DRCZ206 Filozofie

Divadelní fakulta
zima 2023

Předmět se v období zima 2023 nevypisuje.

Rozsah
2/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jan Horský, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D.
Ateliér režie a dramaturgie Václava Cejpka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Václava Cejpka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Středoškolské znalosti filosofie a základů společenských věd.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Dvousemestrální kurz filosofie má za cíl seznámit studentstvo s tím, jak umění, především to narativní, intelektuálně reflektovali a reflektují filosofové, antropologové, psychologové, historici a další badatelé. Studentstvu budou představeny klíčové koncepty reflexe umění, skrze něž se seznámí s intelektuální tradicí přemýšlení a zkoumání umění, která se táhne od Platóna a Aristotela až k současným evolučním biologům. Studenstvo tak bude vedeno k tomu, jak prastaré otázky promýšlet a zodpovídat pomocí nových nástrojů, ať již je to za pomoci nového pojmového aparátu, nebo funkční magnetické rezonance. Cílem předmětu je probudit v posluchačstvu intelektuální zvědavost stran promýšlení širších souvislostí umělecké tvorby a zprostředkovat jak tradiční filosoficko-estetickou perspektivu, tak i nejnovější empirický výzkum osvětlující, proč na nás jako na příslušníky druhu Homo sapiens umění působí způsobem, který můžeme pozorovat v hledištích po celé zeměkouli. Studentstvo je vedeno k tomu, aby na konzumenty umění nepohlíželo jako na odtělesněné andělské bytosti, ale jako na recipienty z masa, kostí a neuronů.
Výstupy z učení
Studentstvo bude po absolvování dvousemestrálního kurzu schopno:
- ovládat základní filosofické a estetické kategorie západní reflexe umění – a to jak ty klasické (např. teorie mimésis; teorie katarze; teorie uměřenosti; role básníka v řecké polis), tak i ty, které jsou výsledkem novějšího vývoje na poli analytické filosofie umění (definice umění a uměleckého díla);
- interpretovat základní pozice v rámci filosoficko-vědního zkoumání a teoretizování o funkci a původu umění (např. umění jako booster skupinové identity a soudržnosti, umění jako indikátor zdatnosti, umění jako informační zásobárna atd.);
- analyzovat a interpretovat zakládající texty západní estetické tradice (především Aristotelova Poetika);
- přemýšlet o hlubších, psychologicko-biologických předpokladech recepce uměleckého díla na straně diváka (role empatie, sociální kognice a vnitřního opioidového systému při percepci a prožívání uměleckého díla), znát příklady umělecké tvorby, která tyto poznatky o lidské přirozenosti tématizuje (např. Ian McEwan), a pracovat s nimi ve své vlastní tvorbě.
Osnova
  • Seznam rámcových témat probíraných v kurzu:
  • (1) Představení přednášejícího, předmětu, podmínek ukončení + úvodní přednáška „Koho zajímá nějaké umění?: Reflexe umění v 21. století"
  • (2) Umění jako nápodoba: Koncept mimésis
  • (3) Umění jako mentální katalyzátor: Koncept katharsis
  • (4) Role básníka v (antické) společnosti
  • (5) Původ a funkce umění
  • (6 Definice umění
  • (7) Umění a etika I.: Filosoficko-antropologická perspektiva
  • (8) Umění a etika II.: Role empatie a sociální kognice v umění
  • (9) Umění a etika III.: Role pozitivních (fenomén morální elevace) a negativních (fenomén imaginativní rezistence) morálních emocí při formování diváckého prožitku
  • (10) Umění a etika IV: Role endorfinů při formování diváckého prožitku
  • (11) Umění a epistemologie
  • (12) Umění a ontologie
  • (13) Filosoficko-vědecké reflexe v dílech vybraných autorů
Literatura
  • • ARISTOTELES. Poetika. Praha: OIKOYMENH, 2008. • PLATÓN. Ústava. Praha: OIKOYMENH, 2017. • CIPORANOV, D. & KULKA, T. Co je umění?: Texty angloamerické estetiky 20. století. Praha: Pavel Mervart, 2011. • DAVIES, S. The Philosophy of Art. Malden: Blackwel
Výukové metody
* Pravidelná výuka * Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 * Počet hodin samostatné práce studentstva týdně: 2
Přednášky, interpretační semináře, textová analýza, diskuzní metody, samostatná práce studentů.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet v obou semestrech je součtem tří hodnot získaných v rámci daného semestru:
(1) závěrečného testu, který prověří znalosti probírané látky (60 %); (2) odprezentování krátké reflexe v rámci závěrečného workshopu, která představí, jaký mají v kurzu představené poznatky potenciální dopad na vlastní uměleckou tvorbu studentstva (20 %); (3) aktivní vystupování v přednáškách a seminářích (20 %).
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022.