DIFA:DAAZX99 Dramaturgie scénografie/meziob - Course Information
DAAZX99 Dramaturgie scénografie/mezioborová diskuse
Theatre FacultyWinter 2024
- Extent and Intensity
- 1/1/1. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Jana Preková (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Tue 10:15–11:45 uc_C
- Prerequisites
- Knowledge of teaching the subject Reflection of contemporary scenography - teacher Matěj Nytra, possibly Contemporary visual art, interest in art history and contemporary visual and performative art. Willingness to look for new analytical approaches to contextual work, willingness to look for cracks and possibilities in spatial and content patterns.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Set and Costume Design (programme DIFA, Sce_Sd:N)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je propojit studenty 3. Bc a 1. a 2. Mg oborů DF JAMU a poskytnout jim platformu pro diskusi a zkoumání stavu umění v současných politicko-sociálních podmínkách. Zájem o hledání různých úhlů pohledu se bude dotýkat postdramatických, posthumánních, neantropocentrických, queer a ekologických témat, etiky, jazykové a mezidruhové komunikace, sociálních systémů a interdisciplinarity ve vztahu k mezioborovým a intermediálním tendencím v současném umění, s ohledem na trendy deep time, slow art, reduct art. Diskuse bude otevřená pro vyjednávání scénografie či jiných oborů ve vztahu k současné politicko-ekologické situaci, ke queer možnostem rozšířit kulturní pole a spolupodílení se na současném stavu společnosti a přírody, struktury vzájemností. Studenti zpracují dle zájmu a dohody témata výtvarného či multimediálního charakteru 2. poloviny 20. století a dvou dekád 21.století . Jako výchozí bod se nabízí politika postmoderny, diskuse bude mít charakter skic. Ve spolupráci s dramaturgem Matějem Nytrou, který bude hostem předmětu bude předmět veden tématy trhlin, nevyužitých intelektuálních či performativních prostor. Seminář zaměřený na oboustrannou výměnu a hledání metod inspirace ze současných, dřívějších i budoucích fenoménů nejen vizuálních a divadelních oborů. Spolu s experty, jejich přítomným i tlumočeným myšlením a tématy, nebo vlastní sebereflexí a aktivitou budeme prolamovat setrvačnost a stálost mrtvých návyků, a strategií cílené ruptury zachytíme zrod či prohlubování rozličných vlivů, iniciací, formací i interpretací, které nám mohou pomoci vyznat se a orientovat v tekuté síti dění a aktérů současného světa. Za hranicemi performativity a scénografie, ale občas i uvnitř mezi nimi, budeme zkoumat naturální v politickém, spirituální v hmotném, imaginární v exaktním, a osou nám bude schopnost obracet jistoty naruby. Během navazujících semestrů semináře se budeme setkávat vždy s čerstvými, ale nikoli pomíjivými motivy, rezonujícími otázkami, případně přátelskými hostkami a hosty.
- Learning outcomes (in Czech)
- Participativní výměna inspirací v mezioborovém diskurzu, rozšíření oborů o myšlení v kontextech současných trhlin a možností nových cest ve spolupráci a interakci a participaci mezi umělci a aktéry. Schopnost iniciování nových druhů vyjádření souvztažnosti a spolupráce v nehierarchické kompozici aktérů. Záznamy textů, participace a prezentace dle dohody s pedagogy.
- Syllabus (in Czech)
- Volný sled setkání a diskusí na témata vyplývající z obsahu předmětu v reaktivní spolupráci studentů, procesuální stálá diskuse, imaginativní interakce, textová reflexe.. Říjen: Základní půdorys a okruhy zájmu, mentální mapy, výzkumu kontextu. Reflexe témat ve stálé cirkulaci zúčastněných, prostor komunikace – hry. Listopad: Rozhovory, akce s edukativními cíli, potencionální naleziště ve všednosti, hraniční ekotopy a jejich záznamy, výzkum obrazového materiálu (spoluúčast studentů) zpracování zvolených textů jako příprava k přístupu k diplomovým textům. Prosinec: Formování nabytých znalostí a zkušeností, prezentace v dohodnutých formách.
- Teaching methods (in Czech)
- Výukové metody: aktivní, participativní (seminář)
- Assessment methods (in Czech)
- Docházka 70%, spolupráce se studenty a pedagogy realizovaná zpracovanými obsahy a formáty dle dohody s pedagogy.
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2024/DAAZX99