DFDZ202 Umění pohybu a tanec

Divadelní fakulta
zima 2024
Rozsah
0/2/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Hana Gallinová, DiS. (přednášející)
MgA. Silvie Kudelová (přednášející)
doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Josefa Morávka – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Josefa Morávka – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( DFDL202 Umění pohybu a tanec II )
návyk fyzicky pracovat s tělem (hodiny tance, jógy, tai chi, ...) schopnost koncentrovat se na pohybový i teoretický materiál intenzivní osobní zájem o studium pohybu a tance otevřenost
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předávat studentovi/ce komplexní poznaní vlastního těla, budovat pestrý pohybový slovník, rozvíjet schopnost pozorovat pohyb a choreograficky přistupovat k vlastní i cizí tvorbě, prohloubit znalosti z anatomie a pomoci mu/ji objevovat plnou pohybovou virtuozitu
Výstupy z učení
Student/ka bude po absolvování předmětu schopen/a:
• budovat disciplínu a zvědavost pro fyzický, poetický, spirituální růst zakotvený v práci s vlastním tělem
• znát široký rozsah prakticko-teoretického materiálu zaměřeného na studium umění a podstaty pohybu a tance jednak z perspektivy aktéra a rovněž z pozice pozorovatele vytvářeného
• aplikovat dovednosti kompoziční a choreografické práce do vlastní tvorby, aktivně zahrnout produkční a rovněž i receptivní stránku tvorby pohybu/tance
• znát základy fyzického tréningu a fyziologického vědění, čím je podpořena schopnost rozpoznat potřeby pro vlastní trénink a dispozice pro jeho vytváření
• prohloubit poznání vlastního těla, rozeznát vlastní umělecké tendence z osobního i autorské/tvůrcovské pozice prostřednictvím poznávání principů tvorby současných i minulých choreografů, tvůrců
• kultivovat přítomnost, vědomí a imaginaci těla
Specifické výstupy z aspektů předmětu:
I. I. Tanec, improvizace a imaginace těla
- rozvíjet dovednost tělesného uvědomění a tělesného zpřítomnění, jako základní nástroje pro rozvoj umění performance
- artikulace těla, pracovat s detailem pohybu a přesností, aplikovat bohatý pohybový slovník, což podpoří diverzitu a možnosti vyjádření stávajícího aktéra
- identifikovat pohybové kvality a charaktery, které se s nimi propojují, což slouží jako jeden z bazálních nástrojů pro porozumění a tvorbu (nejen instantních) kompozic
- s důvěrou a rozvahou prozkoumávat své vlastní pohybové možnosti, umožnit získat přehled ve způsobech práce s technikou improvizace skrze analýzu tvorby choreografů (Deborah Hay, Steve Paxton, Julyen Hamilton, …)
- pracovat s vlastním tělem autonomně a disponibilně v kontextu specifických technik divadelní, taneční, performerské tvorby Předmět je konstruován tak, aby studenta vedl ke schopnosti/dovednosti propojit a integrovat práci se základními aspekty přítomnými v tvorbě pohybu a tance – tělo, prostor, čas, objekt, partner a aby zároveň dokázal rozlišit, kdy je práce zaměřena specificky na jeden z aspektů, tím je podpořen smysl pro detail a specificitu a schopnost integrace učebního materiálu.
II. Techniky současného tance
- student si vybuduje výdrž a návyk pro vlastní fyzický trénink a podání výkonu, získá základní zručnosti v práci se zemí, s druhým tělem, rovněž i s choreografickým materiálem a repertoárem, bude prohloubena plynulost a energie bude prozkoumána v kontextu dovednosti zpřítomnění se, práce se škálou mezi extrémy a miniaturami pohybu
III. Pozorování pohybu (Laban based) - dovedně pozorovat pohyb a rozpoznat jeho specifické kvality (i dle kategorií v rámci Laban Movement Analysis), mít rozšířené povědomí o komplexitě pohybu, citlivě dekonstruovat pohybovou frázi i umět globálně zhodnotit pohybové dění, aktivně přecházet z perspektivy pozorovatele/svědka do pozice aktéra
IV. Experienciální anatomie - aplikovat teoreticko-praktické znalosti/vědomosti z anatomie a fyziologie, uplatnit vhledy do vztahů mezi funkcí a strukturou lidského těla a tvorbou pohybu, tance a vytvářením poezie, významů a charakterů
V. Introspekce v pohybu - sebe-reflexe prostřednictvím následování pohybu a neverbálního materiálu, nabytí nástrojů pro rozpoznání svých potřeb, inspirace a motivace, i pro sebe-podporu (self-empowerment), což student může vztáhnout k procesu studia a jeho nárokům
Osnova
  • V tomto kurzu se student zaměří na:
  • • Tanec, improvizace a imaginace těla trénink: I. rok, techniky improvizace, II. rok, kompozice, III. rok, skupinová kompozice, IV. rok, integrace techniky improvizace a instantní kompozice (tělo, prostor, čas, druhý tvoří instantní choreografie)
  • • Techniky současného tance intenzivní fyzický trénink prostřednictvím zaměření se na specifické principy technik současného tance, práce s gravitací a se zemí, práce s partnerem, dynamika a rytmus pohybu, artikulace a izolace částí těla, …
  • • Pozorování pohybu (Laban based)
  • I. rok: obeznámení se s Laban Movement Analysis, systémem analýzy pohybu, zaměření na „efforts/kvality“,
  • II. rok: zaměření na práci s prostorem a časem,
  • III. rok: studium teorie pozorování pohybu, obeznámení se s tím, na co jsou pozorování a analýza pohybu potřebné, jak z pozice pozorovatele, tak postupně interiorizujíc pozici pozorovatele do sebe samého (podpora zdravé sebe-reflexe v rovině tvůrce i v osobní rovině ) zostření dovedností pozorování formou intenzivního tréninku pozorování pohybu soustředění se na specifické kvality/kategorie pohybu podle systému Laban Movement Analysis a experienciální studium tohoto systému (v pohybu)
  • • Experienciální anatomie učení se anatomickým principům a zákonům skrze zážitek s vlastním tělem či s tělem partnera, studium teorie anatomie, průzkum jednotlivých částí těla, jejich struktury, funkčnosti, významů i poetiky
  • • Introspekce v pohybu Workshop introspekce se uskuteční formou intenzivního 2-3 denního workshopu (cca 5 hodin denně) Práce se zaměří na prohloubení sebe-poznání přes následování pohybu těla v jeho autentičnosti, naladění se na potřeby těla, pocítění a rozpoznání vlastních interních zdrojů, rozpoznání vlastních potřeb, způsoby ukotvení, podpoří se intuice, myšlení, smyslové vnímaní, cítění (podle modelu Junga), integrace myšlení, emocí, akce.
  • Student se bude moci zaměřit na vlastní osobní proces, prozkoumá intimní témata, které přes facilitaci bude moci vztáhnout k tématům a procesu studia samotného, přes facilitovanou sebe-reflexi objeví možnosti sebe-podpory, upevnění vnitřních zdrojů, prozkoumá nové formy akce, vztahu, komunikace s druhým. Student bude mít možnost obeznámit se s technikou autentického pohybu, která je často používána i jako způsob tvorby choreografického materiálu
Literatura
    povinná literatura
  • I. rok: Mabel E. Todd (2008), The Thinking Body. The Gestalt Journal Press.
    doporučená literatura
  • II.rok: Anna Halprin (2003), The Expressive Body in Life, Art, and Therapy: Working with Movement, Metaphor and Meaning. Jessica Kingsley Publishers.
  • Výuka moderního tance s využitím principů techniky José Limóna, Ivana Kloubková
    neurčeno
  • III.rok: Rosemary Butcher (2005) Choreography, Collisions and Collaborations. Middlesex University Press.
  • IV.rok: Rok Guy Cools (2016) Imaginative Bodies: Dialogues in Performance Practices. Antennae Valiz Amsterdam.
  • Johnatan Burrows – umělcova webstránka: www.jonathanburrows.info/
  • Rollo May (1974) The Courage to Create
Výukové metody
Vzdělávat studenta primárně experienciální formou prostřednictvím hodin tance a pohybu ve studiu (seminář, projekt), což bude doplněno teorií (theoretical knowledge), která ukotví studentovo ztělesněné vědění (embodied knowledge)
I. Tanec, improvizace a imaginace těla – formou experienciálních hodin – cvičení a seminář
II. Techniky současného tance - formou experienciálních hodin – cvičení a seminář
III. Pozorování pohybu (Laban based) – cvičení a seminář
IV. Experienciální anatomie – cvičení a seminář
V. Introspekce v pohybu – 1x/semestr, formou workshopu
Metody hodnocení
Student bude hodnocen průběžně během semestru formou krátkých (psaných) zpětných vazeb na konci hodiny nebo jako hodnocení parciálního úkolu/prozkoušení .
Hodnocena bude aktivita studenta na hodinách, zájem, jeho zpětná vazba vztahující se ke studovanému materiálu, soustředěnost, vedení si poznámek během pohybových hodin.
Z každého sub-předmětu/sekce student obdrží jednou za semestr osobní hodnocení formou psaného textu a hodnocení formou známky
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2017, zima 2021.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2024/DFDZ202