DDMZ301 Rudiments of Marketing Research

Theatre Faculty
Winter 2023
Extent and Intensity
1/1/3. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. MgA. Blanka Kolegar
Theatre Management and Stage Technology Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Theatre Management and Stage Technology Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 10:15–11:45 107
Prerequisites
Successful completion of Marketing I. and II.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Objectives: To introduce students to the basics of marketing information systems and marketing research terminology. - Implement the listener preparation, implementation and evaluation of marketing research knowledge from courses focused on project management and marketing. - Explain the basic methods and techniques of marketing research and virtually try them on project development marketing research. - Introduce students to the marketing research conducted abroad and discuss with them the ethical issues of marketing research. Descriptors:
Learning outcomes (in Czech)
ZNALOSTI
Student dokáže:
- vysvětlit, co je to marketingový informační systém,
- vyjmenovat a popsat prvky marketingového informačního systému,
- popsat jednotlivé fáze přípravy, realizace a vyhodnocení projektu marketingového výzkumu,
- definovat rozdíly mezi kvantitativním a kvalitativním výzkumem,
- vyjmenovat a popsat metody kvantitativního výzkumu,
- vyjmenovat a popsat metody kvalitativního výzkumu,
- vyjmenovat a popsat základní metody výzkumu trhu,
- popsat specifika marketingového výzkumu realizovaného v zahraničí,
- popsat specifika marketingového výzkumu v kulturních institucích.

DOVEDNOSTI
Student umí:
- na základě provedené analýzy zhodnotit silné a slabé stránky modelového dotazníkového šetření,
- připravit výzkumný záměr modelového marketingového šetření od formulace východisek, účelu a cílů výzkumu, přes návrh odpovídajících metod realizace a vyhodnocení výzkumu po navržení funkčního akčního plánu šetření.

ZPŮSOBILOSTI
Student je schopen:
- samostatně vyhledat odpovídající materiály a informace potřebné ke zpracování zadaných úkolů,
- kriticky a samostatně nastudovat klíčové i doplňující materiály a prameny zadané pedagogem,
- plnit zadané úkoly s ohledem na stanovené termíny a v odpovídající kvalitě,
- volit, diskutovat a obhájit vlastní postupy řešení,
- uvědomit si etické hranice různých typů řešení v oblasti marketingového výzkumu.
Syllabus
  • - Introduction to marketing research. - Planning marketing research. - Marketing research project. - Qualitative Research. - Quantitative Research. - Online methods of marketing research. - Market research. - Marketing research abroad. - Ethics of marketing research.
Literature
    required literature
  • Arts-based segmentation research - www.artscouncil.org.uk. info
  • Culture segments - www.lateralthinkers.com. info
  • PROKOP, Daniel. Slepé skvrny: o chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. Třetí vydání. Brno: Host, 2022. ISBN 978-80-275-1078-8.
  • Audience Spectrum by Audience Agency - https://www.theaudienceagency.org/audience-spectrum
    recommended literature
  • Hair, J., Bush R., Ortinau J: Marketing research: within a changing information environment. Boston, Mass.: McGraw-Hill/Irwin, 2006. ISBN 00-728-3087-5. info
  • Hendl, J.: Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4. info
  • Hendl, J.: Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. Portál, 2004. ISBN 80-7178-820-1. info
  • Kotler, P.: Marketing Management, Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 80-247-1359-4. info
  • Punch, K.: Základy kvantitativního šetření. Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-381-9. info
  • BELL, Emma, Bill HARLEY a Alan BRYMAN. Business Research Methods. 6th edition. Oxford University Press, 2022. ISBN 9780198869443.
Teaching methods
Lectures and self according to the recommended sources. Assignments and exercises on given topics. Regular instruction: - The number of contact hours per week: 2 - Number of hours the student's self week: 3
Assessment methods
Test award of which is subject to: - 80% participation in class, - Processing during the term of assignments and exercises, - Successful passing the final examination (min. 50%).
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2023, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2023/DDMZ301