DIFA:DSDZY03 Reflection of contemporary sce - Course Information
DSDZY03 Reflection of contemporary scenography
Theatre FacultyWinter 2021
- Extent and Intensity
- 1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- MgA. Mgr. Matěj Nytra (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %), Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %) - Timetable
- Wed 6. 10. 14:00–17:00 ucebna_A, Wed 20. 10. 14:00–17:00 ucebna_A, Wed 3. 11. 14:00–17:00 ucebna_A, Wed 10. 11. 16:30–18:00 ucebna_A, Wed 1. 12. 14:00–17:00 ucebna_A, Wed 15. 12. 14:00–17:00 ucebna_A
- Prerequisites
- Not defined.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Stage Design (programme DIFA, N-DRAUM)
- Set and Costume Design (programme DIFA, Sce_Sd:N)
- Lighting Design (programme DIFA, N-DRAUM)
- Lighting Design (programme DIFA, Sce_Sd:N)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými díly světového i českého divadla i performance art (a to v co nejširším možném rozmezí žánrů a typů divadelních i paradivadelních produkcí), a formou diskuzí i psaných textů rozvíjet schopnosti studentů kriticky reflektovat analyzovaná díla. V kontextu celku si všímat jednotivých složek s prioritním důrazem na vizuální rovinu reflektovaných děl (scéna, kostým, light design).
Cílem je poskytnout studentům nástroje ke kritickému posouzení uměleckých děl, seznámení se se současnou tvorbou u nás i s recentními díly zahraničních produkcí (s přesahy k širšímu kontextu tvorby v rámci kurzu představených scénografů, kostýmních výtvarníků, režisérů i se stručnými přesahy k umělecko-historickému kontextu 20. stol.). Nedílnou součástí kurzu jsou diskuze s přizvanými tvůrci z různých oblastí umělecké tvorby, jejichž přítomnost pomáhá studentům porozumět tvůrčímu procesu i interpretovat výsledné dílo.
Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU. - Learning outcomes (in Czech)
- Student bude po absolvování předmětu:
- mít znalosti z oblasti divadelní kritiky, filozofického a kritického myšlení o divadle;
- schopen formulovat vlastní názor na shlédnuté dílo v diskuzích s kolegy i tvůrci;
- obeznámen s formálními i obsahovými specifiky písemné reflexe zadaného díla;
- schopen písemně formulovat názor na shlédnuté dílo;
- schopen se aktivně účastnit diskuzí a rozprav nad uměleckými díly;
- schopen orientovat se v současných trendech divadla i alternativních produkcí a autorských projektů a to v širším kontextu divadelním, uměleckém i obecně historickém - Syllabus (in Czech)
- 1. teorie umělecké kritiky - filozofické a teoretické otázky kritického myšlení
- 2. jak myslet a psát o současném divadle
- 3. - 4. Základní estetické kategorie - estetika ošklivosti a krásna, kýč, proměna významu estetických kategorií v historii a dnes
- 5. - 6. divadlo a performance art - estetika ošklivosti na jevišti (nahota, tělesnost, násilí) počátky a přehled, voyerismus a divadlo
- 7. divadlo a feminismus, divadlo a kýč
- 8. - 9. opera, režisérská interpretace opery: originální režijně-dramaturgická koncepce, komerční tah či provokace?, diskuze s přizvaným hostem
- 10. - 11. činohra - tradiční činohra x činohra v době postdramatického divadla, tvůrčí koncepty scénografů, diskuze s přizvaným hostem
- 12. - 13. klasický balet dnes - choreografové, specifika výtvarné složky, tradiční kostým a současné trendy, diskuze s přizvaným hostem
- 14. závěrečné semestrální shrnutí
- Literature
- Barthes, Roland: Kritika a pravda. Přel. J. Čermák, J. Dubský, J. Štěpánková. Praha - Liberec 1997. info
- Leehmann, Hans-Thies: Postdramatické divadlo. Bratislava : Divadelný ústav, 2007. info
- FRYE, Northrop. Anatomie kritiky: čtyři eseje. Brno: Host, 2003. ISBN 8072940783.
- FISHER, Mark. How to write about theatre. London: Bloomsbury Methuen Drama, 2015. ISBN 978-1-4725-2054-8.
- RODOSTHENOUS, G. (ed.) Theatre as Voyeurism: The Pleasures of Watching. Palgrave Macmillan, 2015. ISBN-10: 1137478802.
- NIEDERLE, Rostislav. Pojmy estetiky: analytický přístup. Brno: Masarykova univerzita, 2010. Spisy Masarykovy univerzity v Brně, FF, sv. č. 393. ISBN 978-80-210-5307-6.
- Teaching methods (in Czech)
- přednáška kombinovaná s diskuzním seminářem
- Assessment methods (in Czech)
- Kurz je ukončen zápočtem, podmínkou je minimálně 80% docházky, aktivní účast v diskuzích a písemné vypracování zadaných úkolů včetně závěrečné písemné práce na zadané téma.
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (Winter 2021, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2021/DSDZY03