DHAZ105 Ensemble Singing

Theatre Faculty
Winter 2020
Extent and Intensity
0/2/0. 1 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Petr Svozílek (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Karel Hegner
Music Education and Voice Training Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Lukáš Rieger Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Mon 18:00–18:45 203, Mon 18:45–19:30 203
  • Timetable of Seminar Groups:
DHAZ105/FD: Tue 8:30–9:15 202, Tue 9:15–10:00 202, P. Svozílek
DHAZ105/CH: No timetable has been entered into IS. P. Svozílek
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Výuka ansámblového zpěvu je nedílnou součástí hudebního vzdělání studentů činoherního herectví, v praxi se s problematikou zpívání ve vícehlasém seskupení setkávají velmi často. Systematická příprava studentům zvyšuje šance pro uplatnění v divadlech, kde jsou v současné době často uváděna hudebně-dramatická díla: muzikály i činohry s výraznou hudební složkou. Významně se prohlubuje schopnost pěvecko - hereckého uchopení požadované úlohy v rámci teamové spolupráce. Student se naučí vést svůj part a zároveň adekvátně reagovat na ostatní kolegy na jevišti. Ve vyšších ročnících se předpokládá spolupráce
s kabinetem pohybu za účelem správné koordinace zpěvní a taneční složky hereckého ansámblu.
Learning outcomes (in Czech)
Orientace v základní terminologii hudební teorie. Aplikace znalostí teorie do praktických pěveckých výstupů. Student bude schopen zvládat zpěv v unisonu a dvojhlasu rytmicky sjednoceně s ostatními členy ansámblu a tvořit druhý hlas k lidovým písním.
Syllabus (in Czech)
  • Rytmická a intonační cvičení, cvičení pro rozezpívání, sluchová analýza. Výuka základní hudební teorie na praktických ukázkách během studia jednotlivých skladeb. Cvičení nejprve unisono s důrazem na čistou intonaci, schopnost představy tónu a jeho produkci s dynamickými a výrazovými nuancemi, následně přistoupení k jednodušímu typu vícehlasého zpěvu. Kánon, jednodušší (dvouhlasé) ansámblové úpravy písní (převážně lidových). Kratší vokální ansámblová cvičení propojená s mluveným slovem a postupné zapojení hereckého tvůrčího potenciálu studentů.
Literature
    recommended literature
  • Originální notové materiály, vícehlasé transkripce písní různých žánrů,arr. Mac Huff, Kirby Shaw, Carl Strommen, Andy Back ad.,vlastní úpravy přizpůsobené požadavkům, dispozicím a potřebám studentů daného ročníku. info
  • Mertl, Ivo: Abeceda pro hudebníky, Brno 1999. info
  • Jelínek, Stanislav: Základní hudební pojmy, Kladno 2006. info
  • Kofroň, Jaroslav. Učebnice intonace a rytmu, Praha: 1985. info
  • Lýsek, František. Vokální intonace a rytmus. Praha :1955. info
  • Doležil, Metod. Intonace a elementární rytmus. Praha :1979. info
Teaching methods (in Czech)
Cvičení
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě docházky a pokroku studenta. Test ze znalosti not a základní hudební terminologie.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2020, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2020/DHAZ105