DIFA:DRTZ109 Proměny literatury - Informace o předmětu
DRTZ109 Proměny literatury
Divadelní fakultazima 2023
- Rozsah
- 1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. Mgr. MgA. Eva Schulzová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. Mgr. Jan Gogola
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 12:00–13:30 413
- Předpoklady
- Kvalitní středoškolský rozhled po české a světové literatuře.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Rozhlasová a televizní dramaturgie a scenáristika (program DIFA, B-DRAUM)
- Rozhlasová a televizní dramaturgie a scenáristika (program DIFA, Dra_Tvo:B)
- Cíle předmětu
- Student si rozšíří a prohloubí znalosti české literatury 20. století, především 2. poloviny 20. století. Důkladnou četbou a analýzou vybraných próz se seznámí se stěžejními náměty, tématy, motivy, formálními postupy a styly daného období, které zásadně ovlivnily vývoj české literatury a na něž navazují současní spisovatelé. Reflexe audiovizuálních a rozhlasových zpracování těchto próz přispěje k poznání specifik různých médií a problematiky adaptace. Znalost české literatury a historie 20. století je zásadní pro porozumění současné tvorbě, pro schopnost vnímat umění v patřičném kontextu, pro poučenou dramaturgii. Zároveň je studentům inspirací pro jejich vlastní autorskou tvorbu, což si vyzkouší v autorských etudách navazujících na četbu.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- analyzovat literární dílo v kontextu doby vzniku i ze současného hlediska;
- popsat a rozebrat jeho strukturu, vypravěčský styl, jazyk, motivy apod.;
- kriticky zhodnotit audiovizuální a rozhlasovou adaptaci prózy;
- současné texty vztáhnout k vývoji české literatury ve 20. století;
- získané poznatky aplikovat ve vlastní autorské tvorbě. - Osnova
- Analýza stěžejních děl české prózy 20. století: Bohumil Hrabal – Ostře sledované vlaky
- Karel Čapek – Život a dílo skladatele Foltýna
- Milan Kundera – Žert
- Josef Škvorecký – Zbabělci
- Písemné analýzy a reflexe literárních děl a jejich adaptací pro TV, rozhlas, film.
- Autorské etudy.
- Literatura
- Culler, Jonathan: Krátký úvod do literární teorie. Brno, Host 2002. info
- Eagleton, Terry: Úvod do literární teorie, Triáda, Praha 2005. info
- JANOUŠEK, Pavel a kol. Dějiny české literatury 1945–1989, I.–IV. Praha: Academia, 2008. info
- Mocná, D. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004. ISBN 80-7185-669-X. info
- Nünning, A. (ed.) - Holý, J, - Trávníček, J. (ed. českého vydání). Lexikon teorie literatury a kultury. Brno: Host, 2006. ISBN 80-7294-170-4. info
- PETRU, E. Úvod do studia literární vědy. Olomouc 2000. info
- Výukové metody
- Formy výuky: pravidelná výuka, seminář.
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
Metody výuky: seminář, práce s textem, obrazem, A/V, diskuzní metody, samostatná práce studentů. - Metody hodnocení
- Aktivní účast v seminářích, četba zadaných textů, odevzdávání písemných prací (krátkých autorských textů, reflexí) v průběhu semestru. Klasifikovaný zápočet na základě přednesení zadaného referátu v semináři, zvládnutí zápočtového textu z témat probíraných v seminářích, odevzdání analýzy zadaného literárního díla.
- Statistika zápisu (zima 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2023/DRTZ109