H50514l Hra na nástroj II

Hudební fakulta
léto 2025
Rozsah
2/0. 8 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Kamil Slezák (přednášející)
prof. MgA. Martin Opršál (přednášející)
Garance
prof. MgA. Martin Opršál
Katedra bicích nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra bicích nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( H50514z Hra na nástroj II )
Absolvování předmětu Hra na nástroj I v bakalářském studiu na HF JAMU, případně na jiné umělecké vysoké škole.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozvíjení umělecké individuality studenta.

MALÝ BUBEN
Malý buben v symfonické hudbě - kontinuální návaznost na studijní program 1. ročníku. Upevnění technických návyků a herní stylovosti. American Rudiments: pokračování ve studiu, postaveného na základě kombinace rytmických útvarů (rudiments)- paradiddles, flams atd.
MELODICKÉ NÁSTROJE
Zvyšování hráčské vyspělosti ve čtyřpaličkové technice. Rozšiřování koncertního repertoáru.

Příprava a realizace ročníkového koncertu.
Výstupy z učení
Student je schopen intepretace náročných skladeb ve čtyřpaličkové technice, s využitím veškerých relevantních prvků této techniky;
Dokáže odpovídajícím způsobem inerpretovat rozdílně pojaté skladby pro malý buben v klasickém či rudimentálním pojetí;
Na vysoké úrovni je schopen hry z listu;
Svůj nastudovaný repertoár je schopen na vysoké úrovni prezentovat při ročníkovém koncertě, resp. dalších koncertních příležitostech.
Osnova
  • MALÝ BUBEN
  • Interpretace etud nebo skladeb zaměřených na orchestrální hru.
  • Studium rudimentálních sól s velkým důrazem na kulturu zvuku, správné frázování a pevný rytmický pulz.
  • Studijní materiál: A. Lepak: 50 Contemporary Snare Drum Etudes (Windsdor music); M. Goldenberg: 12 Progressive Solos for Snare Drum (Hal Leonard); J. Delécluse: Twelve Studies for the Snare Drum (Alphonse Leduc); M. Peters: Intermediate Snare Drum Studies (M. Peters); M. Peters: Advanced Snare Drum Studies (M. Peters); A. J. Cirone: Portraits in Rhythm (Alfred Music); C. Wilcoxon: Modern Rudimental Swing Solos (Ludwig Music); C. Wilcoxon: All - American Drumer (Ludwig Masters); J. S. Pratt: 128 Rudimental Street Beats (Hal Leonard); The Solo snare drummer (Permus pub.).

  • MELODICKÉ NÁSTROJE
  • Zaměření na preciznost a zvukovou kulturu. Hra koncertních etud – P. Smadbeck: č. 2, 3; G. Stout: č. 9, 12 (vše vyd. Studio 4).
  • Studium transkripcí z období baroka, s důrazem na stylové prvky (melodické ozdoby, fráze atd.) - J. S. Bach: Violoncellové suity – výběr (Supraphon Praha), Houslové sonáty – výběr (Keyboard Percussion Publ.).
  • Výběr a studium skladeb pro koncertní vystoupení - R. Helble: Preludia 1 – 6 (Studio 4), 7 – 9 (Keyboard Percussion Publ.); C. Cangelosi: Character Nr.2 (Casey Cangelosi); M. Halt: Marimbasonic (Simrock Hamburg); E. Séjourné: Koncert pro marimbu (Norsk Musikforlag), event. skladby z předchozích semestrů.
Literatura
    doporučená literatura
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Tereza. Problematika transkripcí pro melodické bicí nástroje. Diplomová práce. JAMU Brno, 2001.
Výukové metody
Přednáška - individuální výuka
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet - komisionální
Ročníkový koncert v trvání 20 minut
Účast ve výuce minimálně 80%
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.