DSPZ006 Psychologie v kontextu uměleckého výzkumu

Divadelní fakulta
zima 2023
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. Lucie Hornová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. MgA. Hana Slavíková, Ph.D.
Ateliér doktorských studií – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér doktorských studií – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
TYP_STUDIA(D)
Vzhledem k tomu, že se jedná o předmět v zimním semestru I. ročníku studia, nemá žádnou prerekvizitu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem dvousemestrálního předmětu je umožnit studentům přehled v základních teoriích osobnosti, nabídnout jim orientaci v oboru psychologie ve vztahu k umělecké tvorbě a vzhledem k tématům jejich disertačních prací a výzkumu. Konkrétně se jedná o:
- Porozumění psychohygienické roli výzkumu, prohloubení a využití sebereflexe a prohloubení komunikačních dovedností, ať už na poli prezentace/hodnocení daného díla, směrem ke studentům, či s jedinci se specifickým druhem patologie
- Porozumění roli a výzkumu v umění (Artistic research, Action research, Practitioner research), porozumět principům výzkumu, sebereflexe jako zdroj dat pro výzkum
- Rozvoj schopnosti vytvoření odstupu – metapozice při hodnocení vlastních i cizí práce, diskurzivní analýza, prohloubení sebereflexe, práce se signály vlastního těla
- Rozvoj a prohloubení pedagogických schopností (poskytování zpětné vazby, rozvoj kreativity a individuality studentů, schopnost dialogického vedení)
- Porozumění základům psychopatologie a práce s lidmi s psychickými problémy či závislostmi
- Osvojení si potřebné psychologické teorie vzhledem k individuálním tématům disertačních prací (individuální konzultace)
- Osvojení si schopnosti komunikovat na téma disertační práce v anglickém jazyce (individuální konzultace v angličtině)
Osnova
  • Obsahem dvousemestrálního předmětu je:
  • 1. Úvod do teorie vědy, co je to výzkum. Heuristická role výzkumu. Psychohygienická role výzkumu. Typy výzkumu. Kvantitativní výzkum. Kvalitativní výzkum. Action research. Practitioner research. Artistic research.
  • 2. Post-moderní přístupy k vědě. Postmoderní přístupy v psychologii. Sociální a vztahový konstrukcionismus. Vytváření sdíleného porozumění. Naslouchání. Empatie. Coordinated action. Praktická cvičení.
  • 3. Mindfulness. Meditace. Flow. Role emocí. Emoce jako tělesné reakce. Emoce a identita. Sebereflexe jako součást identity. Spokojenost Praktická cvičení
  • 4. Emoce. Nemoce. Práce s hranicemi. Psychosomatické souvislosti. Sebereflexe a psychosomatické potíže. Supervize. Psychohygiena. Teorie sociální dělohy. Praktická cvičení
  • 5. Porozumění vlastním reakcím. Přenos, proti-přenos. Obrané mechanismy. Prokrastinace. Osobnostní a profesionální rozvoj. Schopnost sebereflexe a sdílené sebereflexe. Praktická cvičení.
  • 6. Agrese. Auto-agrese. Práce s hranicemi. Souvislost mezi agresí a depresí. Role agrese u mužů a u žen. Teorie C. G. Junga. Praktická cvičení
  • 7. Role ve skupině. Práce se skupinou. Vedení skupiny. Transakční analýza.
  • 8. Svoboda a zodpovědnost z psychologického pohledu.
  • 9. Dialog a rozhovor. Dialogický přístup k vedení. Charakteristika „dialogického dialogu“. Praktická cvičení. Základy psychopatologie s důrazem na způsoby komunikace: deprese, mánie, úzkost, obsese, praktická cvičení.
  • 10. Základy psychopatologie s důrazem na způsoby komunikace: psychická krize, psychóza, závislosti, poruchy příjmu potravy, psychosomatické reakce-praktická cvičení
  • 11. Základy psychopatologie s důrazem na způsoby komunikace: trauma. Tvůrčí zpracování traumatu. Logoterapie, práce se smyslem. Psychické vlastnosti traumatu.
  • 12. Porozumění základům vývojové psychologie. Teorie vývojových období, vývojového úkolu. Regres. Stručný přehled vývojových teorií. Ericksonova teorie vývoje.
  • 13. Jak učit to, co umím. Post-moderní přístup k učení. Učení jako rozvoj identity. Rozvoj kreativity a individuality u studentů. Praktická cvičení
Literatura
  • Arnheim, R.: Art and Visual Perception, L.A. 1960.
  • Arnheim, R.: Visual Thinking, London 1970.
  • Berne, E.: Jak si lidé hrají, Praha 1970.
  • Byle, G.: Imagination, In: Essays in Phisophical Psychology, London 1967.
  • Čačka, O.: Psychologie imaginativní výchovy a vzdělávání s příklady aplikace, Brno 1999.
  • Černoušek, M.: Psychologie životního prostředí, Praha 1986.
  • Černoušek, M.: Sby, Praha 1988.
  • Eco, U.: Sémiotika divadelního představení, In Dramatické umění, sv. 2, Praha 1968, str. 44 - 53.
  • Elkonin, D. B.: Psychológiva hry, Bratislava 1980.
  • Freud, S.: Výklad snů, Praha 1937.
  • Fromm, E.: Sny a mýty, Bratislava 1970.
  • Fugy, H.: Imagination, N.Y. 1985.
  • Henry, W. E.: The Anylysis of Fantasy, London 1956.
  • Hlavsa, J. - Jurčová, M.: Psychogické metody zisťovania tvorivosti, Bratislava 1978.
  • Honzík, K.: Tvorba životního slohu, Praha 1976.
  • Izard, C. E.: Human Emotions, N.Y. 1982.
  • Jahoda, G.: Psychology and Antropology, N.Y. 1982.
  • Jung, C. G.: Duše moderního člověka. Brno: Atlantis 1994.
  • Klinger, E.: Structure and Funkcion of Fantasy, N.Y. 1971.
  • Kowzan,T.: Znak v divadle, Praha 1973.
  • Křivohlavý, J.: Hra a komunikativní dovednosti, Praha 1971.
  • Kulka, J.: Komplexní analýza uměleckého díla, Praha 1986.
  • Lewis, D.: Tajná řeč těla, Praha 1993.
  • Millardová, S.: Psychologie hry, Praha 1978.
  • Osborn, A.: Applied Imagination, N.Y. 1967.
  • Plitchik, R.: The Emotions, Facts, Theories and New Model, N.Y. 1962.
  • Rappoport, S. Ch.: Umenie a emócie, Bratislava 1979.
  • Read, H.: Výchova uměním. Praha, Odeon 1967.
  • Read, H.: The Philosophy of Modern Art, London 1975.
  • Rodari, G.: Grammatika fantazii /překlad z italštiny/, Moskva 1990.
  • Sheikh, A. A.: Imagination, N.Y. 1985.
  • Uždil, J.: Mezi uměním a výchovou, Praha 1988.
  • Viewegh, L.: Fantazie, Praha 1986.
Výukové metody
Přednáška
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet
Podmínkou klasifikovaného zápočtu v zimním semestru je úspěšné absolvování závěrečného kolokvia.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2024.