DHAZ103 Technika mluveného projevu I

Divadelní fakulta
zima 2021
Rozsah
0/1/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Františka Horáková (přednášející)
Garance
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Niky Brettschneiderové – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Niky Brettschneiderové – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
DHAZ103/01: St 13:45–14:30 06, F. Horáková
DHAZ103/02: St 14:30–15:15 06, F. Horáková
DHAZ103/03: St 15:15–16:00 06, F. Horáková
DHAZ103/04: St 16:00–16:45 06, F. Horáková
DHAZ103/05: St 16:45–17:30 06, F. Horáková
DHAZ103/06: St 17:30–18:15 06, F. Horáková
DHAZ103/07: St 18:15–19:00 06, F. Horáková
DHAZ103/08: Čt 13:45–14:30 203, F. Horáková
DHAZ103/09: Út 16:00–16:45 102, F. Horáková
DHAZ103/10: Út 16:45–17:30 102, F. Horáková
DHAZ103/11: Út 17:30–18:15 102, F. Horáková
DHAZ103/12: Út 18:15–19:00 102, F. Horáková
Předpoklady
Zdravý a hlasový mluvní aparát.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výrazná a zřetelná artikulace, nosný hlas. Pracujeme na čistotě samohlásek a souhlásek. Pro herce je dominantní mluvní prostředek. Svůj hlas a řeč potřebuje dobře poznat, ale také správně ovládat a chránit. Semestr je ukončen praktickou zkouškou hlasových a mluvních dovedností. Interpretace textů připravených i nepřipravený text.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen vnímat správné posazení mluvního hlasu, ve své přirozené hlasové poloze modulovat a intonovat. Dokáže čistě artikulovat. Má osvojenou teorii tvoření hlásek.
Osnova
  • Dechové ústrojí-zásady správného dýchání a) psychofyzická relaxace b) uvolňovací dechová cvičení c) koncentrační dechový trénink - dechová opora,procvičování hrudně bráničního dechu
  • Hlasové ústrojí a) uvolňovací hlasová cvičení - tvoření tónů, měkké nasazení hlasu b) rozeznívání masky - propojení hlasových poloh c) rozvíjení schopností hlasové dynamiky, zlepšit rozsah intonační pružnosti a barevnosti hlasu
  • Artikulační ústrojí a) uvolňování mluvidel, mimického svalstva b) artikulační cvičení - procvičujeme tvoření hlásek c) mluvní jednání v komunikační situaci s pohybem
Literatura
    doporučená literatura
  • Hůrková - Novotná J., Makovičková H., Základy jevištní mluvy 1. info
  • Hůrková - Novotná J., Makovičková H., Základy jevištní mluvy 2. info
  • Miloš Kročil: Na počátku bylo slovo, JAMU Brno 2010
  • Lukavský,R: Kultura mluveného slova, AMU, 2000. info
  • Hana Treuerová, L.Linhartová: Cvičné texty pro logopedii, Tobiáš 1994
  • Náhradní obsah: Zdena Palková: Fonetika a fonologie češtiny, Karolinum 1994
Výukové metody
V hodinách techniky jevištní mluvy pracují studenti samostatně. Při práci na textu se soustřeďujeme na významovou analýzu, důležité je také rytmické členění pro mluvy. Pracujeme na zlepšení výslovnosti sykavek, odstraňujeme špatné návyky a další nedostatky v mluvě. Cvičné texty - Logopediclé pohádky a Ezopovy bajky.
Metody hodnocení
Docházka. Uspokojivé výsledky při kontrolní hodině.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2022, zima 2023, zima 2024.