DIFA:DSCZ110 History of Clothing I - Course Information
DSCZ110 History of Clothing I
Theatre FacultyWinter 2024
- Extent and Intensity
- 2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Jitka Ciampi Matulová (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Mon 12:00–13:30 POC_UC_BAYER
- Prerequisites (in Czech)
- Vstupními předpoklady jsou znalosti z dějin civilizace (dějepisu) a dějin umění na úrovni středoškolského učiva.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Set and Costume Design (programme DIFA, Sce_Sd:B)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je představit vývoj odívání (nejen oděvu samotného, ale i všech oděvních doplňků, od prádla, přes obuv, klobouky, rukavice, vějíře, až po šperk) a dále vývoj “kultu těla” (reflexe tělesnosti společností, hygiena, kosmetika, sport), a to v období od starověku do napoleonských válek. Cílem je představit nastíněná témata v širším kontextu sociologickém, historickém a kulturním. Důraz je kladen na rozlišení charakteristických rysů odívání a oděvních doplňků jednotlivých epoch, obeznámení se s dobovými právními výnosy z oblasti módy, módními příručkami a časopisy i na základní orientaci v oděvních střizích a užívaných materiálech. Dále na porozumění vztahu módy a vnímání tělesnosti v proměnách času a porozumění vazbám mezi politikou, ekonomikou a módou. Mimo to je cílem kurzu i rozvinutí vnímavosti studentů k nacházení historických inspirací a paralel pro současnou oficiální oděvní tvorbu i její neoficiální alternativní proudy.
- Learning outcomes (in Czech)
- Student má znalosti z dějin odívání, orientuje se v užívaných materiálech a oděvních střizích daného období
Student má znalosti o vzniku, užívání a formách oděvních doplňků
Student rozumí vztahu oděvu a společenské reflexi tělesnosti
Student rozumí vzájemným vlivům politiky, ekonomiky a módy a jejich historickým proměnám
Student umí své znalosti z kurzu aplikovat při vlastní tvorbě divadelního a filmového kostýmu - Syllabus (in Czech)
- 1. Vymezení náplně kurzu, úvod do problematiky - otázky textilní terminologie, úskalí pramenů a jejich typy (obrazové, písemné i hmotné), textilní materiály vymezeného období (starověk - poč. 19. století) a jejich symbolická hodnota
- 2. Vývoj technologií zpracování a úprav textilních vláken, šperkařské techniky, úskalí zkoumání dějin tělesnosti
- 3. Mezopotámie - společnost a móda, hygiena, hrobové nálezy šperků, ad.
- 4. Egyptská říše - oděv, kult těla a specifika života faraonů a jejich otroků
- 5. Oblast Středozemního moře - pozůstatky krétské a mykénské civilizace
- 6. - 7. Kalos kai agathos starověkého Řecka a jeho odraz v oděvu, Helénská kultura mimo Řecko
- 8. Civilizace Etrusků - nástěnné malby v hrobkách a materiální nálezy
- 9. - 10. Proměny římské říše a střet s Barbary - tóga versus kalhoty
- 11. Čínské impérium I. - monopol produkce hedvábí, specifika úpravy tkanin, Hedvábná stezka, symbolická hodnota oděvu a jeho ikonografie (Syn Nebes)
- 12. Čínské impérium II. - vlády významných dynastií, specifika chanské a mandžujské kultury
- 13. Oděv jako schránka nehmotného těla v Byzantské říši, návaznost na rané křesťanství
- 14. Závěrečné semestrální shrnutí
- Literature
- recommended literature
- Kybalová, Ludmila, Starověk, Praha 1998. info
- Thiel, Erika, Geschichte des Kostüms: die europäische Mode von den Anfängen bis zur Gegenwart, Berlin 1973. info
- Heroldová, Helena, Čína. Země hedvábí, Praha 2010.
- Jarošová, Helena, Filozofie těla - klíč k hlubšímu chápání těla a šatu, Praha 2013.
- Smithová, Virginia, Dějiny čistoty a osobní hygieny, Praha 2011.
- Baughová, Gail, Encyklopedie textilních materiálů. Příručka módního návrháře, Praha 2012.
- Teaching methods (in Czech)
- * Přednáška, samostatná práce studentů
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2 - Assessment methods (in Czech)
- Předmět je zakončen zkouškou ve formě písemného testu. Podmínkou splnění předmětu je rovněž minimálně 80% účast na přednáškách a odevzdání písemné práce na zadané téma.
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2024/DSCZ110