DDVZ207 Theory of theatre II

Theatre Faculty
Winter 2022
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
MgA. Kamila Konývková Kostřicová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Silva Macková
Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 8:30–10:00 2
Prerequisites (in Czech)
Nutné absolvovat v předchozím studiu tyto předměty: Teorie divadla I, Dějiny světového divadla
Nutné souběžně navštěvovat tyto předměty: Dějiny českého divadla, Dějiny světového divadla
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
CÍLE
- získat základní přehled o teatrologických pojmech, divadelní vědě a jejich disciplínách, jednotlivých divadelních profesích a oblastech
- získaný přehled spojit z jednotlivostí do tematických celků zasazených do adekvátního kontextu
- nadále se setkávat s pokročilou divadelní terminologií, rozvíjet svůj vlastní odborný slovník.
- propojit získávanou odbornou terminologii s praktickými cvičeními a vlastní zkušeností z pozice diváka a kritika.

DESKRIPTORY
- ve znalosti divadelních termínů týkajících se vybraných témat z divadelní teorie,
- ve schopnosti praktické aplikace teoretických divadelních poznatků,
- v užívání správných termínů při ústní i písemné deskripci, reflexi a analýze divadelní (divadelně pedagogické) práce,
- ve schopnosti kritického a analytického myšlení,
- v rozhledu v aktuálním dění v oboru,
- v základech publikační činnosti.

Student získává vědomosti z oblasti teatrologie s vědomím koncepční přípravy na státní závěrečné zkoušky z teorie divadla.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a komentovat jednotlivé složky divadelní inscenace v právě zhlédnutém představení;
- diskutovat viděné představení se spolužáky a věcně při tom popsat hlavní užité divadelní prostředky;
- napsat rozbor zhlédnutého představení dle zadaní pedagoga.
Syllabus (in Czech)
  • Předmět se zabývá recepcí (vnímáním) a reflexí (zrcadlením) divadelního díla. Tímto divadelním dílem je myšlena divadelní inscenace/představení zprostředkovaná studentovi různými formami (živým zhlédnutím, videozáznamem, obrazovou či textovou podobou). Konkrétní témata a okruhy vychází z doporučené literatury, ale především z aktuálního dění v oboru (události, inscenace, přehlídky, festivaly).
    Náplní předmětu jsou především ústní a písemné rozbory a reflexe profesionálních a amatérských divadelních představení, zisk, aplikace a ověřování pokročilé teatrologické terminologie, společná diskuse, práce s příslušnou odbornou literaturou, dramaty a periodiky.
    Základní rozvíjenou písemnou formou je RECENZE a ROZBOR.

    Teoretickým zázemím pro jednotlivé hodiny jsou okruhy sledující státní závěrečné zkoušky z teorie divadla:
    - Základní vymezení pojmů dramatická kultura, umění, divadlo, drama, divadelní, dramatický. Žánry dramatu.
    - Co je a jak se děje divadlo.
    - Základní pojmy z divadelní vědy.
    - Specifika inscenace a představení.
    - Aristotelova Poetika. Některé další význačné příklady novodobých teorií dramatu.
    - Typologie divadel.
    - Divadelní druhy, formy a žánry.
    - Divadelní text.
    - Teatrologie v časovém vývoji.
    - Synkretické divadelní tendence, montáž, multimediální divadlo.
    - Mizanscéna.

    - Specifika divadelního herectví.
    - Divadelní dramaturgie.
    - Specifika divadelní režie.
    - Pohybové divadlo a specifika divadelní choreografie.
    - Divadelní prostor, scénografie a vizuální divadlo.
    - Hudební divadlo a scénická hudba.
    - Divadlo a divák. Specifika divadelní komunikace.
    - Divadelní kritika.

    Vypsané okruhy jsou zapojeny do výuky v propojení teorie s diváckou a kritickou praxí.
Literature
    recommended literature
  • Aristoteles: Poetika. Praha 1996. info
  • Bernard, J. (=Kopecký, J.): Co je divadlo. Praha 1983. info
  • Hořínek, Z.: Drama, divadlo, divák. Brno 2008. info
  • Kotte,A.: Divadelní věda. Úvod. Praha 2010. info
  • Pavis, P.: Divadelní slovník. Praha 2003. info
  • Pavlovský, P.(red.): Základní pojmy divadla. Teatrologický slovník. Praha 2004. info
  • Procházka, M.: Znaky dramatu a divadla. Praha 1988. info
  • RICHTER, L. Praktický divadelní slovník. 1. vyd. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 2008. 207 s. ISBN 978-80-902975-8-6. info
  • Zich, O.: Estetika dramatického umění. Praha 1986. info
  • Brecht, B.: Zcizující efekty v čínském hereckém umění. Praha 1958 (in Myšlenky). info
  • Císař, J. - Štěpánek, F. Základy činoherní režie. Praha: IPOS, 2000. ISBN: 80-7068-150-0. info
  • Císař, J. Nástin metodiky amatérského herectví. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost; Hradec Králové: Krajské kulturní středisko, 1982. 59-248-81. info
  • Císař, J. Práce porotce amatérského divadla. 1. vyd. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost; Hradec Králové: Krajské kulturní středisko, 1985. 40-033-85. info
  • Černý, F. : Otázky divadelní režie. Melantrich, Praha 1988. info
  • Ejzenštejn, Sergej Michailovič. Umenie mizanscény. I.-II. Bratislava: Národne Divadelne Centrum, 1998. info
  • FRANZ, Vladimír: Hudební dramaturgie. (http://franz.wz.cz). info
  • Hořínek, Z. Divadlo mezi modernou a postmodernou. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1998. ISBN 80-902482-3-3. info
  • Hořínek, Z.: Proměny divadelní struktury. Praha 1988. info
  • Hořínek, Z. Úvod do praktické dramaturgie. Brno: JAMU, 2009. ISBN 978-8086928-59-3. info
  • Hyvnar, J. Herec v moderním divadle. Praha: Pražská scéna, 2000. ISBN 80-86102-07-6. info
  • Karel Kraus: Divadlo ve službách dramatu. Divadelní ústav, Praha 2001. info
  • kol. Přednášky o divadle a umění. Brno: JAMU, 2007. ISBN 978-80-86928-24-1. info
  • LUKAVSKÝ, Radovan: Stanislavského metoda herecké práce. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1978. info
  • Lukeš, Milan: Umění dramatu. Praha 1987. info
  • Prolegomena scénografické encyklopedie č. 1 - 20. info
  • Roubal, J.: Představení jako kaosmos. K jeho chápání v performativní estetice Eriky Fischer-Lichte. In: Masáková, M. (red.): Umění dialogu / The Art of Dialogue. Praha 2009, s. 62-86. info
  • SVOBODA, Josef , HONZÍKOVÁ, Milena. Tajemství divadelního prostoru. Praha : Odeon, 1990. 305 s. ISBN 80-207-0170-2. info
  • Vostrý, Jaroslav : Režie je umění. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, 2009. info
  • Závodský, Artur - Srna, Zdeněk: Úvod do divadelní vědy. SPN, Brno 1972. info
  • Marianne Kesting: Muzikalizace divadla. Teatralizace hudby
  • kol. Divadlo v netradičním prostoru
  • Roubal, J. Souřadnice a kontexty divadla.
  • Vl. Franz: Scénická hudba jako dramatická postava – příspěvek z konference 2000
  • Brecht, B. Pouliční scéna
  • Freytag, G. Technika dramatu
  • Re:Publikum: možnosti spolupráce s publikem ve 21. století. Praha: Institut umění - Divadelní ústav, 2013. 1 soubor PDF. ISBN 978-80-7008-319-2. info
Teaching methods (in Czech)
Forma výuky: přednáška, seminář, samostudium
Metoody výuky: přednáška, práce s textem, obrazem A/V, diskusní metody
Assessment methods (in Czech)
Metody ověřování výsledků: analýza výsledků činnosti studenta – soustavné sledování výkonu studentů - aktivní zapojení v hodinách, společné diskuse, dílčí úkoly, ústní zkoušení studentů
Docházka: možné 2 absence za jeden semestr
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2022, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2022/DDVZ207