DIFA:DAAZX87 Kapitoly z filozofie - Informace o předmětu
DAAZX87 Kapitoly z filozofie
Divadelní fakultazima 2023
- Rozsah
- 2/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jan Horský, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Francán
- Rozvrh
- Po 16:15–17:45 106
- Předpoklady
- Středoškolské znalosti filosofie a základů společenských věd.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Činoherní režie (program DIFA, B-DRAUM)
- Činoherní režie (program DIFA, Rez_Dram:B)
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, B-DRAUM)
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, Rez_Dram:B)
- Cíle předmětu
- Dvousemestrální kurz filosofie má za cíl seznámit studentstvo s tím, jak umění, především to narativní, intelektuálně reflektovali a reflektují filosofové, antropologové, psychologové, historici a další badatelé. Studentstvu budou představeny klíčové koncepty reflexe umění, skrze něž se seznámí s intelektuální tradicí přemýšlení a zkoumání umění, která se táhne od Platóna a Aristotela až k současným evolučním biologům. Studenstvo tak bude vedeno k tomu, jak prastaré otázky promýšlet a zodpovídat pomocí nových nástrojů, ať již je to za pomoci nového pojmového aparátu, nebo funkční magnetické rezonance. Cílem předmětu je probudit v posluchačstvu intelektuální zvědavost stran promýšlení širších souvislostí umělecké tvorby a zprostředkovat jak tradiční filosoficko-estetickou perspektivu, tak i nejnovější empirický výzkum osvětlující, proč na nás jako na příslušníky druhu Homo sapiens umění působí způsobem, který můžeme pozorovat v hledištích po celé zeměkouli. Studentstvo je vedeno k tomu, aby na konzumenty umění nepohlíželo jako na odtělesněné andělské bytosti, ale jako na recipienty z masa, kostí a neuronů.
- Výstupy z učení
- Studentstvo bude po absolvování dvousemestrálního kurzu schopno: - ovládat základní filosofické a estetické kategorie západní reflexe umění – a to jak ty klasické (např. teorie mimésis; teorie katarze; teorie uměřenosti; role básníka v řecké polis), tak i ty, které jsou výsledkem novějšího vývoje na poli analytické filosofie umění (definice umění a uměleckého díla); - interpretovat základní pozice v rámci filosoficko-vědního zkoumání a teoretizování o funkci a původu umění (např. umění jako booster skupinové identity a soudržnosti, umění jako indikátor zdatnosti, umění jako informační zásobárna atd.); - analyzovat a interpretovat zakládající texty západní estetické tradice (především Aristotelova Poetika); - přemýšlet o hlubších, psychologicko-biologických předpokladech recepce uměleckého díla na straně diváka (role empatie, sociální kognice a vnitřního opioidového systému při percepci a prožívání uměleckého díla), znát příklady umělecké tvorby, která tyto poznatky o lidské přirozenosti tématizuje (např. Ian McEwan), a pracovat s nimi ve své vlastní tvorbě.
- Osnova
- (1) Představení přednášejícího, předmětu, podmínek ukončení + úvodní přednáška „Koho zajímá nějaké umění?: Reflexe umění v 21. století“ (2) Umění jako nápodoba: Koncept mimésis (3) Umění jako mentální katalyzátor: Koncept katharsis (4) Role básníka v (antické) společnosti (5) Původ a funkce umění (6) Definice umění (7) Umění a etika I.: Filosoficko-antropologická perspektiva (8) Umění a etika II.: Role empatie a sociální kognice v umění (9) Umění a etika III.: Role pozitivních (fenomén morální elevace) a negativních (fenomén imaginativní rezistence) morálních emocí při formování diváckého prožitku (10) Umění a etika IV: Role endorfinů při formování diváckého prožitku (11) Umění a epistemologie (12) Umění a ontologie (13) Filosoficko-vědecké reflexe v dílech vybraných autorů
- Literatura
- ARISTOTELES. Poetika. Praha: OIKOYMENH, 2008; PLATÓN. Ústava. Praha: OIKOYMENH, 2017; CIPORANOV, D. & KULKA, T. Co je umění? Praha: Pavel Mervart, 2011; DAVIES, S. The Philosophy of Art. Malden: Blackwell, 2006.
- Výukové metody
- * Pravidelná výuka * Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 * Počet hodin samostatné práce studentstva týdně: 2 Přednášky, interpretační semináře, textová analýza, diskuzní metody, samostatná práce studentů.
- Metody hodnocení
- Klasifikovaný zápočet v obou semestrech je součtem tří hodnot získaných v rámci daného semestru: (1) závěrečného testu, který prověří znalosti probírané látky (60 %); (2) odprezentování krátké reflexe v rámci závěrečného workshopu, která představí, jaký mají v kurzu představené poznatky potenciální dopad na vlastní uměleckou tvorbu studentstva (20 %); (3) aktivní vystupování v přednáškách a seminářích (20 %).
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2023/DAAZX87