DSDZ410 Počítačová grafika

Divadelní fakulta
zima 2021
Rozsah
0/2/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Tomáš Gruna (přednášející)
Garance
Mgr. Pavla Beranová
Ateliér světelného designu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér světelného designu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
St 10:15–11:45 304
Předpoklady
Student dokončil Základy práce na PC z či L
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu připravit studenta na zpracování rastrové grafiky v komerčním softwaru (Adobe Photoshop, ) a to jak v rovině odborné, teoretické, tak také praktické a autorské. V průběhu cvičení jsou posluchači seznámeni s problematikou předtiskové příprav rastrových dokumentů.
Student po absolvování předmětu bude schopen zpracovávat rastrové graf. práce na úrovni "intermediate".
Výstupy z učení
Student po absolvování předmětu bude schopen zpracovávat rastrovou graf. práci na úrovni "intermediate".
popsat a vhodně aplikovat aditivní a subtraktivní míchání barev
určit a popsat základy psychologie barvy
určit a popsat základy vizuální hierarchie
bude schopen digitalizovat a následně upravit digitalizovaný dokument (fotografie, kresba, atd.)
chápe formáty rastrové a vektorové grafiky a jejich užití
chápe různé druhy tisku

aplikuje kvalifikované znalosti při zpracování rastrové grafiky

Připravit grafický produkt tvořen rastrovou grafikou pro běžný tisk.

Absolvent je schopen samostatné CG (Computer grafics) tvorby, a je schopen řešit praktický nebo teoretický problém tvůrčím způsobem s využitím vybraných metod a nabytých postupů.
Dovede vytvořit původní umělecké dílo (plakát, program či prezentace) tvořeno rastrovou grafikou.
Hledá originální řešení v umělecké CG tvorbě.
Vyhledává, vyhodnocuje, rozvíjí a interpretuje nové poznatky a postupy a integruje je do vlastních originálních autorských CG děl.
Osnova
  • Barva - profily, míchání
  • psychologie barvy v různých kulturách
  • vizuální hierarchie – chápaní, užití, příklady
  • digitalizace – skenování, vhodné snímání fotoaparátem
  • úprava zdigitalizovaného díla
  • formáty rastrové a vektorové grafiky
  • tisk – principy tisku (průřez různými druhy tisku)
  • Nastavení Adobe aplikace
  • Užití a nastavení nástrojů
  • Užití vrstev
  • Užití masek
  • uprava fotografie
  • Užití filtrů
  • Úprava rastrového obrazu
  • Export dokumentu
Literatura
    povinná literatura
  • Náhradní obsah: Gavin Ambrose, Paul Harris: Formát, Computer Press, 2011, ISBN: 978-80-251-2966-1
  • Náhradní obsah: Wigan Mark: Vizuální myšlení - Umění ilustrace, Computer Press, 2011, ISBN: 978-80-251-2970-8
  • Náhradní obsah: Dabner David: Škola grafického designu - Principy a praxe grafiky, Slovart, 2015, ISBN: 978-80-7391-894-1
    doporučená literatura
  • Náhradní obsah: Gavin Ambrose, Paul Harris: Tisk a dokončovací práce, Computer Press, 2011, ISBN: 978-80-251-2968-5
  • Náhradní obsah: Gavin Ambrose, Paul Harris: Designové myšlení, Computer Press, 2011, ISBN: 80-251-3245-6
  • Náhradní obsah: Gavin Ambrose, Paul Harris: Typografie,Computer Press, 2010, ISBN: 978-80-251-2967-8
    neurčeno
  • Velká kniha barev: Kompletní průvodce pro grafiky, fotografy a designéry - COMPUTER PRESS 2012 - 978-80-251-3785-7
  • Manuály, uživatelská fóra a rozcestníky fy Adobe (www.adobe.com).
Výukové metody
závěrečný test - 20%
soustavné sledování výkonu studentů - 20%
analýza výsledků činnosti studenta - 20%
projekt, profesní výkon 10%
docházka - 20%
Metody hodnocení
závěrečný test průběžné hodnocení výkonu studenta posouzení kvality profesního výkonu
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, zima 2019, zima 2020, zima 2022, zima 2023.