DDVZ107 Children's literature

Theatre Faculty
Winter 2020
Extent and Intensity
1/1/2. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Miroslav Jindra, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Magdaléna Lípová (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Silva Macková
Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 12:00–12:45 4, Tue 12:45–13:30 4, Tue 14:30–15:15 4, Tue 15:15–16:00 4
Prerequisites (in Czech)
Nejsou žádné vstupní požadavky pro zápis předmětu
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty s historickým vývojem literatury pro děti a mládež, s vybranými literárními předlohami ze současnosti a jejich specifiky a riziky při divadelní tvorbě s dětmi a mládeží, související především s dramaturgií dětského divadla, převedením literární předlohy do divadelního tvaru. Z pohledu teorie a historie se studenti seznámí se stěžejními autory a jejich díly, se základní terminologií. Posluchači získají přehled o jednotlivých žánrech, které se naučí blíže charakterizovat, a současné produkci literatury pro děti a mládež.
Předmět je dále zaměřen na možnosti využití literatury pro děti a mládež při práci s dětským divadelním souborem či divadlem pro děti (hledání témat, námětů, žánru, inscenačního klíče atd.). Studenti na základě získaných znalostí analyzují vybraná literární díla s ohledem na inscenační tvorbu.

Výstupy z učení (deskriptory)
Odborné znalosti:
- studenti se orientují v historickém vývoji a současné produkci literatury pro děti a mládež
- studenti prokazují široké znalosti z oblasti teorie a historie literatury pro děti a mládež
- studenti znají základní terminologii - studenti se orientují ve stežejních dílech literaury pro děti a mládež
- studenti znají základní principy tvorby dramaturgicko-režijní koncepce

Odborné dovednosti:
- studenti umí nalézt vhodnou předlohu pro divadelní tvorbu s dětmi a mládeží
- studenti umí vytvořit dramaturgicko-režijní koncepci
- studenti ovládají základní principy literárního rozboru

Obecné způsobilosti:
- studenti jsou schopni samostatně navrhnout dramaturgicko-režijní koncepci vybrané literární předlohy pro děti a mládež
- studenti jsou schopni aplikovat získané poznatky při výběru literární předlohy i jejím převedení do jevištní podoby
- studenti dokáží pojmenovat možnosti a rizika vybrané literární předlohy pro divadelní práci
- studenti jsou schopni analyzovat a reflektovat vybraná literární díla pro děti a mládež
- studenti se orientují v současné literární produkci pro děti a mládež
Syllabus (in Czech)
  • 1) Úvod do teorie literatury pro děti (terminologie)
    2) Historický vývoj literatury pro děti
    3) Lidová pohádka
    4) Autorská pohádka
    5) Současná produkce pro děti
    6) Historický vývoj literatury pro mládež
    7) Příběhová próza s dětským hrdinou
    8) Próza s dívčí hrdinkou
    9) Dobrodružná próza
    10) Specifika literatury pro děti a mládež při práci s dětským divadelním souborem
    11) Tvorba dramaturgicko-režijní koncepce
Literature
  • Franz, M. L. Psychologický výklad pohádek. Praha: Portál, 1998.. Online info
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3.. Online info
  • Chaloupka, O. - Nezkusil, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I, II, III. Praha: Albatros, 1973.. Online info
  • Josková, Z. K dramaturgii a dramatice divadla hraného dětmi. In Literatura pro děti a mládež jako inspirace k dramatické hře. Referáty a diskusní příspěvky z pracovní konference SPKM, IBBY. Společnost přátel knihy pro mládež, Praha 1985.. Online info
  • Machková, E. - Josková, Z. Co nedoporučujeme hrát v dětských divadelních souborech. In Divadelní výchova X, 1974, č.4.. Online info
  • Machková, E. Hledání tématu, žánru, autora, tvaru. In Tvořivá dramatika VI, 1995, zvl.č.. Online info
  • Machková, E. Radosti a svízele dětské dramaturgie. In Zlatý máj XXVI, 1981, č.2.. Online info
  • Machková, E. Volba literární látky pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. Praha: AMU, 2004. ISBN 80-7331-013-9. Online info
  • Pernica Alexej. Mýtové kořeny dramatických postav: Mýtus, rituál a magie - jeden ze základů naší kultury dotýkaný skrze divadelní oblast. Brno, JAMU, 2003.. Online info
  • Propp, V. J. Morfologie pohádky. Praha: H + H, 1999.. Online info
  • Richter, L. Literatura, divadlo a my. Hradec Králové: ÚKVČ, 1985.. Online info
  • RICHTER, L. Pohádka…, Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež 2004. ISBN 80-902975-2-8. Online info
  • RICHTER, L. Praktický divadelní slovník. 1. vyd. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 2008. 207 s. ISBN 978-80-902975-8-6.. Online info
  • Stejskal, V. Moderní česká literatura pro děti. Praha: SNDK, 1962.. Online info
  • MANDYS, Pavel. 2 x 101 knih pro děti a mládež. Nejlepší a nejvlivnější knihy. Online. Praha: Albatros, 2013, 430 pp., [citováno 2024-04-23] info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010. Online. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 327 pp. ISBN 978-80-210-5692-3. [citováno 2024-04-23] info
  • ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Online. Praha: Portál, 2006, 171 s., [citováno 2024-04-23] info
  • RICHTER, Luděk. Praktická dramaturgie v kostce. Online. Praha: Dobré divadlo dětem, 2003, 60 s., [citováno 2024-04-23] info
  • CHALOUPKA, O. Próza pro děti a mládež (její otázky, působení a perspektivy). Online. Praha: Albatros, 1989, [citováno 2024-04-23] info
Teaching methods (in Czech)
Formy výuky: přednáška, seminář
Metody výuky: práce s textem, práce s audiem a videem, diskuzní metody, metody vytváření dovedností, samostatná práce studentů
Assessment methods (in Czech)
Ústní zkouška, tvorba dramaturgicko-režijní koncepce na základě vybrané literární předlohy
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2020, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2020/DDVZ107