DIFA:DSDZ400 From Page to Stage - Informace o předmětu
DSDZ400 From Page to Stage
Divadelní fakultazima 2020
- Rozsah
- 2/0/2. 2 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- Mgr. Pavla Beranová (přednášející)
- Garance
- Mgr. Pavla Beranová
Ateliér světelného designu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér světelného designu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Činoherní režie (program DIFA, B-DRAUM)
- Činoherní režie (program DIFA, Rez_Dram:B)
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, B-DRAUM)
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, Rez_Dram:B)
- Scénografie (program DIFA, N-DRAUM)
- Scénografie (program DIFA, Sce_Sd:N)
- Světelný design (program DIFA, N-DRAUM)
- Světelný design (program DIFA, Sce_Sd:N)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je co nejužší propojení dramaturgie, režie a scénografie při tvorbě základního prostorově-světelného konceptu divadelní inscenace. Posluchač je veden k uvažování o světle od počáteční dramaturgicko-režijní úvahy, přes prostorově-scénografickou koncepci až k samotné realizaci. Každá fáze je uvedena přednáškou pedagoga aktivního v daném oboru, postupně tedy dramaturga, režiséra, scénografa a světelného designéra. Tito pedagogové také práci studentů sledují a pravidelně konzultují. Předmět se zabývá dvěma klíčovými tématy: vztahem mezi textem, představivostí a tvorbou a konstruktivní spoluprací v rámci tvůrčího týmu inscenace.
Předmět je koncipován tak, aby studenti mohli pracovat na bakalářských projektech ateliéru režie. Studenti všech zúčastněných oborů se setkávají jednou týdně na společném semináři, ve zbytku vyhrazeného času pracují samostatně ve skupinách a konzultují postup práce s pedagogy.
Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU. - Výstupy z učení
- Absolvováním předmětu student:
- rozvine své komunikační a prezentační dovednosti ("soft skills")
- bude schopen analýzy textu.
- bude schopen připravit prezentaci konceptu a dokumentaci nutnou k jeho realizaci
- získá zkušenost s prací v týmu - Osnova
- 1- 4. týden: Možnosti analýzy dramatického textu
- Texty, které byly vybrány pro bakalářské projekty jsou postupně společně čteny a analyzovány za použití různých metod analýzy.
- 5 – 7. týden: Možnosti režijního uchopení
- Teoretický úvod o metodách režijní práce. V následujících týdnech režiséři jednotlivých projektů představují svou koncepci a postupné kroky a diskutují o nich s pedagogem a ostatními.
- 8.- 10. týden: Možnosti scénografické a světelné koncepce
- Teoretický úvod o metodologii scénografie a světelného designu. Výtvarníci prezentují různými metodami svou koncepci a diskutují o ní s pedagogy a ostatními. Preferovanými způsoby prezentace jsou: moodboard, skicy, počítačová vizualizace, storyboard.
- 11.-13. týden: Příprava na realizaci, konzultace s jednotlivými pedagogy
- 14. týden: Realizace
- Realizace probíhá v souladu s harmonogramem zkoušek a konzultace se upravují podle něj. Všichni pedagogové zapojení do procesu se účastní alespoň jedné veřejné prezentace každého projektu. Předmět uzavře společná evaluace projektů a diskuze.
- Literatura
- WOODBRIDGE, Patricie - TINÉ, Hal. Designer Drafting and Visalizing for the Entertainment World. Waltham: Focal Press, 2013.
- FLIOTSOS, Anne (Ed.): – VIEROW, Wendy Vierow (Ed.). International Women Stage Directors. University of Illinois Press, 2013.
- LEHMANN, Hans-Thies. Postdramatisches theater. Frankfurt am Mein: Verlag der Autoren, 2015.
- BOGART, Anne. A Director Prepares: Seven Essays on Art and Theatre. Oxon/NYC: Routledge, 2001.
- BABAK, Ebrahimian. Theatre Design, Behind the Scenes with the Top Set, Lighting and Costume Designers. Hove: RotoVision SA, 2006.
- BOGART, Anne – LANDAU, Tina. Úhly pohledu. Praha: Divadelní ústav, 2007.
- MITCHELLE, Katie. Umění a řemeslo režiséra. Brno: JAMU, 2015.
- OFFORD, John. Lighting for "Romeo and Juliet": Patrick Woodroffe at Vienna State Opera. Cambridge: Entertainment Technology Press Ltd, 2002.
- CASTAGNO, Paul. C.. New Playwrighting Strategies: Language and Media in the 21st Century. Oxon/NYC: Routledge, 2011.
- THOMAS, James. Script Analysis for Actors, Directors, and Designers. Waltham: Focal Press, 2014.
- DAVIS, Toni. Stage Design. Hove: RotoVision 2001.
- Výukové metody
- Seminář; práce ve skupinách; konzultace s pedagogem
- Metody hodnocení
- 1) 80% účast na seminářích
2) Realizace projektu (pedagogové přítomni na generální zkoušce, premiéře nebo jedné z repríz představení) - Informace učitele
- K předmětu From Page to Stage existuje studijní materiál sestávající ze strukturovaných textů o tvůrčím procesu v současném divadle, jejichž autoři jsou:
Doc. MgA. Jan Štěpánek - scénograf, pedagog DIFA JAMU
Doc. MgA. Pierre Nadaud - režisér, choreograf, pedagog DIFA JAMU
MgA. Michal Zetel PhD. - režisér, pedagog DIFA JAMU
Daniel Tesař - světelný designér (pravidelná spolupráce např. s Jiřím Heřmanem)
MgA. Miřenka Čechová PhD. - performerka, režisérka, autorka
Thierry Mousset (LUX) - režisér, dramaturg, aktuálně spolupracuje s režisérem Thorstenem Lensingem v Berlíně Redakce textů, editoři: Mgr. Pavla Beranová a Mgr. Jitka Ciamp Matulová PhD.
- Statistika zápisu (zima 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2020/DSDZ400