DVDZ503 Surdopedie II

Divadelní fakulta
zima 2022
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Čt 14:30–16:00 201
Předpoklady
EVER( DVDL503 Surdopedie II )
Pro úspěšné ukončení předmět je nutné, aby student absolvoval předchozí předměty Surdopedie I. a II. v 1. ročníku navazujícího magisterského studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se po absolvování tohoto předmětu budou velmi dobře orientovat v jazykových a kulturních odlišnostech komunity Neslyšících. Budou schopni popsat specifika dané menšiny s důrazem na využití českého znakového jazyka. Dále budou mít znalosti z oblasti budování funkční komunikace v rodinách, kde se neslyšícím rodičům narodí slyšící potomek. Studenti se zároveň budou velmi dobře orientovat v oblasti hluchoslepoty, jedinečného smyslového postižení. Budou schpopni definovat příčiny jejího vzniku, popsat možnosti péče včetně charakteristiky vybraných komunikačních systému osob s hluchoslepotou.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student schopen: uvažovat o problematice jazykové a kulturní menšiny Neslyšících v širších souvislostech, bude se orientovat v problematice CODA, znát a popsat vhodné komunikační strategie při budování funkční komunikace u jedinců s postižením sluchu, popsat příčiny vzniku duálního smyslového postižení a uvést možnosti péče o jedince s daným postižením, orientovat se v problematice syndromových vad a pospat možnosti péče o jedince s kombinovaným postižením,
Osnova
  • 1.Komunita Neslyšících. Kulturní definice hluchoty – „Neslyšící“, organizace osob se sluchovým postižením, volnočasové aktivity, socializace a možnosti profesionální orientace osob se SP, tlumočnické služby. 2.CODA - slyšící děti neslyšících rodičů - budování funkční komunikace v rodině. 3.Hluchoslepota – etiologie duálního smyslového postižení, možnosti péče a komunikačních systému osob se současným postižením zraku a sluchu. Problematika kombinovaného postižení – definice, možnosti péče.
Literatura
  • Holmanová, J.: Raná péče o dítě se sluchovým postižením, Septima, Praha 2002. info
  • Hrubý, J.: Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu, I. a II. díl, FRPSP, 1997-98. info
  • Langer, J., Souralová, E. Surdopedie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1206-3. info
  • Strnadová, V.: Současné problémy české komunity neslyšících I. - Hluchota a jazyková komunikace, FFUK, Praha, 1998. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha, 2012, 159 s. info
Výukové metody
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
Metody hodnocení
Písemný test a ústní zkouška (v českém znakovém jazyce). Další metody hodnocení: - přítomnost v semináři a seznámení se s prameny a literaturou(40 %), - písemný test a ústní zkouška (60 %)
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2021, zima 2024.