno, JAMU, 2001.
- STEVENS, Leigh Howard. Marimbists' Guide to Performing Bach. In: Johann Sebastian Bach - Six Suites for Marimba. Asbury Park, Keyboard Percussion Publications, 2015.
- FORD, Mark. Marimba Technique Through Music. Nachville, Innovative Percussion, 2005.
- Výukové metody
- Přednáška - individuální výuka
- Metody hodnocení
- Klasifikovaný zápočet - komisionální
Účast ve výuce minimálně 80%
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2024/H50514z