DSDZ516 Estetika a filozofie světla II

Divadelní fakulta
zima 2021
Rozsah
2/2/2. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Dita Dvořáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Pavla Beranová
Ateliér světelného designu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér světelného designu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Po 12:00–13:30 17
Předpoklady
Absolvování předmětu Estetika a filosofie světla I - DSDL401
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty prostřednictvím vybraných textů a artefaktů (malířských, architektonických apod.) s proměnami pojetí a způsoby reprezentace světla tak, jak se vyvíjely v západní kultuře. Jelikož je kurz určen především studujícím obor Světelný design a Scénografie, navazuje na poznatky, které získají studiem dějin scénografie. Obsahově se zaměřuje na jedné straně na tzv. filozofickou estetiku (reflexi problému krásy, světla a umění v koncepcích filozofů) a na druhé straně na reflexi uměleckých artefaktů. Student by se měl seznámit s vnímáním světla v různých podobách v etapách dějin výtvarných umění. Kurz je koncipován tak, že se střídají přehledové přednášky se semináři zaměřenými na filosfickou a kulturologickou reflexi vybraných fenoménů.

Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Výstupy z učení
Studenti se seznámí s klíčovými teoretickými texty a pojmy filozofie umění, osvojí si schopnost jejich adekvátnímu porozumění a aplikace v samostatné diskuzi. V seminářích je kladen důraz na kritickou reflexi dějinných souvislostí studovaných fenoménů a jejich významu pro současnou tvorbu. Studující jsou vedeni k tomu, aby dokázali problematiku světla analyticky uchopit na základě historických souvislostí s tvůrčím gestem vztaženým k soudobým uměleckým problémům.
Osnova
  • 1) Postkolonialismus (hroucení říše)
  • 2) Hellerau (Appia, von Salzmann, Craig, Delcroze, Tesenov)
  • 3) Krize evropských věd (Husserl)
  • 4) Exkurze Světlo v krajině 3, den a noc ve městě 20. století (modernistická architektura, umělé osvětlení, neony)
  • 5) Bauhaus
  • 6) Světlo ve fotografii
  • 7) Heidegger a jeho pojem světliny
  • 8) Koncept intermediality, Marshall McLuhan
  • 9) Bachelard
  • 10) Tma a stín v literatuře a výtvarném umění
  • 11) Postmodern dance
  • 12) Bruno Latour (Multinaturalismus, estetika laboratoře)
  • 13) Hotel Pro forma
  • 14) Shrnutí témat probíraných v uplynulém semestru, diskuze
Literatura
  • Eco, Umberto. Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005. info
  • Eco, Umberto. Dějiny ošklivosti. Praha: Argo, 2007. info
  • Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. info
  • ROOB, Alexander. Alchemy & Mysticism. Köln: Taschen, 2015.
  • BACHELARD, Gaston. Plamen svíce. Praha: Obelisk, 1970.
  • BEACHAM, Richard C.. Adolphe Appia: Künstler und Visionär des modernen Theaters. Berlin: Alexander Verlag, 2006.
  • ZUSKA, Vlastimil. K estetice XX. století: MIMÉSIS - FIKCE – DISTANCE. Praha: Triton, 2002.
  • BANES, Sally. Writing Dancing in the Age of Postmodernism. London, Hanover: University Press of New England, 1994.
  • COPELAND, Roger. Postmodern Dance, Postmodern Architecture, Postmodernism. Performing Arts Journal, 1983, č. 7.1, s. 31.
  • GUTH, Peter - STAROSTA, Ute - SIKORA, Bernd - HASELBACH, Michael. Hellerau Festspielhaus - Ensemble. Ludwigsburg: Wüsternrot Stifting, 2002.
  • LATOUR, Bruno. We Have Never Been Modern. Cambridge: Harvard University Press, 1993.
  • MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Praha: Odeon, 1991.
  • DROSTE, Magdalena. Bauhaus. Kőln: Taschen, 2012.
  • APPIA, Adolphe. Umění a pohybová kultura. Scénografie,1964, č. 3, s. 14-15.
  • APPIA, Adoplhe. Osvětlení. In PÖRTNER, Paul. Experimentální divadlo. Praha: Orbis, 1965, s. 84-85.
  • COPELAND, Roger. Merce Cunningham. New York, London: Routledge, 2004.
  • THEIL, Per - DEHLHOLM, Kirsten. Hotel Pro Forma. The Double Staging: Space and Performance. Copenhagen: The Danish Architectural Press, 2003.
  • HEIDEGGER, Martin. Básnicky bydlí člověk. Praha: Oikoymenh, 1993.
  • ZEMÁNEK, Jiří. Ejhle světlo. Brno: KANT, 2003.
  • LEHMANN, Hans-Thies. Postdramatické divadlo. Bratislava: Divadelný ústav, 2007.
  • DREIER, Martin. Adoplhe Appia – divadelní reformátor (1862-1928). Divadelní revue, 2002, č. 1, s. 35-41.
  • BALME, Christopher - MONINGER, Markus. Crossing Media. In BALME, Christopher. Theater zwischen Medien: Perspektiven theaterwissenschaftlicher Intermedialitätsforschung. München: Epodium, 2003, s. 13-33.
  • APPIA, Adolphe. Monumentalita. Scénografie,1964, č. 3, s. 16.
  • ARONSON, Arnold. Pohled do propasti: eseje o scénografii. Praha: Divadelní ústav, 2007.
  • APPIA, Adolphe. Rozjímání nad prostorem a časem. Scénografie,1964, č. 3, s. 15.
  • ALBRIGH, Ann Cooper. Traces of Light: Absence and Presence in the Work of Loie Fuller. Middletown, CT, U.S.A.: Wesleyan University Press, 2007.
  • ROSINY, Claudia. Tanz Film, Intermediale Beziehungen zwischen Mediengeschichte und moderner Tanzästhetik. Bielefeld: transcript Verlag, 2013.
Výukové metody
seminář; práce s textem; obrazem; exkurze
Metody hodnocení
Povinnosti :
1) 80% účast na seminářích
2) nastudovaný zadaný text na seminář a aktivní účast při analýzách textu
3) vlastní analýza inscenace
Při udělování zápočtů se bude hodnotit aktivní účast při práci na seminářích.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2017, zima 2019, zima 2020, zima 2022, zima 2023.